multippel Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Det er ca 50% av avstemmningen på vg sine sider som mener at fysisk vold som avstraffelse for barn er ok. Jeg er meget forbauset. http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=176877 0 Siter
pekkaline Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jøss!! Jeg trodde slikt lå i historien..... Jeg selv fikk ikke fysisk straff, men ble sendt på rommet. Men det kan være ille nok å se hvor sint foreldre kan bli. Jeg gir selvfølgelig aldri ungene mine juling. Det å bli sendt på rommet er vel heller ikke helt rett lengre, men ikke så grusomt som å bli slått mener jeg. Mine mister goder eller lov til å ut på noen dager dersom det skal straffes for noe. Det hører heldigvis til sjeldenheten. 0 Siter
multippel Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Jøss!! Jeg trodde slikt lå i historien..... Jeg selv fikk ikke fysisk straff, men ble sendt på rommet. Men det kan være ille nok å se hvor sint foreldre kan bli. Jeg gir selvfølgelig aldri ungene mine juling. Det å bli sendt på rommet er vel heller ikke helt rett lengre, men ikke så grusomt som å bli slått mener jeg. Mine mister goder eller lov til å ut på noen dager dersom det skal straffes for noe. Det hører heldigvis til sjeldenheten. Jeg ble kjempeoverrasket. Det må bety at svært mange barn blir uttsatt for slike "oppdragelsesmetoder." Jeg pleier ikke å straffe i det hele tatt. Toppen hvis en situasjon har låst seg, å gå på rommet, og da i kort tid. Min erfaring er at barn, om de blir snakket ordentlig til, er veldig samarbeidvillige egentlig. Og det har ingenting med slappe grenser å gjøre. Jeg syns det er skremmende at kjente offentlige personer går ut og formidler slike holdninger. Om det er akseptabelt med klaps så vil grensene flytte seg, tror jeg. Og hvis det er akseptabelt med ørefik så vil grensen flytte seg til bank. 0 Siter
pekkaline Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ble kjempeoverrasket. Det må bety at svært mange barn blir uttsatt for slike "oppdragelsesmetoder." Jeg pleier ikke å straffe i det hele tatt. Toppen hvis en situasjon har låst seg, å gå på rommet, og da i kort tid. Min erfaring er at barn, om de blir snakket ordentlig til, er veldig samarbeidvillige egentlig. Og det har ingenting med slappe grenser å gjøre. Jeg syns det er skremmende at kjente offentlige personer går ut og formidler slike holdninger. Om det er akseptabelt med klaps så vil grensene flytte seg, tror jeg. Og hvis det er akseptabelt med ørefik så vil grensen flytte seg til bank. " Kan han så kan jeg " Ja jeg er veldig enig med deg. Det kan fort gå den gale veien igjen. Jøsses, jeg som trodde slå tiden var forbi..... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Ett av spørsmålene en kan svare på er følgende: "Hvilke konsekvenser får det for barn når foreldrene bruker mild fysisk avstraffelse?" De kan bli som Carl I. Hagen eller Knut Haavik (Se & Hør), sistnevnte påstår tilogmed at han ikkje har tatt skade av det... Akkurat DET kan nok diskuteres, både når det gjelder Carl I. Hagen og Knut Haavik ! 0 Siter
multippel Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Ett av spørsmålene en kan svare på er følgende: "Hvilke konsekvenser får det for barn når foreldrene bruker mild fysisk avstraffelse?" De kan bli som Carl I. Hagen eller Knut Haavik (Se & Hør), sistnevnte påstår tilogmed at han ikkje har tatt skade av det... Akkurat DET kan nok diskuteres, både når det gjelder Carl I. Hagen og Knut Haavik ! OG Carl I: Hagen mener han har hatt godt av det! :-) Syns ofte frp politikere virker så agressive i måten å tenke på. Kanskje noe av forklaringen ligger her? 0 Siter
Gjest slippslapp Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 det er forskjell på harde slag og generell smådasking når ikke noe annet fungerer.. 0 Siter
multippel Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 det er forskjell på harde slag og generell smådasking når ikke noe annet fungerer.. Smådasking fungerer ikke! Og får man det ikke til bør man søke hjelp til å finne løsninger hos helsevesent. Negativ respons øker bare det negative. Det fører til en negativ spiral. 0 Siter
Gjest slippslapp Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Smådasking fungerer ikke! Og får man det ikke til bør man søke hjelp til å finne løsninger hos helsevesent. Negativ respons øker bare det negative. Det fører til en negativ spiral. det er jeg ikke enig i. det fungerer fint her hjemme. når ungen går tydelig over streken, selv etter flere forklaringer, gjør han ikke det samme på nytt etter et godt dask. 0 Siter
multippel Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 det er jeg ikke enig i. det fungerer fint her hjemme. når ungen går tydelig over streken, selv etter flere forklaringer, gjør han ikke det samme på nytt etter et godt dask. At det "virker" er ikke ett godt argument. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, eller hvordan h*n ved denne læringen løser konflikter med andre barn. Jeg leste engang om en mor som dasket ungen sin for å lære h*n at h*n ikke skulle slå andre barn! Jeg har også hørt foreldre som biter barna sine for å lære de at de ikke skal bite!! Vold skaper usikkerhet. Det skader relasjonen mellom voksne og barn. Hvorfor mener man at det er ok å klapse til barn? Voksne mennesker hadde aldri funnet seg i slik behandling. Det er ydmykene å bli slått og man får brutt ned sine egne grenser. Barn skal lære seg å ta vare på sine egne grenser ikke bare respektere andres. 0 Siter
morsan Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Ett av spørsmålene en kan svare på er følgende: "Hvilke konsekvenser får det for barn når foreldrene bruker mild fysisk avstraffelse?" De kan bli som Carl I. Hagen eller Knut Haavik (Se & Hør), sistnevnte påstår tilogmed at han ikkje har tatt skade av det... Akkurat DET kan nok diskuteres, både når det gjelder Carl I. Hagen og Knut Haavik ! he he... 0 Siter
morsan Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ble kjempeoverrasket. Det må bety at svært mange barn blir uttsatt for slike "oppdragelsesmetoder." Jeg pleier ikke å straffe i det hele tatt. Toppen hvis en situasjon har låst seg, å gå på rommet, og da i kort tid. Min erfaring er at barn, om de blir snakket ordentlig til, er veldig samarbeidvillige egentlig. Og det har ingenting med slappe grenser å gjøre. Jeg syns det er skremmende at kjente offentlige personer går ut og formidler slike holdninger. Om det er akseptabelt med klaps så vil grensene flytte seg, tror jeg. Og hvis det er akseptabelt med ørefik så vil grensen flytte seg til bank. ''Jeg ble kjempeoverrasket. Det må bety at svært mange barn blir uttsatt for slike "oppdragelsesmetoder." '' Ja, jeg ble også svært overrasket over fordleingen av stemmene. Men jeg håper at det ikke er et representativt utvalg som har stemt ... ''Jeg pleier ikke å straffe i det hele tatt. .... Min erfaring er at barn, om de blir snakket ordentlig til, er veldig samarbeidvillige egentlig. Og det har ingenting med slappe grenser å gjøre.'' Helt enig!! (Også i resten av innlegget ditt som jeg ikke har sitert! *S*) 0 Siter
morsan Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 " Kan han så kan jeg " Ja jeg er veldig enig med deg. Det kan fort gå den gale veien igjen. Jøsses, jeg som trodde slå tiden var forbi..... ''" Kan han så kan jeg " '' Jeg husker en gang jeg diskuterte dette med fysisk avstraffelse av barn på et amerikansk nettsted. Veldig mange var for det de mente var 'disiplinering', samtidig som de var uenig i bruk av 'spanking'. Men jeg ble meget sjokkert over hva disse karakteriserte som 'disiplinering', altså, for for enkelte av dem var det ikke småtterier!! Men mange var motstandere også, og en av dem var en som var blitt omvendt i synet på hvordan barn kunne behandles da hun var i et forhold med en mann som slo henne, og hennes unge stedatter spurte hvorfor alle sa at det var galt av faren hennes å slå samboeren sin, men riktig av ham å slå barnet sitt. Jeg synes det i grunnen sier alt: Vær mot andre slik du vil de skal være mot deg! 0 Siter
pekkaline Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 ''" Kan han så kan jeg " '' Jeg husker en gang jeg diskuterte dette med fysisk avstraffelse av barn på et amerikansk nettsted. Veldig mange var for det de mente var 'disiplinering', samtidig som de var uenig i bruk av 'spanking'. Men jeg ble meget sjokkert over hva disse karakteriserte som 'disiplinering', altså, for for enkelte av dem var det ikke småtterier!! Men mange var motstandere også, og en av dem var en som var blitt omvendt i synet på hvordan barn kunne behandles da hun var i et forhold med en mann som slo henne, og hennes unge stedatter spurte hvorfor alle sa at det var galt av faren hennes å slå samboeren sin, men riktig av ham å slå barnet sitt. Jeg synes det i grunnen sier alt: Vær mot andre slik du vil de skal være mot deg! Vet du, det sier jeg titt og stadig til barna mine ''Vær mot andre slik du vil de skal være mot deg!'' Og det er såå viktig for meg at de forstår dette. Ser for meg den datteren som stiller spørsmål ved det med slåing ja. Helt grusomt at tydeligvis mange enda blir slått! 0 Siter
pekkaline Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Kom på en hendelse. Jeg jobbet i kinarestaurant og en av de kinesiske damene var innom på besøk med babyen sin. Hun var stor nok til å sitte i babystol, så hun var vel 8-9 mndr tenker jeg. Det var mat tid og barnet satt å spiste greit. Plutselig ble barnet uoppmerksom, og da slo mora henne med en tresleiv på hendene!! Skikkelig hardt også! Jeg grøsset og spurte hvorfor i alle dager hun slo barnet sitt. Og da sa hun" det er greit, vi gjør det sånn vi" Jeg ble fryktelig sjokkert og sa til henne at det slettes ikke var lov i norge. Hun matet aldri barnet sitt der lengre. grøss og gru! 0 Siter
pekkaline Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Ett av spørsmålene en kan svare på er følgende: "Hvilke konsekvenser får det for barn når foreldrene bruker mild fysisk avstraffelse?" De kan bli som Carl I. Hagen eller Knut Haavik (Se & Hør), sistnevnte påstår tilogmed at han ikkje har tatt skade av det... Akkurat DET kan nok diskuteres, både når det gjelder Carl I. Hagen og Knut Haavik ! 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har baade lest historier og hort foreldre si "de mistet kontrollen", da de gav barnet/barna orefik....Og jeg forstaar de faktisk! Jeg mener ikke det er rett, langt der i fra, men man kan miste kontrollen hvis man er helt utslitt. Jeg kan aldri legge haand paa dattera mi, men kan ta henne i armen en sjelden gang,og ha henne paa rommet, Men da har jeg virkelig faatt nok! Og det er det lengste jeg kan gaa. Jeg synes det blir saa feil aa bruke fysisk "utovelse" for aa oppdra ungene. Har ikke foreldrene tid til aa ta seg en ordentlig prat med dem isteden? Jeg tipper neppe at unger som vokser opp med klask paa rumpa og "klip i oret" blir mye lydigere enn andre unger. samtidig er det forskjell paa aa slaa unger, og et klask paa baken. Orefik synes jeg gaar langt over streken,men det er min mening da. Hadde jeg sett ei venninne feks. gjore dette mot sitt barn,hadde jeg reagert kraftig! Samtidig ser jeg ogsaa mange foreldre som er altfor slepphendte, og lar ungene gjore som de vil. De utvikler seg til troll, der de hiver ting rundt seg,biter,klorer,roper stygge ting til sosken og foeldre. Og det er kun foreldrene sin feil,saa lenge det ikke ligger noe sykdom hos barnet da selvfolgelig. Naa det er sagt,saa ser jeg at jeg oppdrar mitt barn slik jeg selv ble oppdratt. Det er det nok flere som gjor, enten det er rett eller ikke. 0 Siter
multippel Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Kom på en hendelse. Jeg jobbet i kinarestaurant og en av de kinesiske damene var innom på besøk med babyen sin. Hun var stor nok til å sitte i babystol, så hun var vel 8-9 mndr tenker jeg. Det var mat tid og barnet satt å spiste greit. Plutselig ble barnet uoppmerksom, og da slo mora henne med en tresleiv på hendene!! Skikkelig hardt også! Jeg grøsset og spurte hvorfor i alle dager hun slo barnet sitt. Og da sa hun" det er greit, vi gjør det sånn vi" Jeg ble fryktelig sjokkert og sa til henne at det slettes ikke var lov i norge. Hun matet aldri barnet sitt der lengre. grøss og gru! Ja sånt er grusomt! (og jeg gir blaffen i å være forståelsesfull ovenfor kultur når det kommer til sånt), men det er ikke så lenge siden det var akseptert å slå barn i Norge også. Jeg mener at Norge ligger ganske langt frem (trodde jeg iallefall) i forhold til behandling av barn og oppvekstvilkår. Å glorifisere gode gamle dager da det var "skikk" på ungene pga fysisk disiplinering er ett tilbakesteg. Dessuten så tror jeg vold blandt barn var verre før enn nå. Jeg tenker på beskrivelser av slossing og ting som skjedde mellom barn (skjønnlitterære beskrivelser endog:-)). 0 Siter
multippel Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har baade lest historier og hort foreldre si "de mistet kontrollen", da de gav barnet/barna orefik....Og jeg forstaar de faktisk! Jeg mener ikke det er rett, langt der i fra, men man kan miste kontrollen hvis man er helt utslitt. Jeg kan aldri legge haand paa dattera mi, men kan ta henne i armen en sjelden gang,og ha henne paa rommet, Men da har jeg virkelig faatt nok! Og det er det lengste jeg kan gaa. Jeg synes det blir saa feil aa bruke fysisk "utovelse" for aa oppdra ungene. Har ikke foreldrene tid til aa ta seg en ordentlig prat med dem isteden? Jeg tipper neppe at unger som vokser opp med klask paa rumpa og "klip i oret" blir mye lydigere enn andre unger. samtidig er det forskjell paa aa slaa unger, og et klask paa baken. Orefik synes jeg gaar langt over streken,men det er min mening da. Hadde jeg sett ei venninne feks. gjore dette mot sitt barn,hadde jeg reagert kraftig! Samtidig ser jeg ogsaa mange foreldre som er altfor slepphendte, og lar ungene gjore som de vil. De utvikler seg til troll, der de hiver ting rundt seg,biter,klorer,roper stygge ting til sosken og foeldre. Og det er kun foreldrene sin feil,saa lenge det ikke ligger noe sykdom hos barnet da selvfolgelig. Naa det er sagt,saa ser jeg at jeg oppdrar mitt barn slik jeg selv ble oppdratt. Det er det nok flere som gjor, enten det er rett eller ikke. Det er forskjell på å miste kontrollen (noe man ikke bør, men man kan en viss forståelse for kan skje) og systematisk oppdra barna med fysisk avstraffelse som metode. Psykisk vold altså sarkasme eller spott kan være like ille. Men jeg er ikke perfekt. Jeg kan si og gjøre ting(jeg slår ikke) jeg angrer dypt på etterpå. Det betyr ikke at man kan diskutere prinsippene om du forstår:-) Jeg opplever at det å gi positive bedskjeder og være klar og tydlig og til stede er noe en kommer langt med. Å være slapp på grenser er ikke å være snill! Barna blir faktisk tildelt altfor stort ansvar. Hvis ikke mamma og pappa vet best ja da må jeg styre livet mitt selv. Det er ensomt det. Jeg tror det også er veldig skremmende for barn. 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Det er forskjell på å miste kontrollen (noe man ikke bør, men man kan en viss forståelse for kan skje) og systematisk oppdra barna med fysisk avstraffelse som metode. Psykisk vold altså sarkasme eller spott kan være like ille. Men jeg er ikke perfekt. Jeg kan si og gjøre ting(jeg slår ikke) jeg angrer dypt på etterpå. Det betyr ikke at man kan diskutere prinsippene om du forstår:-) Jeg opplever at det å gi positive bedskjeder og være klar og tydlig og til stede er noe en kommer langt med. Å være slapp på grenser er ikke å være snill! Barna blir faktisk tildelt altfor stort ansvar. Hvis ikke mamma og pappa vet best ja da må jeg styre livet mitt selv. Det er ensomt det. Jeg tror det også er veldig skremmende for barn. "Jeg opplever at det å gi positive bedskjeder og være klar og tydlig og til stede er noe en kommer langt med". Ja det er jeg helt enig i:-) Dette med oppdragelse-hvor gaar grensen-slaaing.osv.... Det er et stort tema, og folk har forskjellige oppfatninger av hva som er galt og ikke. Og saa har vi vaare meninger om naar man gaar over streken. Jeg ser at feks. her i Spania gir man ungene klaps paa baken og i ansiket,helt aapenlyst. Og det er godtatt. Slik er _kanskje_ kulturen her. Men jeg ville hatet det hvis mannen min, som er spansk, hadde gjort det mot vaare barn.Altsaa i ansiktet. Jeg synes ikke et klaps paa baken er galt, men foretrekker heller aa snakke,da jeg tror det er noe som virkelig hjelper. En annen oppdragelses-metode som jeg er for, er aa nekte barna slike ting som tv,pc-spill,ol. hvis ulydig.Og husarrest,ingen lommepenger,mm. Jeg tror slike metoder er effektiv overfor de fleste barn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.