Gå til innhold

Om grunnstønad og etterbetaling- kan noen hjelpe

Anbefalte innlegg

..er det så viktig..?

Hei!

Jeg er en jente på 31 år som for ca 2 år siden søkte om grunnstønad til drift av egen bil, men fikk avslag. Jeg har flere psykiske lidelser (generel angst, panikkangst, bipolar lidelse og personlighetsforstyrrelser). Jeg har pga sykdom ikke hatt ork til å klage eller søke på nytt før nå. Grunnen til at jeg søker, er at jeg er helt avhengig av engen bil for å fungere. Jeg klarer ikke ta offentlig kommunikasjon, og jeg kommer meg ingen steder uten bilen. Da har jeg etter min mening ikke noe "verdig" liv. Det er jo eet viktig moment at man kan besøke familie og venner, og dette er jeg ikke i stand til på annen måte, både av hensyn til at jeg blir fullstendig utslitt og må ligge i flere dager hvis jeg prøver å ta offentlig kommunikasjon. Angstanfall og det at kroppen ikke er sterk nok fysisk og psykisk til å tåle en tur med f.eks tog eller buss. Det sliter meg sånn ut at jeg må ligge i flere dager etterpå. Også dette med angst i forhold til å ikke kunne dra fra et sted når jeg ønsker, men være avhengig av å vente til noen kanskje kan komme å hente meg er også et viktig moment. Det gir en så stor angst at jeg da lar være å gå av frykt for å bli utslitt før jeg i det hele tatt kommer fram, og dermed ikke klare å få noe ut av oppholdet. Det har selvsagt også noe med det å kunne være selvstendig og at det er ydmykende å være avhengig av andre. Jeg har nå spart på kviteringer både for bensin, bompasseringer, service på bilen o.l. I tillegg går jeg til lege og psykolog ukentlig. Det jeg også lurer på er dette med krav på etterbetaling. Vil dette kunne gjelde fra den dato (eller 3 mnd tilbake) fra da jeg søkne første gangen. Dette gjalt nemlig min uførepensjon (varig) som først fikk avslag for så å søke på nytt etter to år. Søknadsdatoen ble da satt til den første søknaden. Er det her relevant og man har flyttet og bor lenger unna "alle" enn sist man søkte. Situasjonen er den samme uansett. Jeg hadde ikke kommet meg noe sted uansett hvor jeg bodde og uansett vil jeg tro jeg går under reglene for minstebeløpet (også der jeg bodde da jeg fikk avslag). Da hadde de kun tatt med transport til lege og psykolog, butikk, ikke dette med å kunne ha "et liv" ved siden av. Håper noen har mulighet til å svare meg. Kanskje noen har vært i samme situasjon?

Jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldinger av alle slag.

Mvh

en sliten sjel

Fortsetter under...

Gjest bare en

Jeg har fått inntrykk av at det er veldig vanskelig å få grunnstønad for bil når det er snakk om psykiske lidelser. Men det er lov å prøve å søke.

Denne angsten du har går ann å behandle og jeg vil anbefale deg å finne en terapeut som er god på å behandle angst og dermed kan hjelpe deg ut av denne situasjonen du har havnet i.

Lykke til med søknaden :)

• 2 uker senere...

Du kan godt søke grunnstønad på nytt. Avgjørelsen i grunnstønadssakene beror på en god del skjønn, og selv om du fikk avslag forrige gang, så kan det godt hende at de ser annerledes på saken nå. Det at du konkret kan dokumentere utgiftene dine, er også bra.

Såvidt meg bekjent, vil det ikke være mulig å få tilbakebetaling for perioden som er gått siden forrige gang du søkte. Du brukte ikke retten du hadde til å klage på vedtaket forrige gang, og da blir vedtaket endelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...