Gå til innhold

Ang. salg av hus og arv til barn

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpåvi
Skrevet

En venninne av meg er litt uenig med meg. Hennes mor gikk bort i fjor, og nå skal hennes far selge huset og heller kjøpe seg leilighet. Hvordan blir det da med arven?

Hvis f.eks. hennes far selger huset for 3000000 og kjøper leilighet for 2700000, skal da hans barn ha halvparten av det som blir til overs delt mellom søskenene, eller har ungene rett på noe? Jeg mener det var slik at ved skifte av bo, så er det kun om det er særkullsbarn at barna kan kreve å få sin del av arven, ellers må de "vente" til den andre av foreldrene dør og arve alt fra den.

Men om de er som venninnen min mener, er det da riktig at faren får kjøpe leilighet for nesten alle pengene? (huset er nedbetalt), eller må han selge det, så dele den halvparten som tilhørte kona på det ungene skulle arve (da skulle vel faren arve en viss del, samt ungene sin del) og så hatt resten selv (og måtte da ta opp lån for å kjøpe leilighet)...

Litt komplisert dette.

Jeg har prøvd å finne regler, men finner kun det om særkullsbarn. Er jo litt rart at felles barn ikke skal få arve den av foreldrene som er død før den andre av foreldrene dør og.

Så, er det noen som har litt peiling på juss her, eller som har erfaring fra en lignende arvesak?

Skrevet

Jeg forstår det som at foreldrene i denne saken var gift og at de kun har felles barn?

For loven sier at lengstlevende ektefelle i slike tilfeller har rett til å sitte i uskiftet (udelt) bo, altså må man vente på morsarven til faren også er død, eller at han velger å skifte (altså fordele boet)på et senere tidspunkt.

Reglene står i kapittel 3 i arveloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-004.html

Utdrag fra noen bestemmelser som kan være viktige i den saken du beskriver:

§ 18 første ledd: "Attlevande ektemake rår i levande live som ein eigar over alt som høyrer til buet, med dei atterhald som særskilt er fastsette."

§ 19 første ledd: "Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet. "

§ 21 første ledd: "Sit attlevande ektemake i uskift bu, kan han berre gi fullt eller delvis arveoppgjer til ein eller fleire av arvingane når alle arvingane får like stor del av arvelottane sine eller har gitt samtykke."

§ 23 første ledd:" Retten til uskifte fell bort når attlevande ektemake gifter seg"

§ 24 første og annet ledd: "Attlevande ektemake kan når som helst krevje heilt eller delvis skifte av buet med samsvarande oppgjer til alle arvingar.

Ein arving kan krevje skifte av buet når attlevande ektemake forsømer oppfostringsplikta si mot han eller fer misleg åt så buet minskar unødig eller blir utsett for vesentleg minking. "

Altså - kort oppsummert: Faren har rett til å sitte i uskifte (udelt bo) så lenge han vil, med mindre han skal gifte seg på nytt. Han kan kjøpe og selge eiendommer og bruke boets eiendeler som en vanlig eier, han kan ikke gi bort fast eiendom, men hvis arvingene mener han minsker boet for mye kan de kreve at boet deles.

Og: dersom han ønsker å foreta delvis oppgjør, må han likebehandle arvingene. Han kan altså ikke gi forskudd til bare ett barn f eks.

Skrevet

Faren har rett til å sitte i utskifte, og råder således over boet i sin helhet. Barna har ikke rett på arv før også faren dør.

Skrevet

Han har rett til å sitte i uskiftet bo. Så lenge han selger boligen til markedspris, kan ingen av arvingene legge seg borti det!

Skrevet

Jasså, gribbene sirkler?

det var vel ikke så lett å skjønne fra dette innlegget om det var datteren eller datterens venninne som mente at han ikke hadde rett til å sitte i uskiftet bo, men jeg holder en knapp på at det var venninnen.

Og ettersom hun neppe er arving kan hun vel vanskelig omtales som 'rgibb'! ;-)

Skrevet

det var vel ikke så lett å skjønne fra dette innlegget om det var datteren eller datterens venninne som mente at han ikke hadde rett til å sitte i uskiftet bo, men jeg holder en knapp på at det var venninnen.

Og ettersom hun neppe er arving kan hun vel vanskelig omtales som 'rgibb'! ;-)

Jeg har også en "venn" å skylde på når jeg skal spørre om noe som er litt "ufint".

Skrevet

Jeg har også en "venn" å skylde på når jeg skal spørre om noe som er litt "ufint".

ja, det er et gammelt triks! "en venn av meg har fått kjønnsykdom" f eks

Gjest hohoFFF
Skrevet

Eller en venn av en venn....

Gjest hohoFFF
Skrevet

Eller en venn av en venn....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...