Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lage middag med frossenfisk, men det smaker ofte "fisk".

FISK ER VONDT - sier den lille gutten..

Fisk kan være GOD FISK og VOND FISK (="fisk"), mener jeg.

Jeg sliter med å få det til. I dag prøvde jeg en boks hummersuppe, med litt hvit fisk og litt scampi. og en skvett hvitvin. Scampiene var gode, suppa var god, men den hvite fisken smakte vondt.

Nå hører det kanskje med til historien at den først ble tint i plastpose i kaldt vann (skulle være bra), deretter lå den litt i sitronmarinade (skulle absolutt være bra). Men etter en liten hvileperiode i suppa innså jeg at den trengte mer varmebehandling enn suppa. Så jeg fisket den opp, og ga den et par minutter i micro-en. Før jeg senket den ned i suppa igjen.

OG det smakte VOND FISK.

Men .... hva er galt?

Skrevet

Hmm..en vrien nøtt det der gitt.

1. Fisk og microbølgeovn er en dårlig kombinasjon (i micro`en kan du poppe popcorn).

2. Du liker ikkje fisk.

3. Du har fått dårlige råvarer.

Det var det eg kunne komme på i farten.

Skrevet

1. Fisk og microbølgeovn er en dårlig kombinasjon (i micro`en kan du poppe popcorn).

2. Du liker ikkje fisk.

Tipper du, eller er du sikker på det med micro-en? Jeg kjørte den ikke på full varme, bare 500.

Skrevet

2. Du liker ikkje fisk.

Fisk kan bli svært god i micro. Tipper at problemet enten var dårlig råvare eller at smaken på fisk ikke likes.

Skrevet

Tipper du, eller er du sikker på det med micro-en? Jeg kjørte den ikke på full varme, bare 500.

Har spist fisk tilbredt i mikro mange ganger, og den har blitt god!

Hva slags fisk var det du brukte forresten?

Skrevet

Fisk kan bli svært god i micro. Tipper at problemet enten var dårlig råvare eller at smaken på fisk ikke likes.

Nei, jeg elsker fisk, men noen ganger smaker det vondt.

(Jeg var den eneste testpersonen i dag.)

Ikke dårlig råvare når frosset, vel?

Skrevet

Det finnes sikkert mange oppfatninger av fisk og micro, men min

erfaring tilsier at den da blir litt "slapp i fisken" om du skjønner. (det handler mest om konsistens).

Dessuten foretrekker eg å la fisken trekke (ved ca.80 grader) i en 15-20 minutt, alt etter hvilken type fisk det er.

Smak og behag, kanskje.

Skrevet

Har spist fisk tilbredt i mikro mange ganger, og den har blitt god!

Hva slags fisk var det du brukte forresten?

Kastet pakken, men sannsynligvis Findus filet av steinbit eller torsk, kanskje gourmet-variant.

Skrevet

Kastet pakken, men sannsynligvis Findus filet av steinbit eller torsk, kanskje gourmet-variant.

Hallo....Du elsker fisk, men vet ikkje om du spiste steinbit eller torsk ???

Skrevet

Det finnes sikkert mange oppfatninger av fisk og micro, men min

erfaring tilsier at den da blir litt "slapp i fisken" om du skjønner. (det handler mest om konsistens).

Dessuten foretrekker eg å la fisken trekke (ved ca.80 grader) i en 15-20 minutt, alt etter hvilken type fisk det er.

Smak og behag, kanskje.

Frossen laks (gjerne ferdig marinert) rett i oljesmurt form i stekeovnen, 200 grader i 20 min. Knallgodt! Har prøvd det samme i microen, men da blir den tørr.

Skrevet

Er jo ukyndig, som du skjønner!!! Får altfor lite fisk. Er vanskelig å få fersk fisk, vet du vel! Dårlig fisk i fiskediskene. Men spiser kjempegod fisk i selskap eller på restaurant. Jeg bad om råd - ikke om at du skulle lure på om jeg likte fisk. Jeg liker fisk bedre enn kjøtt

Skrevet

Var ikkje meningen å få deg "snurt"!

Mitt poeng var att torsk og steinbit er SVÆRT forskjellige på smak, og dårlig steinbit kan være VOND FISK.

Men det er som regel lett å kjenne forskjell, da spesielt steinbiten har en svært karakteristisk smak.

Ofte har folk ett elsk eller hat forhold til steinbit, nå er steinbiten å regne som en av de mest "eksklusive" fiskeslag (ihvertfall på Norske matfat) mens det ikkje er mange år siden den var å regne for "ufisk" ! :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg syns fisk i micro blir tørt og ikke særlig godt.

Skrevet

Jeg syns fisk i micro blir tørt og ikke særlig godt.

Samme her, den blir myyye tørrere enn i form i stekeovnen.

Skrevet

Var ikkje meningen å få deg "snurt"!

Mitt poeng var att torsk og steinbit er SVÆRT forskjellige på smak, og dårlig steinbit kan være VOND FISK.

Men det er som regel lett å kjenne forskjell, da spesielt steinbiten har en svært karakteristisk smak.

Ofte har folk ett elsk eller hat forhold til steinbit, nå er steinbiten å regne som en av de mest "eksklusive" fiskeslag (ihvertfall på Norske matfat) mens det ikkje er mange år siden den var å regne for "ufisk" ! :-)

Ojj, nå lærte jeg mye nytt :) Takk!

Beklager at jeg hadde kort lunte :))

Kanskje jeg foreløpig ligger unna steinbitt hjemme, og heller spiser det på restaurant... sukk, det er blitt så dyrt å spise fisk ute. Du får ikke god fisk på vanlige restauranter her i byen, de må ha fisk som spesialitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...