Gå til innhold

Fester for videregående skoler

Gjest har lyst å stanse disse festene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt eldste barn går på videregående skole, er 17 år. I skolens regi arrangeres det bli-kjent-fester, høstball, halloweenfest, juleball, avslutningsfester og you name it. Alle ungdommene (inklusiv min) drikker seg dritings, og er fulle _før_ de møter opp på utestedet som _angivelig_ skal være rusfritt for anledningen(e).

Selv om over 90% er mer enn synlig besuset ved ankomst, slippes så godt som absolutt alle inn. Det er ikke vakter utover vanlig vakthold, ingen natteravner i gatene.

Har nettopp snakket med min ungdom på telefon. Godt beruset, selv om avtalen var klar. "Alle andre drikker jo", får jeg til svar, og telefonen blir brutt. Oppnår ikke kontakt nå, og tror jeg kjører og henter, innen 10 minutter. Jeg godtar det ikke. Hverken drikkingen, brutte løfter, eller brutt telefon.

Det er helt rett at _alle_ drikker seg dritings, jeg er omtrent den eneste av foreldre som alltid henter, ringer og følger med. Er jeg alt for streng? Jeg kan ikke forandre verden, og jeg ser at min ungdom blir "urettferdig" behandlet av meg. Er jeg fæl om jeg henter nå? Jeg vet det blir sinne, og det takler jeg, spørsmålet er om det er riktig at jeg er "den (eneste) strenge". Er redd for hva andre vil synes om min ungdom (gir blaffen i hva de synes o meg), og er redd det kan få negative konsekvenser for den som alltid må hjem tidlig. (men ofte full).

Har også lyst å ringe rektor i morgen, og fortelle hva jeg synes om disse tilstelningene. Om de kan redusere de, evt ha sterkere vakthold, eller bare kutte de ut.

Vær så snill å kom med innspill, klokken går, og jeg får ikke kontakt. Tror jeg raser avgårde og henter, vil gjerne bare ha noen objektive innspill først.

Skrevet

Alle elevene har fri i morgen..

Skrevet

Vet om andre foreldre som gjør akkurat det samme, og om 20 åringer som fortsatt er glad for at de var blant de med strenge foreldre.

Har også hørt fagfolk anbefale en tydelig og klar linje i forhold til alkohol for de under 18.

Synes du skal vise at en avtale er en avtale.

Gjest gruer meg til den tid.....
Skrevet

Vær streng! Si ifra til barnet ditt hvilke regler dere har, og at det er viktig å holde avtaler. Er det så morsomt å være i bakrus?

Snakk med skolen. Ja det synes jeg du kan gjøre.

Skrevet

jeg hadde ventet litt før jeg hadde hentet. Kan ikke være heelt hysterisk heller :P

Skrevet

Jeg hadde hentet! Og jeg synes også at du kan ta opp temaet med rektor. Det er jo å legge opp til drikking om de ikke blir stoppet i inngangen synes jeg.

Skrevet

Himmel!

Jeg er jaggu meg glad jeg ikke vokste opp med deg som mor!

"Ungen" din er snart myndig og kan deretter be deg drite og dra. Hvor har du vært da du vokste opp? På læstadiansk folkehøyskole?

Skrevet

Himmel!

Jeg er jaggu meg glad jeg ikke vokste opp med deg som mor!

"Ungen" din er snart myndig og kan deretter be deg drite og dra. Hvor har du vært da du vokste opp? På læstadiansk folkehøyskole?

Jeg vokste opp med foreldre lik meg selv, og er glad for og stolt av det.

Kan ikke si jeg synes om formuleringen å be noen drite og dra. Selv om en er myndig, og kan gjøre som en vil, betyr ikke det det samme som å be noen drite og dra. Forøvrig er jeg glad for ikke å ha deg til barn og.

Skrevet

Jeg hadde hentet! Og jeg synes også at du kan ta opp temaet med rektor. Det er jo å legge opp til drikking om de ikke blir stoppet i inngangen synes jeg.

Ja jeg er enig i det. En kan ikke laste skolen for selve drikkingen, men det legges helt klart opp til drikking i en sånn "løssluppen" sammenheng. Dette med drikking på disse festene er et velkjent fenomen som alle, inklusiv skolen, lukker øynene for.

Jeg har hentet. Da jeg var på vei, ble jeg oppringt av en venn av min ungdom, som synes min ungdom burde bli hentet. Så magefølelsen stemte. På veien møtte jeg et utall ravende fulle ungdommer, fra ca 15 år. Ingen foreldre å se. Bare stappfullt av møkingse ungdommer.

Jeg tror nok jeg ringer rektor i morgen, viss jeg "tør". Litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg, bare. Men jeg kan begynne med å spørre om det ER de, altså _skolen_ som arrangerer. Noen sa det var 3. klassingene som arrangerer dem, og jeg vet ikke helt hvordan en kan gripe fatt i det da.

Takk for svar.

Skrevet

jeg hadde ventet litt før jeg hadde hentet. Kan ikke være heelt hysterisk heller :P

Takk for svar! Jeg følte meg litt hysterisk, ja. Derfor jeg ville "rådføre" meg litt her. Men når jeg så hvor full min ungdom hadde rukket å bli den siste timen, vet jeg at jeg gjorde rett. Jeg er rimelig ung selv, ingen gammel tante. Men slikt opprører meg. Og jeg blir redd.

Skrevet

Takk for svar! Jeg følte meg litt hysterisk, ja. Derfor jeg ville "rådføre" meg litt her. Men når jeg så hvor full min ungdom hadde rukket å bli den siste timen, vet jeg at jeg gjorde rett. Jeg er rimelig ung selv, ingen gammel tante. Men slikt opprører meg. Og jeg blir redd.

ok skjønner :) men det gikk bra til slutt da? :)

Skrevet

Vær streng! Si ifra til barnet ditt hvilke regler dere har, og at det er viktig å holde avtaler. Er det så morsomt å være i bakrus?

Snakk med skolen. Ja det synes jeg du kan gjøre.

Takk for svar. Du må ikke kvi deg. Men det er helt klart utfordringer. Ikke noe kjekt å være den eneste av foreldre som "bryr seg". Mulig jeg bryr meg for mye, men klarer ikke sitte stille å høre fylleprat i telefonen. Jeg tror jeg ringer rektor i morgen, men som sagt kvir jeg meg litt for det også.

Skrevet

ok skjønner :) men det gikk bra til slutt da? :)

Jo takk, sånn noen lunde. Men så full at h*n måtte støttes inn i bilen, ut av bilen og til sengs. Ikke så veldig artig. Men like hel, og det er jo det viktigste.

Ganske fortvilende, det er langt fra første gang, for å si det sånn.

Skrevet

Vet om andre foreldre som gjør akkurat det samme, og om 20 åringer som fortsatt er glad for at de var blant de med strenge foreldre.

Har også hørt fagfolk anbefale en tydelig og klar linje i forhold til alkohol for de under 18.

Synes du skal vise at en avtale er en avtale.

Jeg mener avtaler er til for å holdes, men ser også igjennom fingrene med ganske mye. Kanskje for mye, siden jeg før festen begynte sa at dette var siste sjanse til å oppføre seg greit, før husarrest. Jeg fordrar ikke ordet husarrest, men likevel sa jeg altså det. For dette har skjedd mange ganger før, på alle disse skolefestene. Jeg får manne meg opp til å være enda litt strengere en tid, vise at jeg mente hva jeg sa.

Skrevet

Han er snart myndig. Blir litt "urettferdig" når "alle andre" gjør det. Synes en gylden middelvei er bedre. At det er ok så lenge han holder kontakta på tlf. At han skal svare hver andre time elns, og får du ikke kontakt med han/evt han ringer deg opp igjen innen 15 minutter så henter du han. Er han så full at han ikke kan gjøre rede for seg, henter du han (og han får noe straffegreier), osv osv. Også skal han hjem etterpå, evt du henter han hver gang han skal feste når det er slutt.

Gjest sola mi
Skrevet

Vil bare støtte deg som forelder og si at endelig er det noen voksne som tør å ta ansvar!!! Stå på videre og gi deg ikke. Når det er full fyllings hver gang så burde alle foreldre vise at de bryr seg om barna sine.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg drakk selv jeg, som 17-åring, så jeg var ikke noen skinnhellig ungdom. Det er nok vanlig, og som oftes går det bra, men er et verdt og ta sjangsen på "som oftes"?

Det var alltid en eller to som ikke klarte og styre inntaket, og ble overstadig ruset gang på gang. Klarte ikke ta vare på seg selv. Er ungdommen din slik? I så fall ville jeg ha hentet.

Jeg husker at vi ikke turde å ringe foreldre og ordnet opp selv, men vi var blek om nebbet noen ganger, og bekymret.

Så klarer ikke ungdommen din og regulere det, og gang på gang ikke klarer og ta vare på seg selv, da tror jeg at jeg ville ha hentet.

Det er denne balansegangen da, som ikke er lett. Ikke overdrive og underdrive.

Stoppe 17-åringer fra og drikke, det tror jeg ikke går. Få en del av 17-åringen til å skjønne at de må klare og ta vare på seg selv, håper jeg går.

Jeg hadde nok følt meg urettferdig behandlet om jeg ble hentet, det skal jeg ærlig innrømme. Allikevel er jeg glad for at mamma hadde en viss kontroll, og jeg kunne alltid ringe hjem.

Er dette en by? Jeg var ungdom på bygda, der rølpet vi for oss selv, men var ganske isolert, og lite utsatt for "farer".

Egentlig har jeg ingen gode råd, annet enn at du må følge magefølesen, og holde deg rolig og saklig.

Skrevet

Jeg vet egemtlig ikke om du KAN stoppe festene... Hvilke arrangement eldre elever legger opp til er det vanskelig for deg å gjøre noe med! Men du bestemmer selvsagt over din egen 17-åring! Han er faktisk ikke myndig ennå, og den lovlige grensen for alkoholinntak er 18 år!

Jeg har selv en 17-åring som skal være med på "alt". Han drikker heldigvis ikke, så akkurat det slipper jeg å tenke på. Men han har berettet ok STORE alkoholintak på diverse skole-arrangement, også på ungdomsskolen. Da jeg prøvde å ta dette opp med inspektøren på ungdommskolen, fikk jeg bare høre at jeg nok hadde misforstått, ettersom arrangementet var rusfritt! Jeg følte at jeg hadde gjort mitt, gitt beskjed om ville tilstander, så jeg gjorde ikke noe mer med saken!

Men jeg må jo si at jeg lurer på hva foreldre tenker når de får en 14-15-åring sørpe full hjem. Jeg lurer alltid på hvilke konskekvenser dette får for ungdommen...

Jeg har selv en slektning som jobber på et sykehus. h*n forteller om ungdommer i denne alderen som kommer til pumping, blir så kjørt hjem til foreldrene som kan si f.eks. at "denne helgen skulle han være hos faren, dette passer dårlig for meg, kan dere kjøre ham til faren?"

Det er så ille at du nesten ikke kan tro det, men sant er det!

Fortsett å passe barna dine du, det får du garantert igjen for seinere!!

mvh

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke det å stoppe festene fullstendig har noe særlig for seg. Da vil ungdommene finne andre steder å feste, og da antakelig steder du har enda mindre kontroll over.

Skrevet

Takk for svar. Du må ikke kvi deg. Men det er helt klart utfordringer. Ikke noe kjekt å være den eneste av foreldre som "bryr seg". Mulig jeg bryr meg for mye, men klarer ikke sitte stille å høre fylleprat i telefonen. Jeg tror jeg ringer rektor i morgen, men som sagt kvir jeg meg litt for det også.

Jeg synes du gjør det riktige, jeg hadde aldri akseptert at min 17- åring har drukket seg dritings på en fest, da hadde også jeg hentet henne hjem.

Jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg, for 17-åringen min er aldri ute på den salgs fester hun er så snill og forsiktig at der er nesten for for mye av det gode, og glad er jeg for det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...