Gå til innhold

Fester for videregående skoler

Gjest har lyst å stanse disse festene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg er enig i det. En kan ikke laste skolen for selve drikkingen, men det legges helt klart opp til drikking i en sånn "løssluppen" sammenheng. Dette med drikking på disse festene er et velkjent fenomen som alle, inklusiv skolen, lukker øynene for.

Jeg har hentet. Da jeg var på vei, ble jeg oppringt av en venn av min ungdom, som synes min ungdom burde bli hentet. Så magefølelsen stemte. På veien møtte jeg et utall ravende fulle ungdommer, fra ca 15 år. Ingen foreldre å se. Bare stappfullt av møkingse ungdommer.

Jeg tror nok jeg ringer rektor i morgen, viss jeg "tør". Litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg, bare. Men jeg kan begynne med å spørre om det ER de, altså _skolen_ som arrangerer. Noen sa det var 3. klassingene som arrangerer dem, og jeg vet ikke helt hvordan en kan gripe fatt i det da.

Takk for svar.

''Da jeg var på vei, ble jeg oppringt av en venn av min ungdom, som synes min ungdom burde bli hentet''

Så flott gjort av denne vennen! Godt at det finnes de som ser når nok er nok.

Arrangementet burde låses til 3klassingene kanskje? Noe å foreslå for rektor.... Lykke til med dagens oppgjør, og evt samtalen med rektor.

Skrevet

Det har faktisk ikke vært lov å drikke på festene på skolen når mine gikk på videregående, var de beruset slapp de ikke inn. Det var alltid vakter som passet på. Det hendte dattera mi drakk litt før hun gikk. De forset hos meg fordi jeg bodde nærmest og dermed vet jeg akkurat hva de drakk. Jeg latet selvfølgelig som jeg ikke skjønte det og dermed var de veldig forsiktige.

Skrevet

Jeg vokste opp med foreldre lik meg selv, og er glad for og stolt av det.

Kan ikke si jeg synes om formuleringen å be noen drite og dra. Selv om en er myndig, og kan gjøre som en vil, betyr ikke det det samme som å be noen drite og dra. Forøvrig er jeg glad for ikke å ha deg til barn og.

Man høster som man sår, og får de barna man fostrer opp?

Siden du ikke vil ha meg som barn, så kan jeg forttelle deg at jeg har oppdratt meg selv siden jeg var 13. Full eller ei, narko eller ei, utdannelse eller ei. Min avgjørelse. Jeg skal ikke belemre deg med historien om hvor velykket jeg er siden de fleste av oss kun er en alvorlig ulykke/sykdom unna bunnen. Det er ikke så stor forskjell på meg og en uteligger. Egentlig.

Jeg lurer selvsagt på hvor far er i denne saken, men sitter med en følelse av at han ikke finnes i husholdet?

Nå har jeg noen tilleggsopplysninger. Snart kommer det noe som heter "russetid" som Fulle Fredrik(ke) etterhvert kommer til å få kjennskap til. Da kler smårollingene på seg røde drakter og inntar av og til alkohol! Det er også muligheter for å praktiserer sex i denne tiden! Dette er ganske normalt, og noe de aller fleste har vært igjennom.

Du driter deg ut dersom du ringer rektor og prøver å avlyse dette.

Det er rørende å lese dolingene som alle er så glade for at noen tar "ansvar". De fleste er kun uker fra å handle nytt julebordsantrekk før de bøtter innpå 14 akkevitter og knuller sjefen på bakrommet og/eller slår ned den ufyselige kollegaen som har irritert dem i et år nå.

Folk har så jævlig dårlig hukommelse! Eller har de fortrengt alt?

Systemet fungerer. Du fikk beskjed om ståa, og fikk plukket poden opp. Det er det som forventes av deg.

At h*n i det hele tatt svarer på telefonen er et sunnhetstegn.

Skrevet

Det har faktisk ikke vært lov å drikke på festene på skolen når mine gikk på videregående, var de beruset slapp de ikke inn. Det var alltid vakter som passet på. Det hendte dattera mi drakk litt før hun gikk. De forset hos meg fordi jeg bodde nærmest og dermed vet jeg akkurat hva de drakk. Jeg latet selvfølgelig som jeg ikke skjønte det og dermed var de veldig forsiktige.

Nei, de budre ikke få komme inn så fulle.

Ellers ser jeg også igjennom fingrene med en hel del, mht smådrikking osv, men når det blir så overstadig, og såpass ofte, ja da setter jeg virkelig foten ned.

Skrevet

Tror ikke det å stoppe festene fullstendig har noe særlig for seg. Da vil ungdommene finne andre steder å feste, og da antakelig steder du har enda mindre kontroll over.

Sant nok. Men jeg overdriver ikke når gatene var fulle av fulle ungdommer. Svære gjenger som ravet mot sentrum.

Skrevet

Jeg vet egemtlig ikke om du KAN stoppe festene... Hvilke arrangement eldre elever legger opp til er det vanskelig for deg å gjøre noe med! Men du bestemmer selvsagt over din egen 17-åring! Han er faktisk ikke myndig ennå, og den lovlige grensen for alkoholinntak er 18 år!

Jeg har selv en 17-åring som skal være med på "alt". Han drikker heldigvis ikke, så akkurat det slipper jeg å tenke på. Men han har berettet ok STORE alkoholintak på diverse skole-arrangement, også på ungdomsskolen. Da jeg prøvde å ta dette opp med inspektøren på ungdommskolen, fikk jeg bare høre at jeg nok hadde misforstått, ettersom arrangementet var rusfritt! Jeg følte at jeg hadde gjort mitt, gitt beskjed om ville tilstander, så jeg gjorde ikke noe mer med saken!

Men jeg må jo si at jeg lurer på hva foreldre tenker når de får en 14-15-åring sørpe full hjem. Jeg lurer alltid på hvilke konskekvenser dette får for ungdommen...

Jeg har selv en slektning som jobber på et sykehus. h*n forteller om ungdommer i denne alderen som kommer til pumping, blir så kjørt hjem til foreldrene som kan si f.eks. at "denne helgen skulle han være hos faren, dette passer dårlig for meg, kan dere kjøre ham til faren?"

Det er så ille at du nesten ikke kan tro det, men sant er det!

Fortsett å passe barna dine du, det får du garantert igjen for seinere!!

mvh

Tusen takk for et veldig fint svar.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1193378858' post='3704352]

Jeg drakk selv jeg, som 17-åring, så jeg var ikke noen skinnhellig ungdom. Det er nok vanlig, og som oftes går det bra, men er et verdt og ta sjangsen på "som oftes"?

Det var alltid en eller to som ikke klarte og styre inntaket, og ble overstadig ruset gang på gang. Klarte ikke ta vare på seg selv. Er ungdommen din slik? I så fall ville jeg ha hentet.

Jeg husker at vi ikke turde å ringe foreldre og ordnet opp selv, men vi var blek om nebbet noen ganger, og bekymret.

Så klarer ikke ungdommen din og regulere det, og gang på gang ikke klarer og ta vare på seg selv, da tror jeg at jeg ville ha hentet.

Det er denne balansegangen da, som ikke er lett. Ikke overdrive og underdrive.

Stoppe 17-åringer fra og drikke, det tror jeg ikke går. Få en del av 17-åringen til å skjønne at de må klare og ta vare på seg selv, håper jeg går.

Jeg hadde nok følt meg urettferdig behandlet om jeg ble hentet, det skal jeg ærlig innrømme. Allikevel er jeg glad for at mamma hadde en viss kontroll, og jeg kunne alltid ringe hjem.

Er dette en by? Jeg var ungdom på bygda, der rølpet vi for oss selv, men var ganske isolert, og lite utsatt for "farer".

Egentlig har jeg ingen gode råd, annet enn at du må følge magefølesen, og holde deg rolig og saklig.

Jeg drakk også som 17 åring. Og ser gladelig gjennom fingrene på litt festing, så lenge det holder seg innen rimelighetens grenser. Men sånn overstadighet, til stadighet, det er det jeg reagerer så veldig på. Akkurat slik drev/driver faren på, så jeg er også redd sånt er arvelig. Takk for et fint svar.

Skrevet

Nei, de budre ikke få komme inn så fulle.

Ellers ser jeg også igjennom fingrene med en hel del, mht smådrikking osv, men når det blir så overstadig, og såpass ofte, ja da setter jeg virkelig foten ned.

Syntes du har gjort det helt rette, en 17 åring bør ikkje rave rundt i gatene uten at foreldrene reagerer.

Eg har forsåvidt samme utfordring der 3 klassen på allmenne fag arrangerer all slags fester for å tjene inn penger til klassetur, på det stedet der arrangementene foregår så serverer de også alkohol på tross av att det bare er ca.25 prosent av festdeltagerne som er over 18 år.

Min sønn (16 år) og meg har diskutert disse festene med fastlegen, og han ønsket å ta dette opp med rektor på skolen, først og fremst reagerte han på att de serverte alkohol (ikkje til de under 18) der og dessuten att festene varer til 0230 på natta.

Heldigvis så har min sønn (med protester vel og merke) akseptert det att eg forventer at han ikkje drikker alkohol.

Skrevet

Vil bare støtte deg som forelder og si at endelig er det noen voksne som tør å ta ansvar!!! Stå på videre og gi deg ikke. Når det er full fyllings hver gang så burde alle foreldre vise at de bryr seg om barna sine.

Hjertelig takk for støtten, det varmer og gjør godt! Jeg følger magefølelsen, så jeg kommer nok til å følge opp enda mer. Skulle ønske flere foreldre kunne ta litt grep, så ikke alt sklir ut hos store deler av generasjonen som vokser opp.

Skrevet

Syntes du har gjort det helt rette, en 17 åring bør ikkje rave rundt i gatene uten at foreldrene reagerer.

Eg har forsåvidt samme utfordring der 3 klassen på allmenne fag arrangerer all slags fester for å tjene inn penger til klassetur, på det stedet der arrangementene foregår så serverer de også alkohol på tross av att det bare er ca.25 prosent av festdeltagerne som er over 18 år.

Min sønn (16 år) og meg har diskutert disse festene med fastlegen, og han ønsket å ta dette opp med rektor på skolen, først og fremst reagerte han på att de serverte alkohol (ikkje til de under 18) der og dessuten att festene varer til 0230 på natta.

Heldigvis så har min sønn (med protester vel og merke) akseptert det att eg forventer at han ikkje drikker alkohol.

Tusen takk for ditt inspill, og kjempe godt med støtte. Veldig fint å høre at flere (du) reagerer på samme måte, og gjør noe med det!! Kjempebra at du har fått i stand en slik avtale med din sønn. Skulle som sagt i et annet svar, ønske at flere fulgte bedre med, reagerte og gjorde noe. Alt for mange som bare lener seg tilbake og satser på at det går bra.

Min 17 åring er litt spak og småflau i dag, og godtar frihetsinnskrenkelse en stund fremover.

Skrevet

Han er snart myndig. Blir litt "urettferdig" når "alle andre" gjør det. Synes en gylden middelvei er bedre. At det er ok så lenge han holder kontakta på tlf. At han skal svare hver andre time elns, og får du ikke kontakt med han/evt han ringer deg opp igjen innen 15 minutter så henter du han. Er han så full at han ikke kan gjøre rede for seg, henter du han (og han får noe straffegreier), osv osv. Også skal han hjem etterpå, evt du henter han hver gang han skal feste når det er slutt.

Er slik jeg ofte gjør det, har (u)jevn telefonkontakt utover kvelden, og ser ting an. En gylden middelvei er så absolutt tingen. Takk for fint svar.

Skrevet

Man høster som man sår, og får de barna man fostrer opp?

Siden du ikke vil ha meg som barn, så kan jeg forttelle deg at jeg har oppdratt meg selv siden jeg var 13. Full eller ei, narko eller ei, utdannelse eller ei. Min avgjørelse. Jeg skal ikke belemre deg med historien om hvor velykket jeg er siden de fleste av oss kun er en alvorlig ulykke/sykdom unna bunnen. Det er ikke så stor forskjell på meg og en uteligger. Egentlig.

Jeg lurer selvsagt på hvor far er i denne saken, men sitter med en følelse av at han ikke finnes i husholdet?

Nå har jeg noen tilleggsopplysninger. Snart kommer det noe som heter "russetid" som Fulle Fredrik(ke) etterhvert kommer til å få kjennskap til. Da kler smårollingene på seg røde drakter og inntar av og til alkohol! Det er også muligheter for å praktiserer sex i denne tiden! Dette er ganske normalt, og noe de aller fleste har vært igjennom.

Du driter deg ut dersom du ringer rektor og prøver å avlyse dette.

Det er rørende å lese dolingene som alle er så glade for at noen tar "ansvar". De fleste er kun uker fra å handle nytt julebordsantrekk før de bøtter innpå 14 akkevitter og knuller sjefen på bakrommet og/eller slår ned den ufyselige kollegaen som har irritert dem i et år nå.

Folk har så jævlig dårlig hukommelse! Eller har de fortrengt alt?

Systemet fungerer. Du fikk beskjed om ståa, og fikk plukket poden opp. Det er det som forventes av deg.

At h*n i det hele tatt svarer på telefonen er et sunnhetstegn.

Du har vært tøff som har oppdradd deg selv fra du var 13. Har nok ikke bare vært noen dans på roser det nei. Flott at du har klart deg fint, selv med sikkert noen nedturer(?) som jeg mener å tolke utifra hva du skriver. Mulig jeg tar feil. Tenker du er en sterk og selvstendig person, virker reflektert, kanskje en smule bitter, og jeg aner en porsjon ironi i det du skriver. Silebåndet bevegde seg iallefall oppover innimellom, da jeg leste innlegget ditt.

Satte mer pris på ditt svar i dag, hvor du begrunner, istedenfor å bare sette piggene ut. Ha en fin dag.

Skrevet

Jeg hadde hentet! Og jeg synes også at du kan ta opp temaet med rektor. Det er jo å legge opp til drikking om de ikke blir stoppet i inngangen synes jeg.

Takk for støtten, og for et fint svar.

Skrevet

''Da jeg var på vei, ble jeg oppringt av en venn av min ungdom, som synes min ungdom burde bli hentet''

Så flott gjort av denne vennen! Godt at det finnes de som ser når nok er nok.

Arrangementet burde låses til 3klassingene kanskje? Noe å foreslå for rektor.... Lykke til med dagens oppgjør, og evt samtalen med rektor.

Det var her svaret mitt til deg skulle stå ;-)

Ja, er kjempeglad for at det finnes slike gode venner. Forøvrig har jeg god kontakt med (faktisk) både egen og andre ungdommer. De vet de kan ringe når det er noe, jeg henter/bringer de også hjem, dersom det skulle være nødvendig.

Skrevet

Du har vært tøff som har oppdradd deg selv fra du var 13. Har nok ikke bare vært noen dans på roser det nei. Flott at du har klart deg fint, selv med sikkert noen nedturer(?) som jeg mener å tolke utifra hva du skriver. Mulig jeg tar feil. Tenker du er en sterk og selvstendig person, virker reflektert, kanskje en smule bitter, og jeg aner en porsjon ironi i det du skriver. Silebåndet bevegde seg iallefall oppover innimellom, da jeg leste innlegget ditt.

Satte mer pris på ditt svar i dag, hvor du begrunner, istedenfor å bare sette piggene ut. Ha en fin dag.

Egentlig er du forelsket i meg, bare ikke under det nicket du bruker nå.

Hva hadde h*n å si dagen derpå?

Skrevet

"akseptert det att eg ->forventer

*flirer*

Han har gardert seg bra.

Skrevet

"akseptert det att eg ->forventer

*flirer*

Han har gardert seg bra.

''Han har gardert seg bra.''

Det kan du si. *flirer*

Eg __vet__att han har drukket alkohol, det har eg sagt att han ikkje trenger å holde hemmelig, og han har fortalt åpent om når, hva og hvor mye han tidligere har drukket.

Nå er det ganske så nylig han har flytta til meg (ca. 2-3 mnd. siden) etter å ha bodd fast hos mor på en annen kant av landet i 10 år.

Så her starter vi "med blanke ark" når det gjelder regler og rutiner, han er heldigvis svært samvittighetsfull og aksepterer (så langt) mine grenser i forhold til fks. alkohol.

Men det er vanskelig i forhold til "gjengen" (som nesten alle drikker), derfor har han fks. kjørt moped til og fra festlokalet slik att han har en gyldig grunn til ikkje å drikke.

Men det er ikkje lett, og før eller siden kommer den dagen da eg må hente han hjem "snydens", det vet til og med eg....:)

Skrevet

Egentlig er du forelsket i meg, bare ikke under det nicket du bruker nå.

Hva hadde h*n å si dagen derpå?

....foreslsket i deg?

;o) Hmm...., hvordan det?

H*n var litt spak, og unnskyldte seg. Ingen kjeft, kun en liten dose moral, og litt frihetsinnskrenkelse for en stund.

Skruf1365381135
Skrevet

Alle elevene har fri i morgen..

altså for det første så e eg sønnenn til mr geir her. og eg har på langtnær akseptert noe av det han sie eg har akseptert. eg syns di reglane han komme med e helt idiotiske.

og for det andre så mene nå eg hvertfall at det om si en 13-17 åring har lyst å gå på fest å drikke så e nå det helt greit i mangen tilfelle. noen foreldre mene vel kanskje at barna ikkje vet nok om alkohol og at di er for unge til å drikke i følge di "norske lovene" (når eg sier dette sikter eg spesielt til detta

§ 1-5 at det ikke kan selges, skjenkes eller utleveres øl og vin til ungdom under 18 år. For brennevin er aldersgrensen 20 år.

under overskrifta

16.3 Straffansvar for mindreårige ved alkoholkjøp som eg fant på

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/dok/regpubl/otprp/19961997/Otprp-nr-7-1996-97-/16.html?id=299085) mener eg at det er opp til en ver ungdom vist han vil drikke eller ikkje fordi at ein ungdom som gjerne drikker og ikkje får lov av foreldra overnatter gjerne oss venner for at ikkje foreldra skal finne ut at ungdommen har drukke og da gjerne drikker enda mer. mens får ungdommen lov å drikke av foreldra og gjerne får ei pils når han/ho kommer heim drikke di kanskje ikkje så mye.

nå gjelder selfølgelig ikkje detta alle ungdommer men eg skjenne mange som bode for lov å drikke og ikkje forlov å drikke på min alder og som har det forskjellig og ser at det stemmer som regel det eg har skreve ovanfor med ungdom som forlov og ikkje forlov å drikke.

foreldre. bgynn å ta dere sammen for faen og tenk som en ungdom. vi er ikkje på deres ungdoms tider nå men deres barn ungdomstider. tida har blitt mye mer forandra nå enn før. og der kan nesten ikkje hindre nå for tida at ein ungdom drikke.

og for det tredje det er det også mange ungdommer som er mer fornuftige enn andre når det gjelder drikking. detta går det jo an for foreldre å undersøke om di ikkje skal sette privatdetektiva og gudane veit ka på ungane sine berre di skal ut på ein fest der det er sikkert at det blir drikking. ender jo opp med at ungane lyge om kor di skal og da tilslutt.

PS! Foreldre. Bgynn å høre på ungane å ikkje ver så strenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...