Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest osteonekrose

Hei, min kone, som er 38 år, må foreta skifte av et kne. Kneskål erstattes med en metalplate. Minuset ved denne løsningen er at hun vil få redusert bevegelighet i kneet og lang rekonvalisensperiode. I tillegg har dette kunstige kneet en levetid på bare 12-15 år før det må skiftes ut igjen, og ny reduksjon av førlighet/bevegelighet. For kort tid siden var jeg i New York, og på lokaltv-stasjonen var det et innslag om en ny type kneerstatning. Her var metallet erstattet med et kunststoff, i tilleg til at man ikke mistet bevegelighet. I tillegg ville dette være en løsning som ikke måtte skiftes ut senere. Det kunstige kneleddet var også mer bevegelig enn et tradisjonelt kunstig kne. Jeg forsøker nå å finne mer ut om denne nye løsningen. Kirurgene på sentralsykehuset vi er tilknyttet, skal også forsøke å oppdatere seg her, men erfaringsmessig er det ofte opportunt å gjøre denne jobben selv... Håper noen kan hjelpe oss her

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289347-skifte-av-kne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Kneproteser venter man med så lenge som mulig, nettopp av de grunnene du nevnte. Det opereres ikke før det er uttalt funksjonsreduksjon og mye smerter i det daglige.

De nye kunstoffprotesene som du hørte om i USA er nytt for meg. Den i Norge som vel er best oppdatert på dette er Prof. Lars Engebretsen på ortopedisk avd på Ullevål sykehus. Jeg forslår at du prøver å komme i kontakt med han om han vet noe mer. Selv om kona di kanskje må vente noe før dette er "behandlingsmessig en hverdag", så kan det muligens være en tanke. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289347-skifte-av-kne/#findComment-2324874
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei. Jeg googlet på nettet for å finne ut om skifte av kne og rekonvalisenstid. Leste ditt interessante innlegg. Fant dere ut noe om den nye type kneerstatning? Vet dere om det er noen i Norge som har tilsvarende tilbud? Fant dere ut om noen i New York vet noe om dettet. Jeg er av og til der. Min mor har nå fått tilbud om kneoperasjon, men jeg, datter er skeptisk på om det er "verdt" det. Hun bor alene og er snart 82 år. Problemer med bevegelighet pga vond rygg og svimmelhet etter virus på balansenerven. Her er det blir det jo en periode på krykker og flittig gjenopptrening. Hun kan ikke sendes hjem, men må på gjenopptrening. Har dere noen gode råd?? Hilsen en bekymret datter. Hvor lang og "krevende" er rekonvalisens og gjenopptreningstiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289347-skifte-av-kne/#findComment-3208819
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...