Gå til innhold

får jeg i meg nok vitaminer!

Gjest enda

Anbefalte innlegg

Hei; jeg har lagt om kosten og spiser sund og god mat! Jeg har lagt om kosten fordi jeg er opptatt a at kroppen skal få i seg de næringstoffer den trenger, og merker etter 6 uker at jeg er mer opplagt og har mye energi. Det gledelige er at jeg i løpet av disse ukene også har tatt a 5 kg. Jeg spiser daglig spinat, banan, blåbær, solsikkefrø, gulrøtter, brokkoli,eple, pære og kiwi, havregryn, soyamelk, tofu, fisk i en eller annen form, og rugbrød. Lager mine ergne vitamindrikker i jucermaskin og Blende hvor jeg varierer med ulike typer frukt og grønnsaker. I tillegg spiser jeg i mindre mengder kjøtt. Jeg har kuttet ut melk og ost og poteter. Jeg lurer på om jeg får i meg nok vitaminer, og om kostholdet er bra nok. Jeg er i slutten av 50 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra da :) Kostholdet ditt høres jo greit ut, men du nevner ikke kjøtt. Og spiser du ikke det må du få i deg b-12 og kanskje også litt jern. Men nå tar det jo lang tid og utvikle vitaminmangel. Kanskje du bør få i deg litt tran også. Det skader jo i hvertfall ikke i vinterhalvåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Kjære enda Gratulerer med et sunnere liv! Omlegging til et bedre kosthold er en billig livsforsikring, noe du tydeligvis har fått med deg. Jeg synes du har gjort noen riktig gode matvarevalg, med mye antioksidantrike frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, mer fisk og mindre kjøtt. Du skriver ikke hva slags fetttyper du bruker i matlaging og evt på brødskiven. Jeg ville forslå at du kjøper inn noen gode oljer, som bidrar med enumettet fett og de flerumettede omega 3 og omega-6 fettsyrene. Rapsolje er en fin olje der matlagingen involverer oppvarming. Til salater kan du også bruke denne, og evt spe på med litt valnøttolje eller linfrøolje. Tar du tran eller et par kapsler fiskeolje om dagen, skulle omega-3 inntaket være sikret. Omega-3 "smører leddene" og forebygger hjerte-karsykdom. Ellers bør du passe på ditt kalsiuminntak siden du har valgt å kutte ut melkeprodukter. Dersom du fremdeles bruker yoghurt er dette en god kalsiumkilde. Biola/Cultura er jo gode valg i så måte. Ellers bør du alltid velge en soyamelk som er kalsiumberiket. Mandler, hasselnøtter, sesamfrø, spinat og brokkoli er også gode kalsiumkilder. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du bør ta kalktabletter når du ikke spiser melkeprodukter. Du skal spise noen utrolige mengder grønne grønnsaker for å dekke kalkbehovet gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...