Gå til innhold

studier som går på helsa løs

Anbefalte innlegg

Gjest lissy sally
Skrevet

Saken er denne:

Jeg er student ved allmennlærerutdanninga, skole A, starta høsten 2004.

1. året gikk greit. 2. året strøyk jeg i matematikk og tok ikke KRL-eksamen fordi jeg ikke greide å lese gjennom pensum sammen med de andre fagene.

3. året skal være et undervisningsfag, og da var jeg fast bestemt på å ta engelsk årsstudium. Jeg ville ta det på skole B siden jeg hadde flytta tilbake til hjemstedet og det ble for langt å pendle hver dag. Jeg søkte, men fikk avslag. Da hadde jeg ikke noe fag å ta, men oppdaga at sosiologi på skole A var på restetorget som ledig studium. Jeg spurte faglærer, og det viste seg at jeg kunne ta sosiologi årsstudium som et 4. år i allmennlærerutdanninga mi.

Samtidig viste det seg det at jeg hadde kommet inn på engelsk på skole B likevel, så nå var jeg oppmeldt i både engelsk på skole B og sosiologi på skole A. Jeg bestemte meg for å gjennomføre disse to årsstudiumene samtidig, og bli ferdig våren 2007. Jeg bestemte meg for at det å ta 3. års praksis ble for hektisk, og utsatte det til neste år.

Nå viste det seg at dette var utrolig dumt, siden jeg etter hvert oppdaga at det ble alt for mye pensum å forholde seg til. Jeg bestemte meg for å kutte ut noen fag, og endte opp med å ta noe av engelsken og noe av sosiologien høsten 2006. Til våren tok jeg noe av begge fagene igjen. Så da var jeg ferdig med 30 stp engelsk og 30 stp sosiologi.

Nå, høsten 2007, bestemte jeg meg for å ta opp matte og KRL, og spurte både faglærer og eksamensadministrasjonen om det ble samme pensum og fagkode som sist, og begge parter kunne bekrefte dette. Ingen nevnte noe om at det var ingen garanti for at disse eksamenene ville bli avholdt.