Gå til innhold

studier som går på helsa løs

Anbefalte innlegg

Gjest lissy sally
Skrevet

Saken er denne:

Jeg er student ved allmennlærerutdanninga, skole A, starta høsten 2004.

1. året gikk greit. 2. året strøyk jeg i matematikk og tok ikke KRL-eksamen fordi jeg ikke greide å lese gjennom pensum sammen med de andre fagene.

3. året skal være et undervisningsfag, og da var jeg fast bestemt på å ta engelsk årsstudium. Jeg ville ta det på skole B siden jeg hadde flytta tilbake til hjemstedet og det ble for langt å pendle hver dag. Jeg søkte, men fikk avslag. Da hadde jeg ikke noe fag å ta, men oppdaga at sosiologi på skole A var på restetorget som ledig studium. Jeg spurte faglærer, og det viste seg at jeg kunne ta sosiologi årsstudium som et 4. år i allmennlærerutdanninga mi.

Samtidig viste det seg det at jeg hadde kommet inn på engelsk på skole B likevel, så nå var jeg oppmeldt i både engelsk på skole B og sosiologi på skole A. Jeg bestemte meg for å gjennomføre disse to årsstudiumene samtidig, og bli ferdig våren 2007. Jeg bestemte meg for at det å ta 3. års praksis ble for hektisk, og utsatte det til neste år.

Nå viste det seg at dette var utrolig dumt, siden jeg etter hvert oppdaga at det ble alt for mye pensum å forholde seg til. Jeg bestemte meg for å kutte ut noen fag, og endte opp med å ta noe av engelsken og noe av sosiologien høsten 2006. Til våren tok jeg noe av begge fagene igjen. Så da var jeg ferdig med 30 stp engelsk og 30 stp sosiologi.

Nå, høsten 2007, bestemte jeg meg for å ta opp matte og KRL, og spurte både faglærer og eksamensadministrasjonen om det ble samme pensum og fagkode som sist, og begge parter kunne bekrefte dette. Ingen nevnte noe om at det var ingen garanti for at disse eksamenene ville bli avholdt.

Eksamensoppmeldingsfristen kom, og siden jeg ikke fant fagkodene på oppmeldingssida, kontakta jeg administrasjonen, og de kunne fortelle at det var ingen garanti for at disse eksamenene ville bli avholdt dette semesteret. Det ble jeg ganske paff over å få høre, nå som jeg har forberedt meg til eksamen og i tillegg betalt semesteravgift og mottatt lån og stipend for dette semesteret.

Så kontakta jeg praksisadministrasjonen for å fortelle at nå ville jeg gjennomføre min 3. års praksis, men da ble jeg fortalt at siden jeg ikke tar mitt 3. års fag ved skole A kan jeg ikke få tatt denne praksisen. Jeg spurte om jeg måtte ta denne praksisen ved skole B, men vedkommende sa at de ikke hadde tilsvarende praksis på skole B, men at jeg sikkert kunne få godkjent engelsken som et 4. år.

Enda mer fortvilelse, jeg har jo ikke noe bruk for "to" 4. år (engelsk årsstudium og sosiologi årsstudium), og uten et 3. år ved skole A får jeg ikke gjennomført praksis.

Hadde jeg blitt informert om at jeg ikke kunne skifte studiested i mitt 3. studieår, fordi da kunne jeg ikke fått gjennomført praksis, hadde jeg selvfølgelig aldri skifta studiested. Jeg visste heller ikke at det å ta en ny eksamen i et fag ikke kunne gjennomføres hvert semester. Jeg føler meg ganske så rådvill nå, og ser ingen løsning på hvordan jeg skal få fullført utdanninga mi. Jeg skulle jo egentlig bli ferdig nå til våren 2008.

Jeg kontakta studieveileder på skole A og de kom fram til at eneste løsning nå er å søke om å få godkjent gjennomført engelsk og sosiologi som mitt 4. år, og flytte tilbake til skole A og ta et nytt 3. år slik at jeg får gjennomført praksis. Det vil si at jeg blir ett år forsinka i utdanninga mi, pluss at det er helt uaktuelt å flytte tilbake dit.

Så nå får jeg ikke tatt eksamener til jul som jeg har sittet og lest på og fått lån/stipend for, og jeg var innom 3 parter, ingen av de sa noe om at det ikke blir eksamen til jul. Alle bekrefta pensum, og han ene gav meg til og med gode råd om å lese jevnt og trutt etc.

Nå er jeg altså teknisk sett på mitt 4. studieår, og har så langt gjennomført 156 stp av 240. Dette er bare rot og jeg orker ikke gjennomføre resten. Har i tillegg fått skole A langt opp i halsen og syns de har motarbeida meg hele veien gjennom. Hvorfor kunne ingen ha sagt fra om alt dette? =(

Er dette virkelig lov? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå... Jeg greier ikke forklare dette til mine nærmeste, og lyver om at det går bra med studier etc. Føler meg deprimert og ulykkelig, og jeg går til behandling hos psykolog, noe jeg håper hjelper meg gjennom dette. Jeg tenker at det er vel og bra med utdanning, men ikke hvis det går på helsa løs, vel...?

Gjest føler med deg
Skrevet

Jeg klarte ikke helt å få med meg hvilken skole som sier hva og fag hvilket år osv, men behandlingen du har fått må det gå an å klage på. I tillegg bør du ta kontakt med Lånekassen og forklare situasjonen. Du skal ikke tape på rot fra skolens side. Jeg har hørt om elever ved privatskoler som har klaget på studieopplegg til forbrukerrådet (?) og fått medhold. Forhør deg med en sosionom på studiestedet og hør om vedkommede vet om en klageinstans. Du skal ikke betale studieavgift og eksamensavgift om du ikke får gjennomført semesteret pga dette rotet.

Helt utrolig at to skoler ikke klarer å samarbeide om dette! Ikke gi opp, dette er ikke din feil. Ta kontakt med rektor om så, på disse skolene og _ikke gi deg!_

Masse lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...