Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer dere det?

Og hvor mye er det egentlig? For å ta ytterpunktene: fem druer er for lite, men fem kålhoder er alt for mye.

Hvordan fordeler dere det på måltidene/ut over dagen? Eget mellommåltid eller sammen med annen mat? Og hvordan er fordelingen mellom frukt og grønt?

Tips til hvordan få det inn som en naturlig del av kostholdet, uten at det blir mye styr?

Fortsetter under...

Gjest nicketinick
Skrevet

Sånn tenker jeg :)

Juice = appelsin

Biola/youghurt med diverse smaker = bær

Paprika/agurk/sylteagurker/rødbeter/løk på brødskiva = frukt/grønt

Middag har jeg alltid salat/eller grønnsaker

Tar ei gulerot og en banan en eller gang i løpet av dagen.

Og føler at jeg får i meg litt av mye forskjellig :)

Ketschup er derimot er ikke lik tomater hehehe.

Gjest melmøll
Skrevet

Det blir gjerne 2-3 porsjoner grønnsaker til middag, et par frukt mellom måltidene og noen ganger grønnsakssuppe/ salat til lunch,

Skrevet

1 av de fem er en frukt som eple / banan / pære / nektarin el. 100 gram druer - el. 100 g grønnsaker, evt. 1 glass juice. 1 glass juice til frokosten, en frukt mellom frokost og lunsj, en frukt etter brødmaten til lunsj, en god porsjon grønnsaker til middagen og evt. en frukt eller en gulrot om kvelden og vips! 5 om dagen. :o)

Skrevet

Sånn tenker jeg :)

Juice = appelsin

Biola/youghurt med diverse smaker = bær

Paprika/agurk/sylteagurker/rødbeter/løk på brødskiva = frukt/grønt

Middag har jeg alltid salat/eller grønnsaker

Tar ei gulerot og en banan en eller gang i løpet av dagen.

Og føler at jeg får i meg litt av mye forskjellig :)

Ketschup er derimot er ikke lik tomater hehehe.

Yoghurt regnes nok ikke som en av de fem nei, det er en forsvinnende liten del bær i dem så skal du ha i deg anbefalt mengde må du spise litervis! :o)

Skrevet

Det blir nok litt for lite på meg, dessverre.

I dag hadde jeg paprika på skiva til frokost - ingenting frukt eller grønnsaker til lunsj (bare et stykke pizza fra i går), til middag spiste jeg ganske mye broccoli + hjemmelaget tomatsaus (altså med tomater i ) - og nå i kveld er jeg ikke sulten..... Kanskje jeg skal ta en gulrot?

Jeg liker gulrot, og noen få typer epler (de må ikke være harde og sure) - og banan og appelsin. Blir som regel noe av det jeg spiser sånn innimellom.

Annonse

Skrevet

Det blir nok litt for lite på meg, dessverre.

I dag hadde jeg paprika på skiva til frokost - ingenting frukt eller grønnsaker til lunsj (bare et stykke pizza fra i går), til middag spiste jeg ganske mye broccoli + hjemmelaget tomatsaus (altså med tomater i ) - og nå i kveld er jeg ikke sulten..... Kanskje jeg skal ta en gulrot?

Jeg liker gulrot, og noen få typer epler (de må ikke være harde og sure) - og banan og appelsin. Blir som regel noe av det jeg spiser sånn innimellom.

Jeg har fryktelig lyst på frukt eller gulrot nå, har blitt alt for mye søtt i helga (til tross for en stoooor porsjon salat til middagen både i går og i dag), men huset er fullstendig tomt for denslags. :o(

Skrevet

Jeg har fryktelig lyst på frukt eller gulrot nå, har blitt alt for mye søtt i helga (til tross for en stoooor porsjon salat til middagen både i går og i dag), men huset er fullstendig tomt for denslags. :o(

*host*

Var du der allerede...jeg sitter og gumler på de siste vingummiene i boksen......

Litt for langt til kjøleskapet for å hente gulrøttene....

Gjest nicketinick
Skrevet

Yoghurt regnes nok ikke som en av de fem nei, det er en forsvinnende liten del bær i dem så skal du ha i deg anbefalt mengde må du spise litervis! :o)

Er ikke så opptatt av anbefalt meg her og der jeg, men at kroppen får i seg litt av hvert :)

Skrevet

*host*

Var du der allerede...jeg sitter og gumler på de siste vingummiene i boksen......

Litt for langt til kjøleskapet for å hente gulrøttene....

Hadde det enda vært gulrøtter i kjøleskapet så... Poteter og løk frister liksom ikke så veldig. Faktisk ikke sjokoladen som ligger i skapet heller. :-|

Skrevet

Er ikke så opptatt av anbefalt meg her og der jeg, men at kroppen får i seg litt av hvert :)

Det er en sunn innstilling. :o) Vi har jo bruk for litt av alt. Som nærbutikken min anbefalte:

"Fem om dagen, seks om natten". :o)

Gjest nicketinick
Skrevet

Det er en sunn innstilling. :o) Vi har jo bruk for litt av alt. Som nærbutikken min anbefalte:

Hehehe ja da blir det jaggu trening av det også weehei :)

Skrevet

Hadde det enda vært gulrøtter i kjøleskapet så... Poteter og løk frister liksom ikke så veldig. Faktisk ikke sjokoladen som ligger i skapet heller. :-|

Du Lillemus, kan jeg be deg om to ting:

1) i tråden om midjemål, spurte jeg om hvor på magen en skal måle. Jeg har jo helt ulik omkrets på magen avhengig av hvor jeg måler - under navlen, på navlen eller over navlen. Hvor måler du?

2) Kan du gi meg et kraftig spark sånn at jeg spretter opp og tar en treningsøkt på ergometersykkelen? Det har vært et pyton vær her i helga, og min kjære har reist avgårde for noen dager, så jeg kommer meg trolig ikke ut på noen trening før neste helg :-( I tillegg har vi vært på besøk i ettermiddag, og jeg spiste altfor mye kringle og is + masse hjemmelaget pizza i går............

Sånn - spark i vei!!!!

Annonse

Skrevet

Jeg er ikke flink. Liker best frukt og da tar jeg to typer som jeg skjærer opp i båter. Den er god å kose seg med på ettermiddagen. Har man middag med grønnsaker så er man jo snart oppi kvota vel? Bedre å få i seg litt enn ingenting tenker jeg.

Skrevet

1) i tråden om midjemål, spurte jeg om hvor på magen en skal måle. Jeg har jo helt ulik omkrets på magen avhengig av hvor jeg måler - under navlen, på navlen eller over navlen. Hvor måler du?

2) Kan du gi meg et kraftig spark sånn at jeg spretter opp og tar en treningsøkt på ergometersykkelen? Det har vært et pyton vær her i helga, og min kjære har reist avgårde for noen dager, så jeg kommer meg trolig ikke ut på noen trening før neste helg :-( I tillegg har vi vært på besøk i ettermiddag, og jeg spiste altfor mye kringle og is + masse hjemmelaget pizza i går............

Sånn - spark i vei!!!!

Kan jeg stå til tjeneste? Midjemålet er vel der midjen er smalest, det er i alle fall det jeg alltid har fått høre.

Og nå får du komme deg opp av sofaen og ta en runde med ergometersykkelen. Du kan ikke vente helt til neste helg med å trene. (Sparket jeg for hardt?) Hadde litt frustrasjon å få ut, håper den kom til nytte her. :- )

Skrevet

Der. Nå fikk du meg til å le også. Jeg som trodde jeg hadde blylodd i begge munnvikene.

Gjest nicketinick
Skrevet

Sånn - spark i vei!!!!

midjemål måles 1 cm over navel.

Skrevet

1 av de fem er en frukt som eple / banan / pære / nektarin el. 100 gram druer - el. 100 g grønnsaker, evt. 1 glass juice. 1 glass juice til frokosten, en frukt mellom frokost og lunsj, en frukt etter brødmaten til lunsj, en god porsjon grønnsaker til middagen og evt. en frukt eller en gulrot om kvelden og vips! 5 om dagen. :o)

Jeg tror du skal få bli min nye kostholdsguru.

Har du noe tall for hvor mye frukt og grønnsaker en bør spise i løpet av en dag? Fem om dagen = 500 gram? Og hvor mye bør være frukt og hvor mye bør være grønnsaker?

Skrevet

Appelsinjuice til frokost, salatblad mellom brødskiva og osten til lunsj, eple mellom lunsj og middag, stekt brokkoli og gulrot til middag.

Dette er vel en måte jeg kunne fått det til på.

Stort sett blir det 0 om dagen på meg. Noen ganger 1. En sjelden gang 2, og jeg er søren ikke sikker på om jeg noen gang har fått i meg 3... ;)

Skrevet

Kan jeg stå til tjeneste? Midjemålet er vel der midjen er smalest, det er i alle fall det jeg alltid har fått høre.

Og nå får du komme deg opp av sofaen og ta en runde med ergometersykkelen. Du kan ikke vente helt til neste helg med å trene. (Sparket jeg for hardt?) Hadde litt frustrasjon å få ut, håper den kom til nytte her. :- )

Hmmmm - her sier du at en skal måle på det smaleste, mens nicketinick sier at det er en cm under navlen....der er jeg tykkest!

Neida, du sparket ikke for hardt, få gjerne ut lit frustrasjon mot meg, så skal jeg føre det videre inn i ergometersykkelen!!!!! Må bare avslutte dolingen, så skal jeg jumpe opp trappa og sette i gang (sikkert 3/4 år siden sist jeg trimmet på den, men jeg har trimmet på andre måter da)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...