Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til hverdags får jeg i meg greit med frukt/grønt.

1 glass appelsinjuice til frokost, paprika/agurk/tomat på brødskive til lunsj/mellommåltid, 1 gulrot/banan som småsnacks og alltid mye grønnsaker til middagen. Så mitt problem er vel snarere at jeg spiser for mye i tillegg til alle grønnsakene. :o)

Skrevet

2 frukt og 3 grønnsaker og de skal være forskjellige typer, altså ikke 5 druer eller 5 kålbiter.

Det er ikke så vanskelig som man tror heller, når man tenker på at f.eks et glass juice regnes med.

En smothie kan ha mange forskjellige frukter.

Brokolli, spinat, gulrøtter osv til middag.

Men i bunn og grunn er det sjelden jeg får i meg 5 om dagen.

Det nyeste er at man bør få i seg 7 om dagen.

Gjest nicketinick
Skrevet

Hmmmm - her sier du at en skal måle på det smaleste, mens nicketinick sier at det er en cm under navlen....der er jeg tykkest!

Neida, du sparket ikke for hardt, få gjerne ut lit frustrasjon mot meg, så skal jeg føre det videre inn i ergometersykkelen!!!!! Må bare avslutte dolingen, så skal jeg jumpe opp trappa og sette i gang (sikkert 3/4 år siden sist jeg trimmet på den, men jeg har trimmet på andre måter da)

Jeg sa OVER navelen :)

Skrevet

Jeg sa OVER navelen :)

OK da - da var det litt større overenkomst mellom deg og Orio :-)

Nå har jeg målt meg en cm over navlen, og midjemålet mitt er 82 cm. Hadde vært greit å få strammet opp litt!

Skrevet

Kan jeg stå til tjeneste? Midjemålet er vel der midjen er smalest, det er i alle fall det jeg alltid har fått høre.

Og nå får du komme deg opp av sofaen og ta en runde med ergometersykkelen. Du kan ikke vente helt til neste helg med å trene. (Sparket jeg for hardt?) Hadde litt frustrasjon å få ut, håper den kom til nytte her. :- )

Takk for sparket! Nå tok jeg meg en treningsøkt - 20 mnutter på ergometersykkelen og ca 10 minutter med mage- og ryggøvelser + armhevinger etterpå. Deilig :-)

Gjest nicketinick
Skrevet

OK da - da var det litt større overenkomst mellom deg og Orio :-)

Nå har jeg målt meg en cm over navlen, og midjemålet mitt er 82 cm. Hadde vært greit å få strammet opp litt!

Det klarer du fint vet du. Stå på! :)

Skrevet

Du Lillemus, kan jeg be deg om to ting:

1) i tråden om midjemål, spurte jeg om hvor på magen en skal måle. Jeg har jo helt ulik omkrets på magen avhengig av hvor jeg måler - under navlen, på navlen eller over navlen. Hvor måler du?

2) Kan du gi meg et kraftig spark sånn at jeg spretter opp og tar en treningsøkt på ergometersykkelen? Det har vært et pyton vær her i helga, og min kjære har reist avgårde for noen dager, så jeg kommer meg trolig ikke ut på noen trening før neste helg :-( I tillegg har vi vært på besøk i ettermiddag, og jeg spiste altfor mye kringle og is + masse hjemmelaget pizza i går............

Sånn - spark i vei!!!!

Jeg måler over navlen, mellom de nederste ribbena og toppen på hoftekammen, altså der jeg er smalest.

Sett deg på sykkelen når Berlinerpoplene begynner i kveld og tråkk i vei! Da går tiden kjempefort har jeg funnet ut. :o)

Skrevet

Jeg er ikke flink. Liker best frukt og da tar jeg to typer som jeg skjærer opp i båter. Den er god å kose seg med på ettermiddagen. Har man middag med grønnsaker så er man jo snart oppi kvota vel? Bedre å få i seg litt enn ingenting tenker jeg.

Synes ikke det er noe vanskelig jeg:

Frokost - ett glass juice

mellom - et eple f.eks.

Lunsj - en frukt etter maten

middag - masse grønnsaker

kvelds - en gulrot eller litt frukt, en smoothie med masse bær og 1/2 banan f.eks.

Skrevet

Jeg tror du skal få bli min nye kostholdsguru.

Har du noe tall for hvor mye frukt og grønnsaker en bør spise i løpet av en dag? Fem om dagen = 500 gram? Og hvor mye bør være frukt og hvor mye bør være grønnsaker?

500 gram ja, 2 frukter og 3 grønnsaker leste jeg her, frukt inneholder jo mer fruktsukker og mer kalorier enn grønnsaker.

Skrevet

Sjelden jeg får i meg 5 om dagen. Men drikker oftest et glass juice til frokost. Kanskje banan på brødksiva eller som mellom måltid og kanskje grønnsaker til middagen. Nå for tiden druer som snacks på kvelden.

Gjest pregnant77
Skrevet

Grønnsaker telles jo også. Spiser du en god middag med grønnsaker til hver dag er det til god hjelp. Ta med deg et par epler på jobb, spis en som mellommåltid mens du venter å lunsj, og en som mellommåltid på slutten av dagen så du ikke blir så sulten til middag. Så spiser du middag med poteter, gulrot og brokkoli - vips har du fått i deg fem :D

Skrevet

Jeg tror vel at jeg stort sett klarer det faktisk.

I går ble det kornblanding til frokost. Da har jeg noen frosne bær i bunnen + at det inneholder litt tørket frukt i selve blandingen. Ikke stort, men i hvertfall litt.

Lunsjen var hjemmelaget ertesuppe. Myyye erter + div. andre grønnsaker.

Smothie som et mellommåltid. Det er jo nesten bare frukt/bær.

Litt grønnsaker + dip før kinoen.

Blomkål, brokkoli, gulrot og brune bønner til middagen.

Jeg er kjempeglad i grønnsaker, og spiser nok mer av det enn av potet/ris/pasta. De smaker jo mye bedre:-)

Skrevet

1 av de fem er en frukt som eple / banan / pære / nektarin el. 100 gram druer - el. 100 g grønnsaker, evt. 1 glass juice. 1 glass juice til frokosten, en frukt mellom frokost og lunsj, en frukt etter brødmaten til lunsj, en god porsjon grønnsaker til middagen og evt. en frukt eller en gulrot om kvelden og vips! 5 om dagen. :o)

En porsjon er ca 150 gram. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321796

Skrevet

150 gram? Da må man jo spise to epler og to bananer for å få toporsjoner da? Da blir det mye frukt og grønt gitt! I meste laget for meg, tror jeg holder meg til det jeg spiser nå jeg, ca. 5x100 om dagen. :o)

Skrevet

150 gram? Da må man jo spise to epler og to bananer for å få toporsjoner da? Da blir det mye frukt og grønt gitt! I meste laget for meg, tror jeg holder meg til det jeg spiser nå jeg, ca. 5x100 om dagen. :o)

Du må nok opp i 750 gram for å nå de ønskede helsemål, men må innrømme at jeg også ligger nærmere 500 gram enn 750 gram.

Det er jo bedre enn ingenting.

Skrevet

''Klarer dere det?''

Nei! Men eg er blitt mye flinkere enn før (her går det i bananer), tidligere var 5 i måneden en utfordring.

''Og hvor mye er det egentlig? For å ta ytterpunktene: fem druer er for lite, men fem kålhoder er alt for mye.''

Ja det har du sannelig rett i, hva om vi skulle ha spist 5 gresskar for dagen da?

Skrevet

''Klarer dere det?''

Nei! Men eg er blitt mye flinkere enn før (her går det i bananer), tidligere var 5 i måneden en utfordring.

''Og hvor mye er det egentlig? For å ta ytterpunktene: fem druer er for lite, men fem kålhoder er alt for mye.''

Ja det har du sannelig rett i, hva om vi skulle ha spist 5 gresskar for dagen da?

Gresskar tenkte jeg ikke på engang. Fem gresskar om dagen hadde vært litt av en utfordring. Hadde kanskje passet bedre til fem i måneden? :- )

Skrevet

Gresskar tenkte jeg ikke på engang. Fem gresskar om dagen hadde vært litt av en utfordring. Hadde kanskje passet bedre til fem i måneden? :- )

Blei bare så inspirert av drue/kålhode sammenligningen din.

Men, helt alvorlig når eg leser gjennom tråden og ser kor mye frukt/grønnsaker du bør bøtte innpå hver eneste dag så blir eg kraftig skremt (750 gram?, 5 porsjoner og ifølge Lillemus er to porsjoner ca. 2 bananer og to epler)...

Da tror eg det er_mange_som gir opp, det blir rett og slett for dumt, her gjør "helsemyndighetene" seg sjøl ei bjørnetjeneste!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...