Gå til innhold

Innesykling

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg har jo begynt å jogge, men må nok ha noe annet å supplere med når været er helt grusomt eller når jeg ikke kommer meg ut fordi mannen er på reise. Så i kveld tørket jeg støv av ergometersykkelen.

Hva slags opplegg bør en ha, når målet er å gå ned 3-4 kilo, og samtidig stramme opp litt her og der og bedre kondisen?

Slik gjorde jeg det i kveld: 5 min oppvarming på nivå 1, 3 min på nivå 2, 2 min på nivå 3, 1 min på nivå 1, 3 min på nivå 2, 2 min på nivå 3, 2 min på nivå 2, og 2 min på nivå 1.

Syklet altså i 20 minutter, syklet 9,7 km, forbukte 220 kcal (ifølge sykkelen, det har jeg ingen formening om), svetten haglet. Etterpå tok jeg mage- rygg og armøvelser i ca ti minutter.

Dette opplegget var helt overkommelig. Da jeg trente med sykkelen i vinter, hadde jeg et opplegg på en time - altså med to sykkeløkter med styrke innimellom. Det var litt mer ambisiøst, og ble sjeldnere og sjeldnere.

Hvis jeg gjør dette halvtimes opplegget 2-3 ganger i uka, så er det vel littt ok? Jeg bør kanskje øke til 30 minutte sykling, og så litt styrke? Når jeg jogger, er jeg ute i ca 40 minutter, men varierer veldig på intensiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ergometersykkel er ganske tung å sykle på. Anbefaler faktisk en spinningsykkel.

Men 20 minutter 3 ganger i uka + mage/rygg er ikke dårlig. Bedre å gjøre det enn å starte altfor hardt og gi opp.

Om du klarer å øke sykkeløkten litt er det jo enda bedre:-)

Jeg gikk ned ca. 8 kilo for 3 år siden (tror jeg det var.) Syklet ca. 2 timer i uka og passa nøyere på maten. Tok vel ca. 5 mnd., men det holder enda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

En ergometersykkel er ganske tung å sykle på. Anbefaler faktisk en spinningsykkel.

Men 20 minutter 3 ganger i uka + mage/rygg er ikke dårlig. Bedre å gjøre det enn å starte altfor hardt og gi opp.

Om du klarer å øke sykkeløkten litt er det jo enda bedre:-)

Jeg gikk ned ca. 8 kilo for 3 år siden (tror jeg det var.) Syklet ca. 2 timer i uka og passa nøyere på maten. Tok vel ca. 5 mnd., men det holder enda:-)

Bra opplegg!

Pass på at du øker motstanden etterhvert som formen blir bedre. Ha like lang varighet på øktene, men legg på mer motstand når du merker at du har mer å gå på. Jo mer motstand du legger på, jo større blir energiforbruket og formforbedringen (forutsatt at du tråkker med samme tråkkfrekvens som før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra opplegg!

Pass på at du øker motstanden etterhvert som formen blir bedre. Ha like lang varighet på øktene, men legg på mer motstand når du merker at du har mer å gå på. Jo mer motstand du legger på, jo større blir energiforbruket og formforbedringen (forutsatt at du tråkker med samme tråkkfrekvens som før)

Svaret skulle kanskje være til prust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...