Gå til innhold

Vond hel under løping

Gjest Løpoman 67

Anbefalte innlegg

Gjest Løpoman 67

Hei, Jeg tråkket over den ene foten under en løpetur i fjor, og to av ledd-båndene i ankelen røk tvers av. Hoppet på krykker første uken men løpoman som jeg er, tok jeg løpetreningen opp igjen så raskt jeg kunne (etter ca 3 uker). Leddet i ankelen har etter dette vært litt 'løst' og når jeg strekker foten knepper det litt men ellers går det greit - bortsett fra at leddet verker litt når løpeturen blir over mila lang.Dette har forøvrig ikke plaget meg noe videre for det går over i løpet av dagen/natta. Men de siste 3 ukene har jeg blitt plaget med smerter under foten (fra 'buen' på innsiden under foten og bakover til hel-partiet) når jeg løper. Dette gjør så vondt at jeg ikke klarer å løpe de faste treningsturene som jeg har 4 - 6 ganger i uken. Har de siste fjorten dagene holdt meg til sykling og så fort jeg prøver meg på en løpetur er smerten tilbake etter en 5 - 6 km. Jeg hovner ikke opp og det er ingen misfarging der - bare veldig vondt når jeg berører området. Har normal pronasjon og et veldig stødig løpesett og lander godt på helen når jeg løper. Bruker gode sko som jeg tidligere ikke har hatt problemer med, og passer på å bytte de ut jevnlig så jeg ikke løper på utslitte sko. Kan hel-smerten ha noe med overtråkket å gjøre, er det noe jeg selv kan gjøre for å omgå problemet, og hva bør jeg i såfall gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ut fra det du forteller om ankelskaden ifjor med noe avrivning av sidebånd, er det ikke usansynlig at dette har fått konsekvenser for stabiliteten for hele foten. Dette kan i sin tur endret belastningen for fotbuen din. Plagene dine nå høres mest ut som det vi kaller hælspore/plantarfasceitt. Det er en overbelastning av seneviften som starter i forkant av hælbeinet og går frem mot tærne. Det oppstår en slags betennelse som gir smerter ved belastning.

Hva kan du så gjøre? Først og fremst avlaste med alternativ trening samtidig som du bruker sko som støtter fotbuen. En avansert ultralyd behandling,"sjokkbølger", som du kan få hos enkelte fysioterapeuter kan hjelpe mange.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...