Gjest mij Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Alldeles ikke. Det er tyveri. Jeg fikk nylig stjålet radioen fra bilen min. Dette skjedde pga- min sløvhet - hadde glemt å låse bilen. Likevel er dette tyveri i og med jeg ble frastjålet en verdigjenstand. At jeg av og til benytter meg av naboens åpne nett, er muligens uhøflig, men ikke tyveri. Alle har muligheten til å beskytte sitt nettverk og det er ren idioti og veldig risikabelt å ikke gjøre det. Når du er så dum å ikke sikre bilen din, hvorfor skal da ikke en annen benytte muligheten til å forsyne seg av goder som ligger der åpent tilgjengelig for alle? Du er ikke særlig prinsippfast, eller hva. Digger meg at noen rappa radioen, det hadde du godt av ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Alldeles ikke. Det er tyveri. Jeg fikk nylig stjålet radioen fra bilen min. Dette skjedde pga- min sløvhet - hadde glemt å låse bilen. Likevel er dette tyveri i og med jeg ble frastjålet en verdigjenstand. At jeg av og til benytter meg av naboens åpne nett, er muligens uhøflig, men ikke tyveri. Alle har muligheten til å beskytte sitt nettverk og det er ren idioti og veldig risikabelt å ikke gjøre det. Det er ikke bare når man tar en fysisk gjenstand at det er tyveri. Hva med å snike på trikken, da? Trikkenskal jo likevel den veien, så det gjør vel ikke noe fra eller til om du sitter på uten å ha løst billett! ;-) Dessuten har ikke trikkeelskapet gjort særlig stor innsats for å hindre deg i å gå ombord uten billett - det er ikke slik som på Gardermoen akkurat, så da er det vel OK å bare gå ombord på trikken, da? 0 Siter
Helmi Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 At det går an å gjøre seg så dum.. Jeg må le. ? 0 Siter
Helmi Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ikke bare når man tar en fysisk gjenstand at det er tyveri. Hva med å snike på trikken, da? Trikkenskal jo likevel den veien, så det gjør vel ikke noe fra eller til om du sitter på uten å ha løst billett! ;-) Dessuten har ikke trikkeelskapet gjort særlig stor innsats for å hindre deg i å gå ombord uten billett - det er ikke slik som på Gardermoen akkurat, så da er det vel OK å bare gå ombord på trikken, da? Men det er jo fortsatt snakk om verdier, penger. Og en kriminell handling. 0 Siter
Helmi Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Når du er så dum å ikke sikre bilen din, hvorfor skal da ikke en annen benytte muligheten til å forsyne seg av goder som ligger der åpent tilgjengelig for alle? Du er ikke særlig prinsippfast, eller hva. Digger meg at noen rappa radioen, det hadde du godt av ;-) Det var jo akkurat det jeg mente: det var min egen dumhet som gjorde at bilradioen ble stjålet! Jeg kan bare takke meg selv for det som skjedde!! Og derfor mener jeg også at den som ikke sikrer sitt nett, kan takke seg selv for at andre benytter seg av anledningen. Så jeg er nok mye mer prinsippfast enn du tror 0 Siter
morsan Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Men det er jo fortsatt snakk om verdier, penger. Og en kriminell handling. Men er det ikke snakk om verdier når det er naboens nett, da? Naboen betaler jo for dette? Selv om det er fastpris. Teoretisk sett kunne vi tenke oss at en huseier betaler for bredbånd men lar leieboere dekke deler av dette gjennom husleien, selv om huseiers pris for bredbånd ikke blir høyere ved at flere bruker nettet. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Det var jo akkurat det jeg mente: det var min egen dumhet som gjorde at bilradioen ble stjålet! Jeg kan bare takke meg selv for det som skjedde!! Og derfor mener jeg også at den som ikke sikrer sitt nett, kan takke seg selv for at andre benytter seg av anledningen. Så jeg er nok mye mer prinsippfast enn du tror Jaså, du synes det var greit å bli frastjålet en radio. Hvorfor er det ikke på samme måte greit å ta en "usikret" lommebok slik mrxx skisserer? Det er her prinsippene dine ikke holder vann, skjønner du. 0 Siter
morsan Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Det var jo akkurat det jeg mente: det var min egen dumhet som gjorde at bilradioen ble stjålet! Jeg kan bare takke meg selv for det som skjedde!! Og derfor mener jeg også at den som ikke sikrer sitt nett, kan takke seg selv for at andre benytter seg av anledningen. Så jeg er nok mye mer prinsippfast enn du tror Re tyveri av radio/lommebok/whatever: Selv om man har opptrådt dumt og uforsvarlig og ikke passet på sine verdier på skikkelig måte, og at man derfor i stor grad kan klandres for at tingene ble borte, er ikke dette det samme som at dette IKKE er tyveri, capiche? En venninne ble frastjålet en lommebok fra en åpen veske som hun hadde plassert på nabosetet på t-banen i Oslo, mens hun selv satt fordypet i en bok. Hun er selvsagt sterkt å klandre for at hun ikke var mer påpasselig, men for tyven er det likefullt et tyveri, enten det er 'lett' eller 'vanskelig' å stjele. Slik er det med surfing på naboens trådløse nettverk også: Det gjør det ikke noe mer etisk forsvarlig at nettet er usikert enn om snyltesurferen hadde hacket seg inn forbi passord og det hele. 0 Siter
Helmi Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Jaså, du synes det var greit å bli frastjålet en radio. Hvorfor er det ikke på samme måte greit å ta en "usikret" lommebok slik mrxx skisserer? Det er her prinsippene dine ikke holder vann, skjønner du. Nei, jeg synes ikke det var greit. Har jo selvfølgelig politianmeldt tyveriet. Men det er mitt ansvar å låse dørene - hvilket jeg ikke gjorde. Derfor har jeg egentlig bare meg selv å takke. På samme måten har den som har et åpent nett seg selv å takke for at andre benytter seg av muligheten. Og, ja, jeg er veldig prinsipiell. Så prinsipiell at jeg er med på denne diskusjonen selv om jeg aldri har benyttet meg av naboens åpne nett, selv om muligheten er der. Det hadde vært uhøflig, nemlig. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Nei, jeg synes ikke det var greit. Har jo selvfølgelig politianmeldt tyveriet. Men det er mitt ansvar å låse dørene - hvilket jeg ikke gjorde. Derfor har jeg egentlig bare meg selv å takke. På samme måten har den som har et åpent nett seg selv å takke for at andre benytter seg av muligheten. Og, ja, jeg er veldig prinsipiell. Så prinsipiell at jeg er med på denne diskusjonen selv om jeg aldri har benyttet meg av naboens åpne nett, selv om muligheten er der. Det hadde vært uhøflig, nemlig. Jezus. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.