Gå til innhold

Spøkelser/overtro Er jeg nedlatende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg aksepterer folk som er skeptiske til overtro/spøkelser, det er nemlig også sjøl.

Men å si at du_ikkje_tror på julenissen...den syntes eg var vel drøy!!

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

9

• Lillemus

7

• morsan

5

• hidi, the scorpion

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kan kanskje hjelpe å prøve å tenke "andre veien". Tenk deg at du følte at du virkelig "så" eller "opplevde" noe overnaturlig (dette er en reell følelse for de som opplever det, enten det er tilfelle eller ikke). Da hadde det sikkert vært veldig vondt å bli avfeid med at dette kun var tull? Du hadde nok følt at folk så på deg som "rar" og merkelig... En ubehagelig følelse.

Jeg har ikke selv overnaturlige erfaringer (kanskje bare en episode...), men kjenner på en følelse av arroganthet hos personer som kategorisk avviser at noe sånt finnes, kun fordi de ikke har opplevd det selv ;-)

Du har all rett til ikke å tro på noe av dette, men trå forsiktig. Det er lett å såre... Jeg ville sagt noe sånt som at jeg personlig har vanskelig for å tro på overnaturlige ting, men jeg skjønner at du opplever noe jeg ikke vet noe om..f.eks. ;-)

En liten kommentar til den siste setningen. Det er vanskelig for meg å si at jeg skjønner du opplever spesielle ting, når jeg ikke en gang tror på at vedkommende har sett et gjenferd.

Jeg tror at vedkommende innbiller seg at han har sett gjenferd, men ikke at han virkelig har gjort det.

På en måte setter jeg spørsmålstegn ved vekommendes virkelighetssans, men jeg kan ikke noe for det. Jeg tror ikke på sånt og opplever historiene deres på en slike måte at jeg har vanskelig for å la være å le. Det må jeg jobbe med, men samtidig blir jeg også litt provosert over at noen prøver overbevise meg at de snakker sant. Akkurat som de tar meg for å være dum. Slik føler jeg det.

Skrevet

Eg aksepterer folk som er skeptiske til overtro/spøkelser, det er nemlig også sjøl.

Men å si at du_ikkje_tror på julenissen...den syntes eg var vel drøy!!

Ja, det var drøyt:) Jeg må jo ha tro på meg selv når jeg ikler meg antrekket hver julaften. Klart det:)

Skrevet

Jeg reagerer på samme måte som deg og sier omtrent det samme. Er det så nedlatende, da?

Jeg har ikke skjønt at jeg virket nedlatende. For meg er den naturligste ting i verden å le. Det kommer helt naturlig.

Jeg ble litt overrasket over kommentaren i dag og begynte tenke litt på det.

Ved ett tilfelle før har jeg fått samme tilbakemelding, men det kom ikke overraskende. Jeg måtte sette foten ned da jeg har følt meg totalt overfalt av det jeg kaller "babbel". I dag derimot var det ikke meningen å såre, men samtidg har jeg vansker med å spille skuespill og late som jeg tar han på alvor. For min del kunne han like gjerne ha fortalt en vits.

Skrevet

Uhmm, det er jo noe med uttrykket ditt "naturlig skepsis", da. Som avslører at du virkelig synes at det som ikke kan taes og føles på, er tull.

Jeg for min del har en "naturlig tro" på mange ting og livet ville blitt temmelig flatt for meg om jeg alltid skulle avvise (med et lite smil) alt jeg ikke så sjøl.

:)

Ja, jeg mener jo at det er tull. Hvorfor kan jeg ikke få lov til å mene det?

Så lenge ingen overfaller meg med sin ovetro (sier ikke at han her gjorde det), skal ikke jeg plage noen med min realisme (kremt)

Nei, jeg lever ikke flatt liv.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, jeg mener jo at det er tull. Hvorfor kan jeg ikke få lov til å mene det?

Så lenge ingen overfaller meg med sin ovetro (sier ikke at han her gjorde det), skal ikke jeg plage noen med min realisme (kremt)

Nei, jeg lever ikke flatt liv.

Jeg hadde nok oppført meg ganske likt deg. Jeg går ikke rundt og prater om Jesus til alle og enhver, og hadde ikke likt at noen pratet om spøkelser...

Var på Island og besøkte en veninne i tre uker, da vi var på pub en tur, satt hun og fortalte om alle de døde hun kunne se! Det var IKKE en koselig pubtur.

Jeg vil heller ikke ha slik informasjon, når jeg ikke har bedt om det...;(

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg hadde ogsaa vanskeligheter med aa tro paa overnaturlige ting,for jeg opplevde det selv!!

Naa vet ikke jeg hvor mange av oss paa jorden som har folt/sett eller hort ting som man ikke kan forklare paa et naturlig vis,men det maa jo vaere noe i det,tror du ikke?

Hvis du begynner aa le av folk som sitter seriost aa forklarer slike opplevelser til deg,saa blir du oppfattet som nedlatende. Jeg skjonner ikke hva som er morsomt der akkurat.

Likevel er det nok viktig med gjensidig respekt der, naar det gjelder aa tro og ikke tro.

Vil ogsaa tilfoye at _jeg_ tror at enkelte er mer mottakelige for overnaturlige opplevelser. Man ber ikke om det akkurat, det kan skje som lyn fra klar himmel!! Som den gangen jeg saa en UFO:-) For ikke aa snakke om den gangen jeg saa "et vesen" som kom aa trostet meg paa kirkegaarden ved grava til mamma!:-) Jeg har ikke peiling paa hva det var, men jeg saa det i allefall!

Saa faar folk tro paa meg eller ei, kanskje er jeg gaeren ogsaa! Hvem vet:-)

Det er mye mellom himmel og jord, tror jeg:-)

Skrevet

Jeg prøver å ikke virke nedlatende selv om folk tror på noe annet enn jeg gjør. Om det er spøkelser, Gud eller julenissen spiller ingen rolle. Nedlatende mennesker er vemmelige.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg hadde ogsaa vanskeligheter med aa tro paa overnaturlige ting,for jeg opplevde det selv!!

Naa vet ikke jeg hvor mange av oss paa jorden som har folt/sett eller hort ting som man ikke kan forklare paa et naturlig vis,men det maa jo vaere noe i det,tror du ikke?

Hvis du begynner aa le av folk som sitter seriost aa forklarer slike opplevelser til deg,saa blir du oppfattet som nedlatende. Jeg skjonner ikke hva som er morsomt der akkurat.

Likevel er det nok viktig med gjensidig respekt der, naar det gjelder aa tro og ikke tro.

Vil ogsaa tilfoye at _jeg_ tror at enkelte er mer mottakelige for overnaturlige opplevelser. Man ber ikke om det akkurat, det kan skje som lyn fra klar himmel!! Som den gangen jeg saa en UFO:-) For ikke aa snakke om den gangen jeg saa "et vesen" som kom aa trostet meg paa kirkegaarden ved grava til mamma!:-) Jeg har ikke peiling paa hva det var, men jeg saa det i allefall!

Mulig det, Angela25, men jeg vil ikke høre slike historier!!!

Hadde det vært en nær venninne, så hadde jeg lyttet, men ikke til hvemsomhelst, likssom...;)

Skrevet

Jeg er overbevist om at det er mye mer mellom himmel og jord enn det vi vet!

Jeg har f.eks. en gammel veggklokke som ikke har gått på sikkert 30 år. Alikevel har den startet å gå og slå helt av seg selv ved 2 anledninger - noen dager etter at min mor døde og da jeg traff kjæresten min for første gang. :o) Jeg vet ikke hvem som står bak (ingen var i nærheten av klokka da den startet og den gikk i flere timer), men jeg ser på det som en slags hilsen, kanskje fra min mor. :o)

Skrevet

Jeg hadde nok oppført meg ganske likt deg. Jeg går ikke rundt og prater om Jesus til alle og enhver, og hadde ikke likt at noen pratet om spøkelser...

Var på Island og besøkte en veninne i tre uker, da vi var på pub en tur, satt hun og fortalte om alle de døde hun kunne se! Det var IKKE en koselig pubtur.

Jeg vil heller ikke ha slik informasjon, når jeg ikke har bedt om det...;(

Nemlig. Jeg kan tåle litt for for mennesker må få lov til å være seg selv og vise hvem de er, men samtidig synes jeg da at jeg også må få vise hvem jeg er og fortelle hva jeg tror eller ikke tror og jeg synes sånne historier er mer morsomme enn opplysende.

Mennesker som tror på sånt kan jo være ganske festlige og morsomme å være sammen med, så sant det ikke tar helt overhånd og de tar kvelertak på meg:)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg prøver å ikke virke nedlatende selv om folk tror på noe annet enn jeg gjør. Om det er spøkelser, Gud eller julenissen spiller ingen rolle. Nedlatende mennesker er vemmelige.

Jeg synes det er upassende prat på en arbeidsplass...;(

Skrevet

Ja, det kan jeg vel være enig i.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg er overbevist om at det er mye mer mellom himmel og jord enn det vi vet!

Jeg har f.eks. en gammel veggklokke som ikke har gått på sikkert 30 år. Alikevel har den startet å gå og slå helt av seg selv ved 2 anledninger - noen dager etter at min mor døde og da jeg traff kjæresten min for første gang. :o) Jeg vet ikke hvem som står bak (ingen var i nærheten av klokka da den startet og den gikk i flere timer), men jeg ser på det som en slags hilsen, kanskje fra min mor. :o)

Ja det kan godt hende:-) Slike historier som den du skrev,har jeg hort mange ganger. Om det er rene tilfeller eller ikke...jeg vet ikke...Men jeg tror "noe" kan troste oss.Hvis det ikke er dode slektinger,saa kan det jo vaere Gud,en engel,eller noe...Jeg vet ikke:-)

Og siden jeg er kristen,saa vet jeg ikke hva Gud tillater heller...Men jeg har opplevd masse av slike opplevelser,spesielt etter at mamma dode. Og jeg maa si at det har trostet meg mye,men ogsaa kanskje skremt meg...

Skrevet

Flere ganger har jeg opplevd noe litt skummelt, men det finnes en forklaring. F.eks en gang rørte gardinen på seg sent på kvelden.Jeg bor i et gammelt hus og noen ville autimatsisk ha trodd at det var noen som gikk igjen. Da jeg kjente på vinduet, kjente jeg at vinduet burde skiftes ut. Det trakk luft inn.

En annen gang var det akkurat som noen sto og slo på vinduet. Det viste seg at det var en busk og at det blåste litt utenfor.

En annen gang hørte jeg en skrapelyd på hytta etter å ha lagt meg om kvelden. Kanskje det var den gamle damen som bodde der en gang og som ikke fikk fred? Nei, det var nok bare mus i veggen:-)

Gjest Angela25
Skrevet

Mulig det, Angela25, men jeg vil ikke høre slike historier!!!

Hadde det vært en nær venninne, så hadde jeg lyttet, men ikke til hvemsomhelst, likssom...;)

Ja det skjonner jeg godt! Det kan jo vaere folk som sier de har sett det og det, men som lyver,og onsker oppmerksomhet.

Skrevet

Hva er upassende prat på en arbeidsplass?

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja det skjonner jeg godt! Det kan jo vaere folk som sier de har sett det og det, men som lyver,og onsker oppmerksomhet.

Ja, og det tror jeg faktisk er tilfelle noen ganger ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Begynne å fortelle om spøkelser eller andre ånder de måtte se;)

Skrevet

Det er ikke meg du spør, men jeg svarer likevel. Alt som kan virke påtrengende og som folk åpenbart ikke har noen interesse av å høre om.

Jeg for min del kan godt tåle litt prat om spøkelser, men når folk begynner å gnage om mensen de venter/har/har hatt, og maser om verk og kvalme og oppblåsthet og gudhjelpes hva annet får jeg lyst til å rømme. Sånt synes jeg man kan spare sine kolleger for.

Og sexprat. Jeg får ekle bilder i hodet når folk holder på sånn. Sånt burde bare vært lov for de som har fine kropper *S*

Jada, jeg er sikkert særere enn særest....:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...