Gå til innhold

Spøkelser/overtro Er jeg nedlatende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, det var ikke bra. Jeg har et problem. Jeg _greier_ bare ikke å være seriøs her inne! Jeg kan begynne bra, men så sklir det ut. Hver gang.

Der kan du se, eg hadde rett med tanke på "psykiatri" forumet.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

9

• Lillemus

7

• morsan

5

• hidi, the scorpion

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg fleiper bare med deg.

Ikke rart du ikke kjenner igjen navnene. Bare noen gamle avdanka doldamer som var nesten verdensberømte for sine vulgære utspill. Som du ser finnes det fortsatt noen fossiler her inne som husker dem;)

hehe, jeg hadde nesten glemt dem, men ikke nå lenger..hehe

Skrevet

Der kan du se, eg hadde rett med tanke på "psykiatri" forumet.

Jeg tror ikke jeg sa noe om at jeg ville bli kvitt problemet...?;)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg sa noe om at jeg ville bli kvitt problemet...?;)

Nei, du gjorde vel ikkje det.

Hilsen en fossil! :)

Men, kor blei de av ?

Gyrken svinsa så vidt innom forrige dagen.

Lionn, Zirine osv. ?

Skrevet

Nei, du gjorde vel ikkje det.

Hilsen en fossil! :)

Men, kor blei de av ?

Gyrken svinsa så vidt innom forrige dagen.

Lionn, Zirine osv. ?

Har gyrken vært her? I all verden.

Zirine blogger i stor stil. Du finner henne hvis du googler navnet hennes. Lionn aner jeg ikke hvor er. Vet ikke om det minglerforumet fortsatt eksisterer. I så fall er hun kanskje der?

Ellers er det noen fossiler på avkroken også. www.avkroken.egetforum.se

Skrevet

Kollegaen din prøvde ikke å omvende deg ut ifra det du forteller her. Han fortalte jo bare om noen han hadde opplevd. Når noen forteller deg lignende ting senere kan du bare si "det hørtes skummelt ut" eller noe som viser at du har hørt på det vedkommede forteller. Jeg syns det er unødvendig å si at du ikke tror på "sånt sprøyt" om det ikke blir en diskusjon av det.

Det er bare noe jeg sa her. Ikke noe jeg sier til vedkommende. Jeg har da oppdragelse:)

Skrevet

En liten kommentar til den siste setningen. Det er vanskelig for meg å si at jeg skjønner du opplever spesielle ting, når jeg ikke en gang tror på at vedkommende har sett et gjenferd.

Jeg tror at vedkommende innbiller seg at han har sett gjenferd, men ikke at han virkelig har gjort det.

På en måte setter jeg spørsmålstegn ved vekommendes virkelighetssans, men jeg kan ikke noe for det. Jeg tror ikke på sånt og opplever historiene deres på en slike måte at jeg har vanskelig for å la være å le. Det må jeg jobbe med, men samtidig blir jeg også litt provosert over at noen prøver overbevise meg at de snakker sant. Akkurat som de tar meg for å være dum. Slik føler jeg det.

''En liten kommentar til den siste setningen. Det er vanskelig for meg å si at jeg skjønner du opplever spesielle ting, når jeg ikke en gang tror på at vedkommende har sett et gjenferd. Jeg tror at vedkommende innbiller seg at han har sett gjenferd, men ikke at han virkelig har gjort det.''

Men denne personen mener selv at h*n har sett dette og du bør anerkjenne denne personens følelser ved å vise at du ikke tror h*n farer med løgn (om opplevelsen er reell har ikke så mye med saken å gjøre).

''På en måte setter jeg spørsmålstegn ved vekommendes virkelighetssans, men jeg kan ikke noe for det. Jeg tror ikke på sånt og opplever historiene deres på en slike måte at jeg har vanskelig for å la være å le. Det må jeg jobbe med, men samtidig blir jeg også litt provosert over at noen prøver overbevise meg at de snakker sant. Akkurat som de tar meg for å være dum. Slik føler jeg det.''

Jeg tror aldri en person som opplever noe overnaturlig (enten det er reellt eller fantasi) ser på de som ikke tror på dette som dumme. De er nok heller redde for å bli sett på som rare...

Man bør alltid anerkjenne andre menneskers følelser, uavhengig av hva man selv tror på eller ikke. Man trenger ikke bekrefte at man "tror", men godta at denne personen har hatt en opplevelse som kjentes virkelig for h*n selv. Når man anerkjenner personers følelser, viser man respekt for dette mennesket - og alle (iallefall nesten;-)) mennesker fortjener respekt uansett hva de tror på/ikke tror på. Det er iallefall min mening :)

Skrevet

Jeg er overbevist om at det er mye mer mellom himmel og jord enn det vi vet!

Jeg har f.eks. en gammel veggklokke som ikke har gått på sikkert 30 år. Alikevel har den startet å gå og slå helt av seg selv ved 2 anledninger - noen dager etter at min mor døde og da jeg traff kjæresten min for første gang. :o) Jeg vet ikke hvem som står bak (ingen var i nærheten av klokka da den startet og den gikk i flere timer), men jeg ser på det som en slags hilsen, kanskje fra min mor. :o)

En lignende opplevelse har også jeg hatt med en klokke!

Mormor fikk et armbåndsur av morfar flere år før han døde. Etter noen år tok mormor av seg klokka og den lå i en skuff på kjøkkenet. Ca 1 1/2 år etter at morfar døde, lekte min eldste datter i ei "roteskuffe" på kjøkkenet. Hun fant den avlagte klokka og mormor sa hun kunne få den. Jeg skulle ta på henne klokka og tok den nærmere i øyensyn. Klokka hadde stoppa - på samme dato og samme klokkeslett som morfar døde året før!!

Jeg får fortsatt gåsehud når jeg tenker på det... Mormor så dette som en helt klar hilsen fra morfar. Hun hadde litt flere evner enn folk flest, så for henne var slikt ganske naturlig :)

Skrevet

En lignende opplevelse har også jeg hatt med en klokke!

Mormor fikk et armbåndsur av morfar flere år før han døde. Etter noen år tok mormor av seg klokka og den lå i en skuff på kjøkkenet. Ca 1 1/2 år etter at morfar døde, lekte min eldste datter i ei "roteskuffe" på kjøkkenet. Hun fant den avlagte klokka og mormor sa hun kunne få den. Jeg skulle ta på henne klokka og tok den nærmere i øyensyn. Klokka hadde stoppa - på samme dato og samme klokkeslett som morfar døde året før!!

Jeg får fortsatt gåsehud når jeg tenker på det... Mormor så dette som en helt klar hilsen fra morfar. Hun hadde litt flere evner enn folk flest, så for henne var slikt ganske naturlig :)

Det finnes mange, mange historier om klokker som oppfører seg sånn. :o)

Skrevet

Det finnes mange, mange historier om klokker som oppfører seg sånn. :o)

Spennende greier iallefall :-)

Skrevet

Jeg synes du virker nedlatende og lite åpen for andres tro/meninger.

Skrevet

Det finnes en naturlig forklaring paa det meste tror jeg! Men hva med det som ikke kan forklares? Hva med Ufo`er? :-) Jeg vet ikke altsaa, men saa er de udentifiserte flyvende objekter ogsaa.

Ved UFO'er: Man kommer langt med livlig fantasi! det er da vitterlig temmelig pussig at alle UFO-observasjonene er foretatt av 'menigmann' på øde steder, aldri over byer eller av 'viktige' personer.... ;-)

Som stort barn så en venninne og jeg en merkelig skyformasjon som med sola bak gjorde den veldig spesiell. Vi ble enige om å ikke snakke om dette, men dra hjem til en av oss og tegne hver vår tegning og så sammenligne.

Venninna mi hadde tegnet en skyklump som med god fantasi kanskje kunne ligne på et romskip - _jeg_ hadde tegnet et komplett romskip med dører og lys og bein og det hele....;-)

Jeg kom fort ned på jorda igjen og skjønte at det bare var min livlige fantasi som hadde spilt meg et puss.

Skrevet

Spennende greier iallefall :-)

Poenget med slike spesielle historier er at man legger ekstra merke til det fordi det plustelig blir et 'sammentreff'. Men tenk på hverdagens små og store hendleser der det IKKE er slike spesielle sammentreff?

Ta f eks vardøger: Man 'hører' noen komme, og like etterpå kommer de. Jeg synes stadig vekk jeg hører folk komme, jeg, men så var det kanskje naboens garasje det smalt i og ikke vår. Skal vardøger være troverdige må man føre komplett oversikt over alle de gangene man hører noe uten at noen kommer etterpå og alle de gangene noen kommer uten at man har hørt noe først. Da ser man nok at de vardøgene som 'stemmer' er i mindretall! ;-)

Jeg har selv ved noen anledninger vært sanndrømt så det nesten er skummelt, men jeg ser på det so m tilfeldigheter og ikke overnaturlighet.

James Randi, mannen som avslørte Uri Geller, har for lenge siden utlovet en dusør på 1 mill dollar til den som han ikke klarer å avsløre som en sjarlatan når det gjelder 'overnaturlige evner'. Mange har meldt seg, men millionen står der fortsatt! ;-)

Skrevet

Tilfeldigheter:)

Enig! En veldig spesiell tilfeldighet, og som sådan skiller den seg ut fra alle de små og utbetydelige tilfeldigheter som skjer i livet.

Skrevet

Det er vel ofte måten man sier ting på, mer enn hva man sier. Altså, dersom du sier at du ikke tror på sånt, så er jo det en ærlig sak, men hvis du samtidig ler litt hånlig, og at det skinner igjennom at du synes denne typen er en lettlurt tosk, så blir det nedlatende.

Skrevet

Poenget med slike spesielle historier er at man legger ekstra merke til det fordi det plustelig blir et 'sammentreff'. Men tenk på hverdagens små og store hendleser der det IKKE er slike spesielle sammentreff?

Ta f eks vardøger: Man 'hører' noen komme, og like etterpå kommer de. Jeg synes stadig vekk jeg hører folk komme, jeg, men så var det kanskje naboens garasje det smalt i og ikke vår. Skal vardøger være troverdige må man føre komplett oversikt over alle de gangene man hører noe uten at noen kommer etterpå og alle de gangene noen kommer uten at man har hørt noe først. Da ser man nok at de vardøgene som 'stemmer' er i mindretall! ;-)

Jeg har selv ved noen anledninger vært sanndrømt så det nesten er skummelt, men jeg ser på det so m tilfeldigheter og ikke overnaturlighet.

James Randi, mannen som avslørte Uri Geller, har for lenge siden utlovet en dusør på 1 mill dollar til den som han ikke klarer å avsløre som en sjarlatan når det gjelder 'overnaturlige evner'. Mange har meldt seg, men millionen står der fortsatt! ;-)

Uansett er det spennende å diskutere sånne saker, enten man tror på det eller ei ;-)

Jeg vet ikke om du har hørt om synske Olga Tandstad fra sunnmøre? Hun hadde helt klart evner utenom det vanlige og folk som bor her har opplevd mye rart i forbindelse med henne. I 1974 styrta et fly fra Ålesund til Oslo. Det styrta over Asker på lillejulaften. Olga og mannen hennes reiste ofte med fly og skulle også ta dette flyet. Rett før avreise nekta hun å reise. Hun ville ta toget istedet fordi hun følte på seg at noe ville skje. Mannen kjente henne godt og skjønte at det nok var det beste. Vel, flyet styrta iallefall, og mange mennesker omkom...

Jeg har også en nabo som mista gifteringen sin. Han ringte Olga Tandstad og spurte om hun kunne "se" ringen hans. Hun forklarte at den lå i lomma på regnjakka hans som hang i gangen (Olga kjente ham ikke personlig). Ringen var der!

Jeg tror på tilfeldighetenes spill, men jeg tror også at noen få har spesielle evner vi andre ikke har. Folk må uansett få tro på hva de vil, men de skal vise respekt for andres tro. Det hadde vært kjedelig om vi alle var enige i ett og alt ;-)

Skrevet

Uansett er det spennende å diskutere sånne saker, enten man tror på det eller ei ;-)

Jeg vet ikke om du har hørt om synske Olga Tandstad fra sunnmøre? Hun hadde helt klart evner utenom det vanlige og folk som bor her har opplevd mye rart i forbindelse med henne. I 1974 styrta et fly fra Ålesund til Oslo. Det styrta over Asker på lillejulaften. Olga og mannen hennes reiste ofte med fly og skulle også ta dette flyet. Rett før avreise nekta hun å reise. Hun ville ta toget istedet fordi hun følte på seg at noe ville skje. Mannen kjente henne godt og skjønte at det nok var det beste. Vel, flyet styrta iallefall, og mange mennesker omkom...

Jeg har også en nabo som mista gifteringen sin. Han ringte Olga Tandstad og spurte om hun kunne "se" ringen hans. Hun forklarte at den lå i lomma på regnjakka hans som hang i gangen (Olga kjente ham ikke personlig). Ringen var der!

Jeg tror på tilfeldighetenes spill, men jeg tror også at noen få har spesielle evner vi andre ikke har. Folk må uansett få tro på hva de vil, men de skal vise respekt for andres tro. Det hadde vært kjedelig om vi alle var enige i ett og alt ;-)

Jeg har også hørt noen slike synskehistorier som ikke umiddelbart lar seg bortforklare ved tilfeldige sammentreff.

Jeg så på et par av de første programmene på TVNorge med krimsaker som ble gjennomgått av synske. Husker de bl a var på det stedet der Trude Espås ble drept. De synske var der uavhengig av hverandre, og uten å få vite noe av kamerateamet (SA de ihvertfall), men likevel så 'fant' de fram til 'riktig sted' begge to.

Det var veldig forbløffende å se på, altså, og det er vanskelig å si at jeg ikke tror på at de 'ser' noe som vi ikke ser.

Samtidig så kan vi ikke helt utelukke muligheten av at de er ekstremt gode menneskekjennere og at de derfor er veldig flinke til å tolke den minste rykning fra kamerafolkenes side.

Gjest Angela25
Skrevet

Ved UFO'er: Man kommer langt med livlig fantasi! det er da vitterlig temmelig pussig at alle UFO-observasjonene er foretatt av 'menigmann' på øde steder, aldri over byer eller av 'viktige' personer.... ;-)

Som stort barn så en venninne og jeg en merkelig skyformasjon som med sola bak gjorde den veldig spesiell. Vi ble enige om å ikke snakke om dette, men dra hjem til en av oss og tegne hver vår tegning og så sammenligne.

Venninna mi hadde tegnet en skyklump som med god fantasi kanskje kunne ligne på et romskip - _jeg_ hadde tegnet et komplett romskip med dører og lys og bein og det hele....;-)

Jeg kom fort ned på jorda igjen og skjønte at det bare var min livlige fantasi som hadde spilt meg et puss.

Jeg var vel rundt 12-13 aar da jeg saa en ufo:-) Det var en mork og kald vinterkveld husker jeg, og var ute aa gikk tur med bikkja. Plutselig ser jeg paa himmel en svaer gjenstand som var bekksvart,med masse lys rundt det hele. Det for fort bak et fjell...

Jeg ble jo vettskremt og lop hjem for aa fortelle hva jeg hadde sett. Ja jeg fortalte det til flere,som mente jeg hadde sett et fly,helikopter,en rakett....ja....

Jeg stod fast paa hva jeg hadde sett,og jeg tegnet det. Den var kan du si (fra den avsatnden jeg saa den) ENORM. Ta et vanlig pasasjerfly og gang det med 20.Baade i hoyde og bredde.

Slutten paa visa var at et ektepar som min mor kjente hadde sett noe lignende fare over himmelen den samme kvelden som jeg saa det. Det fikk hun fortalt noen dager senere...Men hva det egentlig var??? Hvem vet. Jeg kaller det en "ufo":-)

Skrevet

Jeg var vel rundt 12-13 aar da jeg saa en ufo:-) Det var en mork og kald vinterkveld husker jeg, og var ute aa gikk tur med bikkja. Plutselig ser jeg paa himmel en svaer gjenstand som var bekksvart,med masse lys rundt det hele. Det for fort bak et fjell...

Jeg ble jo vettskremt og lop hjem for aa fortelle hva jeg hadde sett. Ja jeg fortalte det til flere,som mente jeg hadde sett et fly,helikopter,en rakett....ja....

Jeg stod fast paa hva jeg hadde sett,og jeg tegnet det. Den var kan du si (fra den avsatnden jeg saa den) ENORM. Ta et vanlig pasasjerfly og gang det med 20.Baade i hoyde og bredde.

Slutten paa visa var at et ektepar som min mor kjente hadde sett noe lignende fare over himmelen den samme kvelden som jeg saa det. Det fikk hun fortalt noen dager senere...Men hva det egentlig var??? Hvem vet. Jeg kaller det en "ufo":-)

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det ER en UFO!;-)

Et fly er også en UFO inntil man vet at det er et fly, for UFO = uidentifisert flygende objekt, og altså ikke nødvendigvis et romskip.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du opptrådte helt ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...