Gå til innhold

Nils Håvard Dahl/Datapsykose?


Isabella

Anbefalte innlegg

Kanskje blir dette et langt innlegg. Jeg begynner med en presentasjon. Jeg er en kvinne på 30 år, gift med en mann på 29. Vi har en sønn på 5 mnd. Vi traff hverandre for åtte år siden. Vi hadde det da utrolig bra sammen. Kjempekoselig! Etter tre år begynte han interessere seg for data. Kun som en hobby. Han ble mer og mer hekta. Vi flyttet sammen på den tiden. Til en annen kant av landet for å gå på høyskole. Det ble ikke akkurat slik jeg hadde forstilt meg kan du si. Han var nesten aldri på skolen (det hører med til historien at han likevel klarte seg bra på eksamner.)Han satt foran datamaskinen i over tolv timer om dagen. Spilte spill, skrudde den fra hverandre og sammen. Lærte mer og mer - ble fjernere og fjernere. Han satt opp til kl. 03.00 - 07.00 hver natt. Noe som førte til en ensomt liv for meg, ettersom jeg ble alene både dag og natt. Men jeg holdt ut og holdt ut. En natt stod jeg opp og slo av datamaskinen. Da fikk jeg se en ny side av ham: Han forandret seg totalt.Klikket og slo til meg. Jeg fikk helt sjokk. (Han slo ikke i ansiktet, og ikke så hardt. Mer for å markere tror jeg.)Vi bodde likevel sammen på denne plassen i tre år.

Så reiste vi hjem. Giftet oss. Han ble fjernere og fjernere. Det største sjokket kom likevel når jeg fortalte ham at vi skulle ha barn. Jeg gledet meg jo sånn, og trodde han gjorde det samme. Han ble ikke noe glad. Ble helt stille og rar. Forandret seg enda mer. Rørte meg aldri, snakket aldri om barnet. Vi har kun hatt sex to ganger det siste året. Han rører aldri ved meg. Jeg føler alt har toppet seg. Han kommer stadig forsent på jobben, og finner aldri på noe med oss.

Så i går kveld skjedde det jeg har ventet på i så mange år. Han ville endelig snakke med meg. Han fortalt hvordan han hadde det. Han gråt. Han sier han er helt hekta på datamaskinen. Den krever ingenting av ham, og han forstår den. Jeg hindrer ham i å bruke den. Og bedre ble det ikke når han fikk høre at vi skulle få barn. Han ble ikke noe glad, sa han. Han føler seg så bindt. Han ønsker at vi skal være sammen, men bo hver for oss.(Vi eier et stort hus med koselig hage sammen....)

Han jobber med mennesker til daglig. Fungerer visst på et vis på jobben. Virker som han trives. Men han har store problemer med autoriteter. Tåler ikke å bli snakket til eller bedt om noe. Dette er visst ikke sjefen hans så begeistret over. Han kommer og går som det passe seg på jobben, så han kan nok risikere å miste den. Han er aldri sammen med venner. Vil heller ikke at vi skal være sammen med andre par. Han sa i går at han ikke bryr seg om noen og at han føler seg følelsesmessig avstumpet. Alt han ønsker er å få være i fred.

Han har alltid hatt problemer med å "passe inn". Føler seg ofte utenfor. Han er også fryktelig sjenert. Han har en væremåte som skyver mennesker bort fra seg. Frekk i munnen. Men han sier han sliter med dårlig samvittighet for så mye. Det passer jo ikke sammen med å være følelsesmessig avstumpet? Jeg synes så synd på ham. Ønsker å hjelpe ham. Men jeg savner også mitt eget liv. Føler ikke at jeg lever lenger. Men jeg er jo så glad i ham.

Jeg har nesten aldri sett ham reagere. Han blir aldri sint. Viser sjelden om han er glad eller sur eller lei seg. Er liksom lik hele veien. Jeg føler at han trekker seg mer og mer inn i sin egen verden. Synes også han virker fryktlig deprimert. Det var han enig i . Han føler seg ofte "tung" sa han, og han blir veldig fort sliten. Særlig hvis han må snakke om følelser eller være sammen med andre mennesker.

Det hører også med til historien at han fortsatt er like hekta på datamaskinen. Sitter oppe til kl. 03.00 hver natt.

Tror du det har noen effekt med ekteskapsrådgivning for oss? Hvordan høres dette ut for deg?

På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristesse

Huff, da. Det der hørtes nesten ut som meg, hvis du trekker fra datamaskinen og deler på tre.

Men jeg VET at jeg har problemer, og forsøker å gjøre noe med det.

Stakkars deg. Det må være fælt å leve sammen med en sånn. Jeg tror ikke jeg ville funnet meg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntill NHD svarer...

Jeg har hatt boarderline og avlorlige depresjoner... Og om ikke fult så ille som mannen din hektet på PC'en, så har den ødelagt en del vannskap, eksamner og år av livet mitt. Kabal, mindswiper, diverse strategispill, nå de seinere åra internett...

Det jeg har _tenkt_, og forsåvidt fått ståtte på av de psykologene og psykiatrene jeg har gått hos er at for meg har PC'en vært sommat for en anorektiker, eller bullemiker, som alkohold for alkoholikeren osv osv.

Det er en måte å rømme på, og å få "kontroll" på. Når jeg har vært på det dåligere, så har jeg sittet fra 7 om morran til 12 om kvelden. Hver kveld i perioder. (På det aller dårligste har jeg ikke orket pc'en helle, men da er det ikke mye trøst i det).

Ettersom jeg har blitt friskere og friskere så har pc'en også fått mindre og mindre makt. Intill jeg i dag er mer eller mindre som andre DOL'ere ;)

Så jeg tenker det er håp for dere, men nok ikke bare med ekteskapsrådgivning, det må kanskej "kraftigere lut" til for mannen din, at han trenger hjelp for det som kan ligge bak avhengigheten?

Det som har vært en trøst for meg er at jeg ikke har blitt blakk av dette, slik de som spiller på automater blir... Jeg har ikke ødeagt kroppen min slik anorektikere, narkomane og mange andre blir på det de er avhengige av... Jeg har vært syk og avhengig, men på det "minst farlige". Og jeg forstå ikke hvordan jeg skulle ha overlavd uten pc'en som "kontrollkanal" og "rømningsvei".

Ønsker dere alt godt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette er nok flere ting. Psykose er det ikke, men dataavhengighet er det nok.

Dessuten spør jeg meg om ikke mannen din er litt schizoid. Dvs. at han trives best alene, at han ikke ser poenget med å være sosial osv.

Begge lidelser er problematiske i et samliv. Dataavhengigheten tar all tid dere skulle hatt sammen. Den schizoide legning gjør at han ikke føler noen glede/verdi av fellesskap.

Ekteskapsrådgiving kan kanskje klargjøre noe for han. F.eks. at han kanskje må kunne bli nødt til å velge mellom deg og PC-en. (eller mellom jobben og PCen).

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...