Gjest Skal Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Etter et års sykemelding har jeg siden februar fått først 60% rehabilitering og siden 50%. Har vedtak til desember men skal søke videre rehabilitering og kommer til å trenge lenger enn til februar. Har i denne sammenhengen noen spørsmål. 1. Det står at man kan få rehabiliteringspenger i mer enn et år i "spesielletilfeller". Hva innebærer dette? Vil man vanligvis få forlenget når psykolog, lege og fysioterapaut anbefaler dette og mener at vilkårene for "behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen" er tilstede? 2. Etter å ha jobbet 50% siden juni ser det ut til å bli nødvendig å gå tilbake til 40% igjen for en periode. Vil dette medføre problemer? Valgte selv å be om å få jobbe mer da. 3. Har såvidt jeg har skjønt det permisjon fra deler av stillingen min (søkte om dette) så lenge jeg er under rehabilitering. Hvor lenge har jeg krav på å beholde den delen av stillingen jeg har permisjon fra? Er kommunalt ansatt, vet ikke om dette spiller noen rolle. Mvh 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 1. Det står at man kan få rehabiliteringspenger i mer enn et år i "spesielletilfeller". Hva innebærer dette? Vil man vanligvis få forlenget når psykolog, lege og fysioterapaut anbefaler dette og mener at vilkårene for "behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen" er tilstede? Fra rundskrivet: "Unntak - Stønadsperioden kan i særskilte tilfeller forlenges i ytterligere 52 uker Fra 1. januar 2004 er det innført en tidsbegrensning av perioden hvor det gis rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsene, jf. forskriften § 10 første ledd. For øvrig er det ingen innstramming i vilkårene for å komme inn under unntaksbestemmelsene. Ved meget alvorlige sykdomstilstander eller større skader hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, for eksempel trafikkskader kan ytelsen forlenges ytterligere, jf. §10-8 sjuende ledd og forskriften §10 andre ledd. Samtidig med at det ble innført tidsbegrensning på rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsene, trådte ordningen med tidsbegrenset uførestønad i verk. Endringen innebar en begrensning av stønadsperioden etter unntaksvilkårene i bokstav b til e på 52 uker. Det ble innført overgangsbestemmelser i forbindelse med lovendringen. Det ble videre bestemt at personer som fyller vilkårene under unntaksbestemmelsens bokstav a, kan motta rehabiliteringspenger utover disse 52 ukene, jf. § 10-8 sjuende ledd. I mars 2004 ble det lagt nye føringer i forhold til gråsonetilfeller i unntaksbestemmelsens bokstav a, og man ble anmodet om å anvende et rimelig skjønn. I brev fra ASD av 20. oktober 2004 er det gjort ytterligere justeringer i forhold til forståelsen av den nye innstrammingen fra 1. januar 2004, se kommentarene til § 9 bokstav a." Dette betyr kort sagt at det må være en medisinsk begrunnelse for forlenging utover 52 uker. 2. Etter å ha jobbet 50% siden juni ser det ut til å bli nødvendig å gå tilbake til 40% igjen for en periode. Vil dette medføre problemer? Valgte selv å be om å få jobbe mer da. Nei, dette er helt greit, så lenge det kan forklares medisinsk. 3. Har såvidt jeg har skjønt det permisjon fra deler av stillingen min (søkte om dette) så lenge jeg er under rehabilitering. Hvor lenge har jeg krav på å beholde den delen av stillingen jeg har permisjon fra? Dette må du ta opp med kommunen/arbeidsgiver. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.