Le Rock Skrevet 6. juni 2001 Del Skrevet 6. juni 2001 Hei, jeg skal på en ukes Mountain Bike tur i de Franske Alper i sommer. Turen er fysisk temmelig hard med daglig stigning på ca 1000 til 1200 m (med pakning på 5-10 kg), med påf¢lgende nedstigning til ca 1200 til 2000 moh for overnatting. Max h¢yde for turen er ca 3000 moh. Jeg bruker pulsklokke og lurer på hvordan vil denne h¢yden påvirke min yteevne og hjertefrekvens? Er det spesielle ting jeg b¢re være bevisst / forberede meg på? Jeg har h¢rt om h¢ydesyke, og lest om det på doktoronline.no men vet fortsatt ikke helt hva dette egentlig er, og om jeg kan oppleve det på denne turen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 13. juni 2001 Del Skrevet 13. juni 2001 Le Rock. Høydesyke er egentlig bare at man ikke er omstilt til å tåle fysisk arbeide i høye mer enn 1200 - 1500 m. Det tar ca. 5 dgr. før kroppen er tilpasset dette. I denne perioden bør man ha belastninger med lav intensitet og ta seg lengre hvilepauser enn ellers. Gjør man ikke det, blir det gjerne hodepine, svimmelhet og kvalme og man får følelsen av "å ikke orke noe som helst". Ellers er det viktig å drikke mer enn vanlig ved trening i høyden. Er det også varmt med intens svetting, spis dgl. noe saltmat. Med tålmodighet de første dagene, så blir sikkert dette en fin tur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.