Gå til innhold

døvstum kom inn i restauranten

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875
Skrevet

Det kom en fyr inn i restauranten jeg er servitør i idag, og ga meg en lapp hvor det sto at han var døvstum og litt om dette. Jeg tenkte at det er vel ikke noe problem, og ga ham en meny, hvor han ristet på hodet til den. Vi tilbyr både lunsj i restauranten og take away, så tenkte kanskje det var den menyen han tenkte på og ga ham en sånn, hvor han ritet på hodet igjen, og gikk ut.

Følte jeg fikk litt dårlig samvittighet, men jeg fattet virkelig ikke noe av dette her? Han kan vel lese eller? Han hadde også et kort med døvespråk på, men skal jeg lære meg det da på 5 minutter? Eller oversette hele menyen til ham? Det ville jo tatt timesvis, det må jo han også skjønne? Klart slike som han er velkomne, men de må jo vise litt"folkeskikk" og klare å gjøre seg ordentlig forstått, ev skrive på dette kortet at de må ha alt oversatt til døvespråk fordi de ikke kan lese? Jeg vet ikke noe om døvstumme og er garantert ikke alene om det! Eller hvis han ikke klarer å gjøre seg ordentlig forstått, ved hjelp av å f eks lese en meny og peke på det han vil ha, så burde han jo helt klart ha med en ledsager? Oss servitører har andre gjester å ta oss av, ofte er vi en på jobb i små restauranter. Skal vi da bruke laaang tid på å oversette massevis og forklare massevis på døvespråk? For det sto ikke noe på dette kortet at han ikke klarte å lese. Sto bare noe om at han var døvstum fra fødselen av og noe om at han kunne høre musikk? Ikke noe om hva /jeg/ skulle gjøre for å hjelpe ham.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg må le litt... (tuller du?) Døve er da akkurat som alle andre, bortsett fra at de mangler hørsel. Jeg kan godt forstå at du ble forvirret av at han ikke gjorde tegn til å ville noe annet, når han ikke ville ta imot menyen.

Jeg har hatt døve kunder selv og det har gått helt fint. Min erfaring er at de fleste er flinke til å lese på munnen. Ble det problemer var det bare å bruke kroppsspråket. :-)

Gjest Vekten87
Skrevet

hmmm, dette hørtes merkelig ut.. var han sur da han gikk? han klarer vel å peke på det han vil ha?(!) eller skrive noen ord... en jeg kjente en gang som er døvstum, leste på leppene våres og svarte med mobil eller å skrive lap. hun var veldig flink å kommunisere... synes synd på dem, men de må jo klare å utrykke seg på en eller annen måte selv i en resturant (?)

Gjest pærebrus875
Skrevet

Jeg må le litt... (tuller du?) Døve er da akkurat som alle andre, bortsett fra at de mangler hørsel. Jeg kan godt forstå at du ble forvirret av at han ikke gjorde tegn til å ville noe annet, når han ikke ville ta imot menyen.

Jeg har hatt døve kunder selv og det har gått helt fint. Min erfaring er at de fleste er flinke til å lese på munnen. Ble det problemer var det bare å bruke kroppsspråket. :-)

Fint da er det ikke bare meg som ville reagert slik på dette. Det sto heller ikke noe på lappen om at han klarte å lese på leppene, noe som klart ville gjort saken eekstremt mye enklere. Og jeg vet ikke om de klarer å lese men vil jo tror det? Pga man lærer jo å lese av å høre på ordene tenkte jeg på.. men de klarer seg vel på et hvis siden dere snakker om at de har kommunisert via lapper.

Han virket litt oppgitt da han gikk men jeg var minst like oppgitt selv. Vi vil gjerne ha nye kunder siden dette lunsj-opplegget vårt er nytt, og tar i mot alle kunder, men når man ikke klarer å gjøre seg forstått på hva man vil ha så går det jo ikke..

Gjest Shira :o)
Skrevet

Er du sikker på at han ikke ville ha penger av deg? Jeg har opplevd flere ganger at det kommer en person inn i restauranten/kafeen der jeg sitter å spiser, gir meg ett slikt kort. Der står det at han/hun er døvstum fra fødsel, og aldri har hørt musikk og familiens stemmer, noe ala det. Så er det ett kort med døvetegn på, dette vil de at jeg skal kjøpe.

Siden han ikke ville ha meny av deg, så slo den tanken meg. Beklager om jeg virker fordomsfull nå, for jeg er ikke det, men som sagt, har opplevd dette med salg av slike kort opp til flere ganger.

Gjest Jularbo
Skrevet

Jeg har opplevd det der, og da var det ren tigging. Han/hun ville vel at du skulle kjøpe det kortet med tegnespråk.

Skrevet

Sikker på at han ikke var en tigger.

Tenkte jeg og.

Gjest pærebrus875
Skrevet

Jeg har opplevd det der, og da var det ren tigging. Han/hun ville vel at du skulle kjøpe det kortet med tegnespråk.

aaah. men hva med å skrive dette på lappen da? Usj hater tiggere uansett hva som feiler dem. Har de et problem så gå til trygdekontoret, de skal jo hjelpe mennesker som trenger penger (vet ikke alltid de gjør sitt beste men i teorien). Og den skatten jeg kommer til å betale når jeg har tjent nok går jo videre der også. Da skal jeg si ifra til hun andre jeg jobber med at kommer det en snodig fyr med kort så hvis ham døra. Betaler vi en tigger så kommer det fort flere?

Skrevet

Denne personen var ikke døv! Mest sannsynlig var han en tigger fra østeuropa. De pleier å gå rundt med lapper der det står at de er døvstumme og ikke kan høre musikk. For det første finnes det ingen som er døvstumme (taleorganet hos døve er intakt). Dessuten er det absolutt ingen døve som ville skrevet at de ikke hørte musikk, så viktig er ikke musikken for oss som er døve ;-)

Mannen kom nok inneom for å tigge penger og du skjønte ikke hva han egentlig ville.. Siden han jo hadde med seg en lapp der det stod at han var døvstum, så kunne han nesten ikke fortelle deg hva han egentlig ville heller ;-)

Skrevet

Fint da er det ikke bare meg som ville reagert slik på dette. Det sto heller ikke noe på lappen om at han klarte å lese på leppene, noe som klart ville gjort saken eekstremt mye enklere. Og jeg vet ikke om de klarer å lese men vil jo tror det? Pga man lærer jo å lese av å høre på ordene tenkte jeg på.. men de klarer seg vel på et hvis siden dere snakker om at de har kommunisert via lapper.

Han virket litt oppgitt da han gikk men jeg var minst like oppgitt selv. Vi vil gjerne ha nye kunder siden dette lunsj-opplegget vårt er nytt, og tar i mot alle kunder, men når man ikke klarer å gjøre seg forstått på hva man vil ha så går det jo ikke..

Jeg kan å lese og jeg er døv *ler*

Gjest pærebrus875
Skrevet

Jeg måtte nesten bare spørre skjønner du for om det var det som var "problemet" hans så ville det jo tatt år og dag å oversette menyene for ham, var det jeg tenkte på. At da måtte han fått gjort dette klart. Folk flest lærer jo å lese ved å høre på ord, så derfor jeg ikke visste hvordan dette er for de som er født døve. Men har jo fått svar at han skulle sikkert selge noe, så da er den saken løst :).

Skrevet

Tenkte jeg og.

Vi har sett altfor mange rumenske tiggere. De er jo alle steder også her har det havnet en.

Skrevet

Jeg måtte nesten bare spørre skjønner du for om det var det som var "problemet" hans så ville det jo tatt år og dag å oversette menyene for ham, var det jeg tenkte på. At da måtte han fått gjort dette klart. Folk flest lærer jo å lese ved å høre på ord, så derfor jeg ikke visste hvordan dette er for de som er født døve. Men har jo fått svar at han skulle sikkert selge noe, så da er den saken løst :).

Du er inne på noe, for det ER faktisk mye vanskeligere for døve å lære å skrive norsk, som jo i praksis er et utilgjengelig språk for dem. Det krever masse trening. Døve lærer allikevel å lese og skrive, men mange av oss har problemer med rettskriving. Tegnspråk har en helt annen setningsoppbygning og grammatikk enn talespråk.

Skrevet

Også er du en racer på tastaturet også, togli! ;o) Makan gitt...

Hvordan går det med deg, forresten? Har du koblet på lyden, eller hvordan skal jeg spørre om det..?!

Gjest pærebrus875
Skrevet

Du er inne på noe, for det ER faktisk mye vanskeligere for døve å lære å skrive norsk, som jo i praksis er et utilgjengelig språk for dem. Det krever masse trening. Døve lærer allikevel å lese og skrive, men mange av oss har problemer med rettskriving. Tegnspråk har en helt annen setningsoppbygning og grammatikk enn talespråk.

Da vet jeg det :) Var dette jeg tenkte på.

Har nå sagt til de andre på jobben hva som hendte, slik at de også vet hva dette gjelder om han eller noen andre kommer innom.

Vi ble enige om å si nei, det er sikkert en god sak, men skal vi si ja til noen og så nei til resten blir det feil. Og at det er lett for at ryktet sprer seg og at også andre kommer innom.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1193940204' post='3709213]

Også er du en racer på tastaturet også, togli! ;o) Makan gitt...

Hvordan går det med deg, forresten? Har du koblet på lyden, eller hvordan skal jeg spørre om det..?!

Ja, jeg er faktisk veldig kjapp på tastaturet. Blir jo det når man er vant til teksttelefon og masse sms'er ;-)

Du stilte spørsmålet riktig ;-) Jeg skal få på lyd mandag 12.november og er da innom sykehuset for justeringer to ganger pr dag i fire dager. Blir sikkert spennende:)

Skrevet

Da vet jeg det :) Var dette jeg tenkte på.

Har nå sagt til de andre på jobben hva som hendte, slik at de også vet hva dette gjelder om han eller noen andre kommer innom.

Vi ble enige om å si nei, det er sikkert en god sak, men skal vi si ja til noen og så nei til resten blir det feil. Og at det er lett for at ryktet sprer seg og at også andre kommer innom.

Enig med deg i det.

Jeg møtte forresten på en slik tigger en gang. Han viste meg lappen om at han var "døvstum" og jeg begynte å prate til han på et slags internasjonalt tegnspråk (som han garantert hadde skjønt hvis han virkelig var døv!). Fyren sperra opp øynene og ble helt perpleks før han flykta hals over hode *flire*

Skrevet

Enig med deg i det.

Jeg møtte forresten på en slik tigger en gang. Han viste meg lappen om at han var "døvstum" og jeg begynte å prate til han på et slags internasjonalt tegnspråk (som han garantert hadde skjønt hvis han virkelig var døv!). Fyren sperra opp øynene og ble helt perpleks før han flykta hals over hode *flire*

Goss, goss!

Tenker han ble flau!

Skrevet

Ja, jeg er faktisk veldig kjapp på tastaturet. Blir jo det når man er vant til teksttelefon og masse sms'er ;-)

Du stilte spørsmålet riktig ;-) Jeg skal få på lyd mandag 12.november og er da innom sykehuset for justeringer to ganger pr dag i fire dager. Blir sikkert spennende:)

Oi, oi! Det blir nok en utrolig rar og fin opplevelse! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...