Gå til innhold

Hvilken cognac?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i selskap til en onkel som ønsker seg cognac, men selv har jeg heller liten peiling på den type drikke:) Har hørt om XO, men ellers er jeg blank.

Får en ei ok flaske til rundt 200? tenkte å kjøpe noe i tillegg, eller bør en opp i 3-400 for ei flaske? Og hvilken type er god? Hva må jeg styre unna?

Skrevet

Kan aldri tenke meg du får ei flaske Cognac for 200 kroner.

Braastad eller Bache-Gabrielsen er jo litt inn, og har mange utgaver å velge i.

http://www.vinmonopolet.no/

Eg har ikkje peiling, aldri vært noe glad i Cognac.

Skrevet

Jeg er veldig glad i cognac og vår favoritt er Braastad, den er fin og fyldig,

jeg syns at mange andre typer cognac er for tynne og skarpe i smaken.

Du må nok ut med en hundrelapp og to til for en fin cognac.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Spør på polet, de hjelper deg. Du må nok ut med mer for en helflaske cognac.

Jeg har kjøpt Braastad med stort hell, men siden jeg ikke drikker selv, får jeg hjelp på polet.

XO skal velvære det fineste, VS enklest, VSOP bedre, XO finest. Tror jeg da, for å si det slik, jeg er ikke den som drikker opp cognacen her i huset ;o)

Skrevet

Kan aldri tenke meg du får ei flaske Cognac for 200 kroner.

Braastad eller Bache-Gabrielsen er jo litt inn, og har mange utgaver å velge i.

http://www.vinmonopolet.no/

Eg har ikkje peiling, aldri vært noe glad i Cognac.

Ahh, tenkte ikke på at polet hadde nettside:)

Som sagt har jeg ikke peiling på pris heller, så da får vi heller droppe tilleggsgaven:)

Skrevet

Jeg er veldig glad i cognac og vår favoritt er Braastad, den er fin og fyldig,

jeg syns at mange andre typer cognac er for tynne og skarpe i smaken.

Du må nok ut med en hundrelapp og to til for en fin cognac.

Takk for forslag.

Da får vi dra på polet, med litt mer kunnskap i morgen:)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1193864199' post='3708528]

Spør på polet, de hjelper deg. Du må nok ut med mer for en helflaske cognac.

Jeg har kjøpt Braastad med stort hell, men siden jeg ikke drikker selv, får jeg hjelp på polet.

XO skal velvære det fineste, VS enklest, VSOP bedre, XO finest. Tror jeg da, for å si det slik, jeg er ikke den som drikker opp cognacen her i huset ;o)

Jeg smaker ikke på rent, brunt brennvin, så jeg aner ikke. Skal ta turen i morgen på polet. Dropper heller gaven vi hadde tenkt i tillegg, så tenker jeg det blir en flaske av "fineste" cognac :)

Gjest eeelskercognac
Skrevet

Jeg ville kjøpt en flaske XO av et eller annet slag. Braastad XO f.eks. er en kjent type jeg tror de fleste cognacdrikkere synes er bra. 3 kors, VS og VSOP blir "simplere" og er ikke så gode. Det har med lagring å gjøre. De som er lagret lengst (XO) får en bedre smak enn de som er lagret kort tid. Hvis du synes det blir dyrt kan du jo kjøpe ei halvflaske. Bedre med ei god halvflaske enn ei dårlig helflaske:) Mener jeg da.....

Gjest Elextra
Skrevet

En helflaske fin cognac koster nok mer enn de beløpene du nevner. Om han er en cognac-kjenner ville jeg uansett heller satset på en fin halvflaske enn en "halvfin" helflaske.

Cognac'en deles inn i tre hovedkategorier:

VS er de enkleste ordentlige cognac'ene.

VSOP er noe finere.

XO er det beste.

Det er mye smak og behag her, men generelt regnes Bache Gabrielsen for å gi mye god smak for pengene. Ellers er jo Remy Martin, Martell og Hennesy gamle gode slagere.

Skrevet

En helflaske fin cognac koster nok mer enn de beløpene du nevner. Om han er en cognac-kjenner ville jeg uansett heller satset på en fin halvflaske enn en "halvfin" helflaske.

Cognac'en deles inn i tre hovedkategorier:

VS er de enkleste ordentlige cognac'ene.

VSOP er noe finere.

XO er det beste.

Det er mye smak og behag her, men generelt regnes Bache Gabrielsen for å gi mye god smak for pengene. Ellers er jo Remy Martin, Martell og Hennesy gamle gode slagere.

Det ble en helflaske med Bache Gabrielsen XO, så da tror jeg vi alle ble fornøyd :)

Skrevet

Jeg ville kjøpt en flaske XO av et eller annet slag. Braastad XO f.eks. er en kjent type jeg tror de fleste cognacdrikkere synes er bra. 3 kors, VS og VSOP blir "simplere" og er ikke så gode. Det har med lagring å gjøre. De som er lagret lengst (XO) får en bedre smak enn de som er lagret kort tid. Hvis du synes det blir dyrt kan du jo kjøpe ei halvflaske. Bedre med ei god halvflaske enn ei dårlig helflaske:) Mener jeg da.....

Det ble en helflaske med Bache Gabrielsen XO:) Fnt ut at han kunne få det vi hadde tenkt på i tillegg til jul istedenfor.

Gjest Elextra
Skrevet

Det ble en helflaske med Bache Gabrielsen XO, så da tror jeg vi alle ble fornøyd :)

Ja, da blir han sikkert glad :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...