Gjest Blikkboks Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har nettopp kjøpt meg brødbakermaskin og er superfornøyd, men lurer på om hva er din favoritt oppskrift? Takk på forhånd 0 Siter
Dorthe Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Ferdig speltbrødblanding som jeg lager bare halve posen av. Ellers er den fin og lage bolledeig 0 Siter
Speak Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Bruker den til ferdige brødmikser. (Men den takler ikke veldig grove). Blander også selv. 3 dl. blanda grove melsorter (+ havregryn, solsikkefrø, linfrø osv.) 5 dl hvetemel. Bruker den også til pizzadeig og bolledeig. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Bruker den til ferdige brødmikser. (Men den takler ikke veldig grove). Blander også selv. 3 dl. blanda grove melsorter (+ havregryn, solsikkefrø, linfrø osv.) 5 dl hvetemel. Bruker den også til pizzadeig og bolledeig. Hvor mye gjær og væske har du til denne oppskriften? 0 Siter
Speak Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Hvor mye gjær og væske har du til denne oppskriften? Skal vi se om jeg husker.... 3 dl vann, 1 ts salt, 2 ts sukker og nesten 2 ts gjær. Teskjemålet følger med maskinen. Har aldri bare brukt vanlig teskje. + 2 ss olje. De gangene jeg lager deiger bruker jeg bare vanlig oppskrift. 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Skal vi se om jeg husker.... 3 dl vann, 1 ts salt, 2 ts sukker og nesten 2 ts gjær. Teskjemålet følger med maskinen. Har aldri bare brukt vanlig teskje. + 2 ss olje. De gangene jeg lager deiger bruker jeg bare vanlig oppskrift. Takker for svar:o) Har laget to grove fra møllernes, di som passer til brødbakermasinen, akuratt nå har jeg selvsagt ikke noen pakke her, men det er i alle fall to grove typer. Funket greit på min. Skal prøve meg på din oppskrift etterpå. KOmmer med klage i morgentidlig om jeg ikke er fornøyd ;-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Basisoppskriften jeg bruker er: 3 dl vann, 2 ss rapsolje, 2 dl store havregryn, 6 dl siktet speltmel, 2 ts sukker, 1 ts salt, 1 ts tørrgjær Så kan man prøve seg fram og variere litt, ha i krydder, nøtter el.l. Har prøvd med pinjekjerner i, det ble knallgodt! 0 Siter
Speak Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Takker for svar:o) Har laget to grove fra møllernes, di som passer til brødbakermasinen, akuratt nå har jeg selvsagt ikke noen pakke her, men det er i alle fall to grove typer. Funket greit på min. Skal prøve meg på din oppskrift etterpå. KOmmer med klage i morgentidlig om jeg ikke er fornøyd ;-) Hvordan gikk det???? Jeg skal prøve meg på en ferdig grov blanding. Jeg liker VELDIG grovt brød, så det er kanskje noen nyanser her på hva vi mener med grovt:-) 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Basisoppskriften jeg bruker er: 3 dl vann, 2 ss rapsolje, 2 dl store havregryn, 6 dl siktet speltmel, 2 ts sukker, 1 ts salt, 1 ts tørrgjær Så kan man prøve seg fram og variere litt, ha i krydder, nøtter el.l. Har prøvd med pinjekjerner i, det ble knallgodt! ''Basisoppskriften jeg bruker er: 3 dl vann, 2 ss rapsolje, 2 dl store havregryn, 6 dl siktet speltmel, 2 ts sukker, 1 ts salt, 1 ts tørrgjær Så kan man prøve seg fram og variere litt, ha i krydder, nøtter el.l. Har prøvd med pinjekjerner i, det ble knallgodt!'' Ja, nå er jeg spent, dette brødet ville jeg prøve, men jeg hadde jo verken store havregryn eller speltmel. Det skulle jeg jo kjøpe i går, men jeg droppet butikken, da jeg ikke trengte noe annet. Så først tenkte jeg å bytte ut store havregryn med lettkokte, men så kom jeg jo på at jeg hadde Spelt flak, så da brukte jeg di. Og i steden for siktet speltmel brukte jeg sammalt rug, grovmalt...... Og når jeg først var ute for oppskriften, slang jeg i tillegg oppi litt knuste linfrø, som jeg hadde i skapet. Ja, så får vi se da, i morgen om dette var noe særlig vellykket, eller om jeg må ile i butikken for å kjøpe store havregryn og speltmel... Takk for tipset, jeg kommer til å prøve den en annen gang jeg har igrediensene:o) 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Skal vi se om jeg husker.... 3 dl vann, 1 ts salt, 2 ts sukker og nesten 2 ts gjær. Teskjemålet følger med maskinen. Har aldri bare brukt vanlig teskje. + 2 ss olje. De gangene jeg lager deiger bruker jeg bare vanlig oppskrift. Har ikke fått prøvd meg på din oppskrift enda, så herfra er det ingen klager foreløpig;-) Hvilken type har du? Ønsker deg en flott uke:o) 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Hvordan gikk det???? Jeg skal prøve meg på en ferdig grov blanding. Jeg liker VELDIG grovt brød, så det er kanskje noen nyanser her på hva vi mener med grovt:-) De er grove di, altså, i alle fall den ene. Men ikke så grove som dansk grovbrød, men heller ikke så LITE grovbrød som man tillater seg å kalle grovbrød i butikken. Gir helt opp jeg, det er jo nesten ikke mulig å få grovt brød i norge,om man ikke baker det selv. Kneip går jo som grovbrød. *Rister på hodet* Så dette innlegget først nå. Må ha hoppet over det tidligere. 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Ferdig speltbrødblanding som jeg lager bare halve posen av. Ellers er den fin og lage bolledeig Hei! Har vært helt på tur jeg, for dette svaret hadde jeg heller ikke fått med meg. HMMMM... Hvordan merke bruker du da, og en halv pose, blir det ett fult brød, eller mindre brød. Jeg har to innstillinger, det er derfor jeg lurer. Og også om du må tilsette gjær og hvor mye tar du da?. Har selv prøvd møllerns, til brødbaker maskin. Takker for svar (og gremmes for at jeg ikke har gjort det tideligere) 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Hei! Har vært helt på tur jeg, for dette svaret hadde jeg heller ikke fått med meg. HMMMM... Hvordan merke bruker du da, og en halv pose, blir det ett fult brød, eller mindre brød. Jeg har to innstillinger, det er derfor jeg lurer. Og også om du må tilsette gjær og hvor mye tar du da?. Har selv prøvd møllerns, til brødbaker maskin. Takker for svar (og gremmes for at jeg ikke har gjort det tideligere) Det er store brød og jeg bruker en tesje gjær. 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 ''Basisoppskriften jeg bruker er: 3 dl vann, 2 ss rapsolje, 2 dl store havregryn, 6 dl siktet speltmel, 2 ts sukker, 1 ts salt, 1 ts tørrgjær Så kan man prøve seg fram og variere litt, ha i krydder, nøtter el.l. Har prøvd med pinjekjerner i, det ble knallgodt!'' Ja, nå er jeg spent, dette brødet ville jeg prøve, men jeg hadde jo verken store havregryn eller speltmel. Det skulle jeg jo kjøpe i går, men jeg droppet butikken, da jeg ikke trengte noe annet. Så først tenkte jeg å bytte ut store havregryn med lettkokte, men så kom jeg jo på at jeg hadde Spelt flak, så da brukte jeg di. Og i steden for siktet speltmel brukte jeg sammalt rug, grovmalt...... Og når jeg først var ute for oppskriften, slang jeg i tillegg oppi litt knuste linfrø, som jeg hadde i skapet. Ja, så får vi se da, i morgen om dette var noe særlig vellykket, eller om jeg må ile i butikken for å kjøpe store havregryn og speltmel... Takk for tipset, jeg kommer til å prøve den en annen gang jeg har igrediensene:o) Dette ble ikke spesielt vellykket.... Veldig deilig grovt da, men veldig flatt også, burden nok tatt litt hvetemel i også. Men godt på smak syns jeg:o) Må komme meg i butikken og handle fler typer mel:o) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Dette ble ikke spesielt vellykket.... Veldig deilig grovt da, men veldig flatt også, burden nok tatt litt hvetemel i også. Men godt på smak syns jeg:o) Må komme meg i butikken og handle fler typer mel:o) nei, med så my sammalt ble det nok en ganske tung klump av et brød, kan jeg tenke meg :-) Vil du bruke grovt mel så bytt ut det med mengden havregryn. Men hovedmengden mel må være fint, ellers blir brødet bare murstein ) Og husk at om du setter på timer, må ikke gjæret komme i kontakt med det våte. Legg det i en liten grop på toppen. 0 Siter
Speak Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Har ikke fått prøvd meg på din oppskrift enda, så herfra er det ingen klager foreløpig;-) Hvilken type har du? Ønsker deg en flott uke:o) Jeg mener at min heter Wilfa, men er litt usikker. 0 Siter
Gjest Blikkboks Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 nei, med så my sammalt ble det nok en ganske tung klump av et brød, kan jeg tenke meg :-) Vil du bruke grovt mel så bytt ut det med mengden havregryn. Men hovedmengden mel må være fint, ellers blir brødet bare murstein ) Og husk at om du setter på timer, må ikke gjæret komme i kontakt med det våte. Legg det i en liten grop på toppen. Og nå, når brødet har "satt seg", syns jeg faktisk det var supergodt:o) '*spiser 2 skiver med deilig saftig brød og makrell i tomat nå* Men jeg måtte sende hvetebrød fra i går med sønnen når han skulle i barnehagen i dag, tror ikke han ville likt dette noe særlig ;-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.