Gå til innhold

Arvegrunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min er død og morgen min skal skifte med meg. Hva jeg har krav på? Leiligheten skal selges - hva skjer med salgssummen? Hva med bilen? Aksjene? Penger i banken? Noen som er sikre? Har prøvd å finne det ut, men virker som det bare er salgssummen av leiligheten......?

Fortsetter under...

Gjest nonofyour
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1193901390' post='3708674]

Hvorfor skal mora di skifte med deg?

For et irrelevant spørsmål !!!

Skrevet

For et irrelevant spørsmål !!!

Det er vel ikke irrelevant?

Dersom det ikke er særkullsbarn inn i dette arveoppgjøret har vel moren anledning til å sitte i uskifte bo og da er det jo henne som bestemmer hva datteren skal få og ikke noe regelverk.

Gjest Elextra
Skrevet

Antakelig skal vel moren gifte seg igjen?

Men ser heller ikke at spørsmålet er veldig relevant.

Skrevet

Antakelig skal vel moren gifte seg igjen?

Men ser heller ikke at spørsmålet er veldig relevant.

Det kommer vel an på omstendighetene, så det er veldig relevant for å kunne gi et korrekt svar.

Annonse

Skrevet

Dersom det ikke er særkullsbarn inn i dette arveoppgjøret har vel moren anledning til å sitte i uskifte bo og da er det jo henne som bestemmer hva datteren skal få og ikke noe regelverk.

Moren kan velge om hun vil sitte i uskifte eller om hun vil ha et skifte med datteren. Hvis moren velger arveskifte, gjelder reglene for arv.

Skrevet

Hadde foreldrene dine særeie? Har faren din skrevet testament?

For å finne ut hva som er grunnlaget for arv må først alle verdiene deles mellom dine foreldre (din mor og din fars bo). Utgangspunktet er at dette skal deles likt. Alle verdier inkluderer også bil, aksjer, bankinnskudd etc, ikke bare verdien av leiligheten.

Av din fars halvdel arver moren din 1/4 del, men minst 4G (folketrygdens grunnbeløp). Resten går til deg (og ev. andre livsarvinger.)

Skrevet

Hei, Jeg synes Orio har svart deg bra, men ville bare presisere at det er _verdiene_ som skal deles, ikke tingene som sådan. Du har altså ikke krav på å overta bestemte ting/løsøre etc, men at verdien av disse tingene inngår i beregningen av grunnlaget for arv.

Skrevet

Hadde foreldrene dine særeie? Har faren din skrevet testament?

For å finne ut hva som er grunnlaget for arv må først alle verdiene deles mellom dine foreldre (din mor og din fars bo). Utgangspunktet er at dette skal deles likt. Alle verdier inkluderer også bil, aksjer, bankinnskudd etc, ikke bare verdien av leiligheten.

Av din fars halvdel arver moren din 1/4 del, men minst 4G (folketrygdens grunnbeløp). Resten går til deg (og ev. andre livsarvinger.)

Jeg er enebarn. Ikke særeie. Ingen testamenter. Skal skifte pga giftemål og i følge loven må man skifte med arvinger før det kan skje. Takk for svar. Fikk det i hvert fall klart for meg at alt skal deles, ikke bare salgssummen.

Skrevet

Hei, Jeg synes Orio har svart deg bra, men ville bare presisere at det er _verdiene_ som skal deles, ikke tingene som sådan. Du har altså ikke krav på å overta bestemte ting/løsøre etc, men at verdien av disse tingene inngår i beregningen av grunnlaget for arv.

Takk for svar.

Skrevet

Pga giftemål

Skrevet

Hun kan sitte i uskiftet bo så lenge hun ikke gifter seg, men det vil hun altså og da må hun skifte.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...