Gå til innhold

trening med hjertesvikt,trolig redusert oxygen opptak

eivey

Anbefalte innlegg

Diagnose:Aorta stenose implantert mekanisk aorta ventil. Siste ekko undersøkelse viste: en dilatert venstre ventrikkel med stort fremreveggs infarktsequele 30% Arbeids-EKG dyspne/utmattelse (borg 15) makspuls 125. 'Under felles trening blir jeg raskt tungpustet spesielt under oppvarming og økende når jeg må bruke armene, i tillegg til ben øvelser. Største problemet er at jeg blir så utmattet etter hver trening at jeg må vile resten av dagen og neste dag. Musklene tar seg ikke inn igjen før etter 2 dager. Jeg har jo som nevnt 30% redusert pumpefunksjon i tillegg til rytmeforstyrrelse.. Jeg har til nå forsøkt å trene 3x i uken men må nå prøve å redusere til 2 med hovedvekt på cardio trening på ergo sykkel og tredemølle. Jeg hadde håpet på å øke formen,men det ser ut til å bli vanskelig. Hvordan skal jeg legge opp treningen for å få maks. utbytte. Er det noe protain tilskudd jeg kan bruke eller kost tilskudd som kan få musklene til å fungere bedre og evt. ta seg raskere igjen.? Jeg har lest at magnesium kan brukes. Jeg er klar over at ødem i kropp lunger kan medvirke til økende tungpust.Jeg mottar alle tips om trening som kan gi meg en bedre bevgelse opplevelse. Slik det er nå er selv enhver oppoverbakke en utfordring. Jeg går ut i fra, at muklene får for lite oxygen noe som igjen fører til forverring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei og takk for spørsmål! Først må jeg si at jeg er imponert over innstillingen din! Den har mange noe å lære av. Så til saken: Hvordan kan du best mulig trene for å øke din fysiske yteevne? Når jeg nå svarer, må jeg ta visse forbehold i og med at jeg ikke vet helt hvordan har trent frem til nå (styrke eller kondisjon eller en blanding) ei heller hvor lenge du har holdt på. Jeg tror det mest effektive for deg, er å hovedsaklig trene kondisjon og litt funksjonell styrke slik at du opprettholder bære og løfteevnen. For at du selv skal kunne ha kontroll på treningen, anbefaler jeg at du trener alene slik at du selv regulerer intensiteten gjennom hele økten. Helst vil jeg at du skal trene kondisjon på tredemølla. Dersom du enkelte treningsdager er sliten i beina, så sykle på ergometersykkelen som avveksling. Her er forslag til treningsopplegg Dag 1 Aktivitet Kondisjon på tredemølle (ev ergometersykkel). Varighet 30 minutter Intensitet Du skal være relativt tungpustet hele tiden, dog uten at det blir ubehagelig. Jeg antar at pulsen ligger på ca 75 – 85% av din maksimale arbeidspuls. Pass på at du gradvis trapper opp intensiteten slik at du ikke stivner. Etter kondisjonstreningen gjør du følgende styrketrening: Øvelse Knebøy eller beinpress i styrkeapparat Antall løft 3 serier á 10 løft. 60 sekunder pause mellom hver serie Gjennomføring Ha passende motstand/ vektbelastning slik at du er sliten i beina etter det tiende løftet. Du trenger ikke å bruke vektstang som motstand; bruk gjerne en sekk eller noen håndholdte manualer. Øvelse Brystpress i styrkeapparat eller armhevinger Antall løft 3 serier á 10 løft. 60 sekunder pause mellom hver serie Gjennomføring Hvis du trener i apparat, så ha tung nok motstand til at du blir sliten etter den tiende repetisjonen. Hvis du tar armhevinger, så kan du sette knærne i gulvet for å gjøre push-up øvelsen litt lettere. Øvelse Nedtrekk (rygg) i styrkeapparat eller hjemme Antall løft 3 serier á 10 løft. 60 sekunder pause mellom hver serie Gjennomføring I styrkeapparat: Dra stangen ned på brystet, ikke bak nakken. Dette for å unngå komplikasjoner i skuldrene. Dersom trener hjemme, finn en tverrgående stang eller bjelke. Ta tak i stangen eller bjelken med ”overtak”. Dra deg opp etter armene og senk deg rolig ned igjen. Tung utførelse: Finn en stang eller bjelke som er i hodehøyde. Stå på føttene og hjelp til med beina slik at du klarer å heve kroppen opp før du senker deg ned. Lettere utførelse: Hold deg fast i en stang som er ca 0,5 meter over gulvet. Føttene i bakken og hev/ senk kroppen. Her kan du ha beina i bakken slik at du får litt hjelp til å løfte deg opp, ev kan du ligge med beina i bakken og løfte kroppen skrått opp Treningsdag 2 (minst en hviledag mellom første og andre treningsdag) Aktivitet Kondisjon på tredemølle (ev ergometersykkel). Varighet 30 – 40 minutter Intensitet Du skal være relativt tungpustet hele tiden, dog uten at det blir ubehagelig. Jeg antar at pulsen ligger på ca 75 – 85% av din maksimale arbeidspuls. Pass på at du gradvis trapper opp intensiteten slik at du ikke stivner. Treningsdag 3 Som treningsdag 1. Pass på at du har minst en hviledag mellom treingsdag 2 og 3. Kosttilskudd Dersom du spiser bra mat og sørger for nok væskeinntak, spesielt når du trener (drikk vann), så tror jeg ikke du skal fokusere på noen kosttilskudd inntil videre. Prøv dette treningsprogrammet noen uker og se om ikke fremgangen kommer. Pass på at du er flink til å spise og drikke raskt etter treningen (ta gjerne med deg et par frukt som du kan spise før dusjen). Lykke til! Halvor L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...