Gå til innhold

Flott innslag om norsk tegnspråk på FrokostTV:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ikke sett innslaget for båndbredden er for tiden ikke det den skal være.

Men jeg husker jeg mente sterkt i min ungdom at jeg for min del skulle ønske jeg heller fikk lære tegnspråk enn nynorsk:-) Mente det ville vært mer nyttig:-)

Jeg lærte alfabetet av en bekjent av meg i ungdomstiden som var døv.

Dessuten husker jeg at barna i barnehagen til barna mine måtte lære litt pga en jente der som hadde celebral parese og dermed ikke klarte å kommunisere annet enn med tegn. men hun kunne høre.

Ungene syns det var veldig gøy.

Skrevet

Fint innslag! Ja, tenk om det kunne blitt et valgfag. Kunne vært nyttig for dem som kjenner døve.

Det er forresten ikke mye programmer på tv hvor vi har den boksen i hjørnet med tegnspråk lengre. Hvorfor ikke egentlig? Det eneste er nyheter i fem minutter før barne tv. De som blir født døve, lærer de seg bokstaver? (virker vel og er nok grønn nå) For veldig mye er jo tekstet, og man finner vel ekstra teksting på tekst-tv også for de forskjellige kanalene?

Skrevet

Fint innslag! Ja, tenk om det kunne blitt et valgfag. Kunne vært nyttig for dem som kjenner døve.

Det er forresten ikke mye programmer på tv hvor vi har den boksen i hjørnet med tegnspråk lengre. Hvorfor ikke egentlig? Det eneste er nyheter i fem minutter før barne tv. De som blir født døve, lærer de seg bokstaver? (virker vel og er nok grønn nå) For veldig mye er jo tekstet, og man finner vel ekstra teksting på tekst-tv også for de forskjellige kanalene?

Nå har vi egen tegnspråkkanal med tolking. Dvs at alle døve som har TV med PIP-funksjon + en ekstra dekoder (tror jeg?) kan ta inn både NRK1 og tolkekenalen som da tolker det som sies på NRK1. Av den grunn har man gått bort fra å tolke direkte på NRK1.

Skrevet

Nå har vi egen tegnspråkkanal med tolking. Dvs at alle døve som har TV med PIP-funksjon + en ekstra dekoder (tror jeg?) kan ta inn både NRK1 og tolkekenalen som da tolker det som sies på NRK1. Av den grunn har man gått bort fra å tolke direkte på NRK1.

Jasså ja, takk for forklaringen. Det var jo fint! :) Men vil den muligheten kunne utvides til flere kanaler? Det kunne vel vært kjekt å ha? Eller ser dere lite tv?

Skrevet

Jasså ja, takk for forklaringen. Det var jo fint! :) Men vil den muligheten kunne utvides til flere kanaler? Det kunne vel vært kjekt å ha? Eller ser dere lite tv?

Det hadde helt klart vært flott å få dette også på flere kanaler, men det virker ganske håpløst... NRK1 og TV2 er de eneste kanalene som er statseide(?) og disse er pålagt å tilrettelegge for døve. TV2 er kanskje bare delvis statseid(?). Iallefall er den kanalen pålagt å tekste alle programmer mellom klokka 18 og 22. NRK skal tekste alt og ha tolk på endel sendinger.

Privateide kanaler gjør ingenting for oss døve :-(

Gjest vil lære så mye som mulig
Skrevet

Hei kan jeg får spørre deg om du vet om et gratis tegnspråk-kurs på nettet?

Jeg kjenner til hva barnehagen har av innslag og bruker det. Men savner enda større spennvidde på tegnene i ordforrådet.

Skrevet

Hei kan jeg får spørre deg om du vet om et gratis tegnspråk-kurs på nettet?

Jeg kjenner til hva barnehagen har av innslag og bruker det. Men savner enda større spennvidde på tegnene i ordforrådet.

Norsk tegnspråk er nesten umulig å lære via nettet siden grammatikken er visuell (bevegelser i ansikt, øyne, skuldre etc.). Det finnes allikevel en veldig flott tegnordbok som kan lastes ned gratis. Denne viser enkelttegn, slik at man på egen hånd kan lære dem og da er man jo på god vei allerede:-)

http://hercules.tk2.no/moller/TegnViserFlash/tegnviser.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...