Gjest en trist doler Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Vi fikk en stor uforutsett regning, og i tillegg har vi noen andre store regninger vi sliter med å få betalt. Er kassekreditt det samme som forbrukerlån? Det blir dyrt dette her. 0 Siter
mrxx Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Kassakreditt er det firmaer som har, de får muligheten til å få overtrekke kontoen sin med et visst beløp. Du kan gjøre det samme med din konto, det fungerer på samme måte, du kan f.eks få muligheten til å overtrekke kontoen din med kr. 10.000,- Ved denne ordningen så kan du ligge konstant på kr. 10.000,- i minus uten at du trenger å betale noe. Men det koster i renter da. Ved forbrukslån, så tar du opp et lån som du må betale månedlige beløp på. Var dette svar på det du lurte på? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Det kommer jo litt an på kor "store" ekstrautgiftene er, og hvilke muligheter dere har for å få nedbetalt gjelden, hva som vil være det gunstigste valget for dere. Dere fikk en god foklaring av "mrxx", men.. ''Ved denne ordningen så kan du ligge konstant på kr. 10.000,- i minus uten at du trenger å betale noe. Men det koster i renter da.'' Kassakreditt kan bli veldig dyrt, for det er veldig lett for att en utsetter nedbetalingen (min erfaring) og derved påløper det renter på hele beløpet i motsetning til ett lån der du betaler ned månedlig. Dessuten så pleier renta være høyere enn på forbrukslån. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Ved forbrukslån får du hele beløpet over til din konto, og betaler renter av det hele. Ved kassakreditt får du tilgang til hele beløpet, men betaler bare renter av det du bruker. Om du er usikker på hvor mye lån du trenger, er kassakreditt lurt. Men renten er gjerne høy, så om du vet du vil ha bruk for hele beløpet, lønner det seg vanligvis å velge annen type lån. 0 Siter
pekkaline Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Jeg hadde kontokreditt en gang, og da fikk jeg ikke tidsfrist. Men dere gjør lurt i å spytte inn penger igjen med ferie eller skattepenger. Håper dere får ordnet det! Skikkelig surt når man ikke har nok til å dekke regninger..... 0 Siter
nick Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Er det ikke skattefri lønn i desember? Det blir fort dyrt å ligge på konstant minus. Renta ligger ofte rundt 20 %. Har du fast eiendom er det bedre å ta et lån med sikkerhet i dette. Selv et forbrukslån er bedre siden du da blir nødt til å betale tilbake hver mnd, i motsetning til en kontokreditt der kreditten _garantert_ blir den nye bunnlinjen. Dette vet jeg alt om. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Er det ikke skattefri lønn i desember? Det blir fort dyrt å ligge på konstant minus. Renta ligger ofte rundt 20 %. Har du fast eiendom er det bedre å ta et lån med sikkerhet i dette. Selv et forbrukslån er bedre siden du da blir nødt til å betale tilbake hver mnd, i motsetning til en kontokreditt der kreditten _garantert_ blir den nye bunnlinjen. Dette vet jeg alt om. ''Dette vet jeg alt om.'' Eg og! Ikkje bare en gang heller, eg landa på ca. 70000.- i kontokreditt til slutt... 0 Siter
Elis31 Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Mener Skandiabanken tilbyr kontokreditt på om mot 100 000. Samme rente som andre tilbyr på forbrukslån. Faren ved kontokreditt er vel at den ikke nedbetales, hvis man ikke har stor viljestyrke eller banken legger inn faste nedbetalinger. 0 Siter
Gjest en trist doler Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Kassakreditt er det firmaer som har, de får muligheten til å få overtrekke kontoen sin med et visst beløp. Du kan gjøre det samme med din konto, det fungerer på samme måte, du kan f.eks få muligheten til å overtrekke kontoen din med kr. 10.000,- Ved denne ordningen så kan du ligge konstant på kr. 10.000,- i minus uten at du trenger å betale noe. Men det koster i renter da. Ved forbrukslån, så tar du opp et lån som du må betale månedlige beløp på. Var dette svar på det du lurte på? Ja. Men hva lønner seg da? (Begge deler blir dyrt, forstår jeg.) 0 Siter
Gjest en trist doler Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Det kommer jo litt an på kor "store" ekstrautgiftene er, og hvilke muligheter dere har for å få nedbetalt gjelden, hva som vil være det gunstigste valget for dere. Dere fikk en god foklaring av "mrxx", men.. ''Ved denne ordningen så kan du ligge konstant på kr. 10.000,- i minus uten at du trenger å betale noe. Men det koster i renter da.'' Kassakreditt kan bli veldig dyrt, for det er veldig lett for att en utsetter nedbetalingen (min erfaring) og derved påløper det renter på hele beløpet i motsetning til ett lån der du betaler ned månedlig. Dessuten så pleier renta være høyere enn på forbrukslån. Så et forbrukslån blir da best? 0 Siter
Gjest en trist doler Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Er det ikke skattefri lønn i desember? Det blir fort dyrt å ligge på konstant minus. Renta ligger ofte rundt 20 %. Har du fast eiendom er det bedre å ta et lån med sikkerhet i dette. Selv et forbrukslån er bedre siden du da blir nødt til å betale tilbake hver mnd, i motsetning til en kontokreditt der kreditten _garantert_ blir den nye bunnlinjen. Dette vet jeg alt om. Så da bør vi få et forbrukslån altså? 0 Siter
mrxx Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Ja. Men hva lønner seg da? (Begge deler blir dyrt, forstår jeg.) Begge deler er dyrt, men det er å foretrekke å ta opp et lån. Årsaken til det er at du da nedbetaler lånet med et månedelig beløp og du kommer ovenpå etter hvert. Hvis du velger å be om å overtrekke kontoen din, med f.eks 10.000,- så blir dette din nye bunnlinje og du klarer "aldri" å komme deg ovenpå igjen, men bli liggende med konstant med 10.000 i minus. Jeg tror også at rentene er høyere ved overtrekk. Gå i gjennom lånene dine, hvis du har flere og forsøk å samle alle til et lån, snakk med banken. 0 Siter
Gjest har slitt med det samme Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Så da bør vi få et forbrukslån altså? Vil bare si at det er ikke alle som får hverken kassekreditt (type mastercard) eller forbrukslån. Man må ha en viss inntekt. De spør om alt mulig. Bør eie bolig f.eks heller enn leie osv osv 0 Siter
Gjest en trist doler Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Begge deler er dyrt, men det er å foretrekke å ta opp et lån. Årsaken til det er at du da nedbetaler lånet med et månedelig beløp og du kommer ovenpå etter hvert. Hvis du velger å be om å overtrekke kontoen din, med f.eks 10.000,- så blir dette din nye bunnlinje og du klarer "aldri" å komme deg ovenpå igjen, men bli liggende med konstant med 10.000 i minus. Jeg tror også at rentene er høyere ved overtrekk. Gå i gjennom lånene dine, hvis du har flere og forsøk å samle alle til et lån, snakk med banken. Jeg har studielån, og vi har også et billån som blir utbetalt om vel ett år. Jeg har ikke regnet på det enda fordi jeg har vært syk, men vi har noen store regninger som må betales. 20.000 tror jeg hadde vært nok, og 10.000 for knapt kanskje. 0 Siter
Gjest en trist doler Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Vil bare si at det er ikke alle som får hverken kassekreditt (type mastercard) eller forbrukslån. Man må ha en viss inntekt. De spør om alt mulig. Bør eie bolig f.eks heller enn leie osv osv Mannen min har en fast inntekt, og jeg jobber deltid. Vi eier ikke men leier. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Jeg har studielån, og vi har også et billån som blir utbetalt om vel ett år. Jeg har ikke regnet på det enda fordi jeg har vært syk, men vi har noen store regninger som må betales. 20.000 tror jeg hadde vært nok, og 10.000 for knapt kanskje. Da hadde jeg satt meg ned og regnet over hvor mye dere trenger og bedt banken om et lån på ca. 20.000,- Det vil dere få et år på, kanskje to, Få orden på dette nå så det ikke blir noe misligholdelse av lån eller regninger, det kan straffe seg senere. Det viktigste når man har problemer er å ta grep og ordne opp, uansett hvor ubehagelig det er. Hvis du ikke gjør noe så er det som å pisse i buksa, varmt og godt en stund men så blir det verre. Forsøk å unngå å endre på billånet, det er svært godt om et år når det er innbetalt, da blir økonomien enda bedre. 0 Siter
Gjest en trist doler Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Da hadde jeg satt meg ned og regnet over hvor mye dere trenger og bedt banken om et lån på ca. 20.000,- Det vil dere få et år på, kanskje to, Få orden på dette nå så det ikke blir noe misligholdelse av lån eller regninger, det kan straffe seg senere. Det viktigste når man har problemer er å ta grep og ordne opp, uansett hvor ubehagelig det er. Hvis du ikke gjør noe så er det som å pisse i buksa, varmt og godt en stund men så blir det verre. Forsøk å unngå å endre på billånet, det er svært godt om et år når det er innbetalt, da blir økonomien enda bedre. Tusen takk for råd. Det må gå dette her. Det som bekymrer er om vi ikke får lån, men det er jo ikke snakk om så stort beløp. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Tusen takk for råd. Det må gå dette her. Det som bekymrer er om vi ikke får lån, men det er jo ikke snakk om så stort beløp. Får dere ikke lån så må det være fordi dere enten har betalingsanmerkinger eller at dere allerede har lånt for mye i forhold til inntekt, så de er redd for å låne ut mer. Det er jo ikke mye pengere dere skal låne, så det burde ikke være noe problem. Men lag en oversikt over inntekter og utgifter, som dere eventuelt kan legge frem for banken eller, ikke minst, får en oversikt over hva dere vil klare å betale på en lån i måneden. Det er svært slitsomt å ha det sånn, så lykke til. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Så et forbrukslån blir da best? Det er ihvertfall best for sånne som meg, for eg har ikkje vært videre flink med nedbetaling av kassakreditt så lenge eg ikkje må, det finnes alltid noe å bruke pengene på. Så ja, eg ville gått for forbrukslån. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.