Lillemus Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg har regnet litt på dette med midje-hofte-ratio, dvs. midjevidde delt på hoftevidde. For kvinner skal den jo være max, 0,8, men er det noen som klarer det da? Jeg er 73 rundt livet og 87 rundt hoftene og har altså en ratio på 0,83. Jeg har jo praktisk talt ikke hofter etter å ha gått ned 5-6 kilo! Og om jeg går ned mer rundt livet så vil jeg tro hoftene blir smalere også og ratioen den samme? Så hvis jeg blir smalere rundt livet, men ikke hoftene, evt. om jeg legger på meg rundt hoftene, men ikke om livet så blir ratioen lavere og dermed sunner? *Forvirret* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg testet forskjellige mål, og kom aldri under grensen... Så jeg håper at de som sier rundt 80 cm rundt livet er bra! Du er i så fall langt under den grensa... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg testet forskjellige mål, og kom aldri under grensen... Så jeg håper at de som sier rundt 80 cm rundt livet er bra! Du er i så fall langt under den grensa... Holder meg til den der 80 cm-regelen jeg også tror jeg og ser bort fra midje-hofte-greia, den er jo helt merkelig. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hmm... jeg er 76/88 jeg da, så langt unna den, ja. Ser ikke på meg selv som spesielt "stor". Nope, får satse på 80 cm i stedet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er 74(midje), 100(hofter) - 0,74. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er 74(midje), 100(hofter) - 0,74. Rene vepsetaljen du da! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hvordan regner man ut BMI og hofteratio? Har ikke vært så opptatt av dette jeg. Sett på midjemål og vekt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Hvordan regner man ut BMI og hofteratio? Har ikke vært så opptatt av dette jeg. Sett på midjemål og vekt BMI = vekt : (h x h), høyden regnes i meter, altså for meg blir det 54,5 : (1,52x1,52) = 23,53. Jøss! Jeg hadde lavere bmi enn jeg trodde! ) Midje-hofte = midjemål : hoftemål, men den er veldig merkelig spør du meg. Som en tommelfingerregel heter det at kvinner bør ha et livmål på max. 80 cm for å være under faregrensen for hjerte-kar-sykdommer på grunn av fett rundt livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 BMI = vekt : (h x h), høyden regnes i meter, altså for meg blir det 54,5 : (1,52x1,52) = 23,53. Jøss! Jeg hadde lavere bmi enn jeg trodde! ) Midje-hofte = midjemål : hoftemål, men den er veldig merkelig spør du meg. Som en tommelfingerregel heter det at kvinner bør ha et livmål på max. 80 cm for å være under faregrensen for hjerte-kar-sykdommer på grunn av fett rundt livet. Hjelp hehe. Nå har jeg veid og målt meg etter alle kunstens regler. Jeg er 171 høy (har visst krympa en centimeter hehe og vekten er i dag 58.8. Midjemål 74, og hofte 89. Lillemus du er eksperten - kan du regne ut please? På forhånd takk Jeg veide 73 og hadde livvidde på 85 og hofte på 91. Hadde vært morsomt og sett forskjellen også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 BMI = vekt : (h x h), høyden regnes i meter, altså for meg blir det 54,5 : (1,52x1,52) = 23,53. Jøss! Jeg hadde lavere bmi enn jeg trodde! ) Midje-hofte = midjemål : hoftemål, men den er veldig merkelig spør du meg. Som en tommelfingerregel heter det at kvinner bør ha et livmål på max. 80 cm for å være under faregrensen for hjerte-kar-sykdommer på grunn av fett rundt livet. Lurer på om hjernen min har krympa også jeg hehe. Eller kanskje det var at det er mer lettvint at du gjør det, altså jeg er lat i dag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Hjelp hehe. Nå har jeg veid og målt meg etter alle kunstens regler. Jeg er 171 høy (har visst krympa en centimeter hehe og vekten er i dag 58.8. Midjemål 74, og hofte 89. Lillemus du er eksperten - kan du regne ut please? På forhånd takk Jeg veide 73 og hadde livvidde på 85 og hofte på 91. Hadde vært morsomt og sett forskjellen også BMI'en din lå tidligere på 25. det grenser mot overvekt, men jeg synes det er på kanten til å være hysterisk altså. Nå har du en BMI på 19,8! Det er meget slankt! Tidligere sa man vel at under 20 var undervektig, men nå har man gått ned til at under 18,5 er undervektig, men meget slank er du. ) Midje-hofte-ratioen din er 0,83 - så du ser at det forholdstallet det er helt merkelig, du er jo sylslank! Så jeg ville ikke tenkt mer på det, du har jo et midjemål som er godt under anbefalingen også så du er helflott! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er 70.5 rundt midjen og 101 rundt hoftene, så jeg fikk 0,69. Høres rart ut at tallet blir sunnere om man har bredere hofter men.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er 70.5 rundt midjen og 101 rundt hoftene, så jeg fikk 0,69. Høres rart ut at tallet blir sunnere om man har bredere hofter men.. ''Jeg er 70.5 rundt midjen og 101 rundt hoftene, så jeg fikk 0,69. Høres rart ut at tallet blir sunnere om man har bredere hofter men..'' Ja, det er det jeg synes også. Helt snålt. Men ikke søren om jeg gidder punge ut 139,- her inne for å få en fagpersons syn på saken! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er 74(midje), 100(hofter) - 0,74. Wow. Marilyn var antakelig bredere over hoften, ellers ville det vært lett å trekke en paralell.. * gidder ikke måle * 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 ''Jeg er 70.5 rundt midjen og 101 rundt hoftene, så jeg fikk 0,69. Høres rart ut at tallet blir sunnere om man har bredere hofter men..'' Ja, det er det jeg synes også. Helt snålt. Men ikke søren om jeg gidder punge ut 139,- her inne for å få en fagpersons syn på saken! ) Det heter seg at hoftefett er mindre farlig enn midjefett. Det er vel gammelt nytt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ble litt usikker på hvor man måler hoftene nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe sånt Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg tror det har litt med at en "sunn" kvinne er en som har lettere for å føde barn. Dvs at en med bredere hofter skal ha lettere for dette, og virke mer befruktningsdyktige. Forskning har vist at menn synes kvinner med 0,7-midjemål er mer sexye enn andre. Jeg tror ikke dette går direkte på hvor helsemessig sunn man er, for en stor kvinne (fet) kan ha 0,7 midjemål. Jeg er overvektig (har tidligere vært enda større) og har hele tiden hatt et midjemål rundt 0,7. Dvs at jeg legger på meg jevnt like mye over hoftene som rundt livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Det heter seg at hoftefett er mindre farlig enn midjefett. Det er vel gammelt nytt? Jo, men her snakker vi tross alt om kvinner som stort sett er like smale om livet, hvor kun hoftevidden er forskjellig. Det høres da litt merkelig ut at det skal være sunnere å være 73 cm rundt livet / 100 cm rundt hoftene enn om man er 73 cm rundt livet / 85 cm rundt hoftene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg tror det har litt med at en "sunn" kvinne er en som har lettere for å føde barn. Dvs at en med bredere hofter skal ha lettere for dette, og virke mer befruktningsdyktige. Forskning har vist at menn synes kvinner med 0,7-midjemål er mer sexye enn andre. Jeg tror ikke dette går direkte på hvor helsemessig sunn man er, for en stor kvinne (fet) kan ha 0,7 midjemål. Jeg er overvektig (har tidligere vært enda større) og har hele tiden hatt et midjemål rundt 0,7. Dvs at jeg legger på meg jevnt like mye over hoftene som rundt livet. Jo, det går faktisk direkte på helse, her klippet fra Tidsskriftet for den Norske Lægeforening: ''De med høyest ratio hadde omtrent 75 % økt risiko for hjerteinfarkt i forhold til dem med lavest ratio, justert for andre kjente risikofaktorer. Studien viste også at dersom man brukte midje-hofte-ratio i stedet for kroppsmasseindeks, ville man identifisere tre ganger så mange personer med risiko for hjerteinfarkt.'' Jeg er, mildt sagt, forvirret og skjønner overhode ikke at en kvinne med akkurat likt midjemål som meg, men med 20 cm mer rundt hoftene kan ha mindre sjanse for å få hjerteinfarkt enn meg. Merkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest epler og pærer Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det som er teit med sånne ratioer og mål er at det har ingen praktisk betydning, i og med at sånn er du eller så er du det ikke. Dermed: hoftefett er "sunnere" enn midjefett, men det kan man ikke gjøre noe med, så da skjønner jeg ikke helt vitsen med å måle det heller ) For å sette det litt på spissen - det er bedre å ikke ha genet som gir økt risiko for diabetes 2 enn å ha det, men det kan du likevel ikke gjøre noe med, så hvorfor teste? Men det er jo kanskje sånn at har man en medfødt pærefasong er ikke vekta _så_ farlig som hvis man naturlig deponerer fettet i buken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.