Lillemus Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Det som er teit med sånne ratioer og mål er at det har ingen praktisk betydning, i og med at sånn er du eller så er du det ikke. Dermed: hoftefett er "sunnere" enn midjefett, men det kan man ikke gjøre noe med, så da skjønner jeg ikke helt vitsen med å måle det heller ) For å sette det litt på spissen - det er bedre å ikke ha genet som gir økt risiko for diabetes 2 enn å ha det, men det kan du likevel ikke gjøre noe med, så hvorfor teste? Men det er jo kanskje sånn at har man en medfødt pærefasong er ikke vekta _så_ farlig som hvis man naturlig deponerer fettet i buken. ''Dermed: hoftefett er "sunnere" enn midjefett, men det kan man ikke gjøre noe med, så da skjønner jeg ikke helt vitsen med å måle det heller )'' Jeg er sta og forvirret nå - jeg har ikke mye fett på hoftene og heller ikke rundt livet (fettpølsa på magen jobber jeg med!) så jeg skjønner ikke at jeg skulle vært sunnere om jeg hadde hatt 15 cm mer spekk rundt hoftene? Men det er vel ikke alt man skal skjønne... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest epler og pærer Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 BMI'en din lå tidligere på 25. det grenser mot overvekt, men jeg synes det er på kanten til å være hysterisk altså. Nå har du en BMI på 19,8! Det er meget slankt! Tidligere sa man vel at under 20 var undervektig, men nå har man gått ned til at under 18,5 er undervektig, men meget slank er du. ) Midje-hofte-ratioen din er 0,83 - så du ser at det forholdstallet det er helt merkelig, du er jo sylslank! Så jeg ville ikke tenkt mer på det, du har jo et midjemål som er godt under anbefalingen også så du er helflott! ) Å nei du! ''Mange leger bruker BMI til å vurdere risikoen for hjertesykdom hos pasienter. Nå antyder imidlertid en ny analyse av over 40 studier, med over 250 000 pasienter, at de som har en BMI under 20 har større risiko for å dø av hjertesykdom, enn de som regnes som overvektige, med en BMI mellom 30 og 35, skriver Forbes.'' Nemmelig ;-) Man går seg fort vill i sånne studier og formler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Endelig noe som er riktig med kroppen min, har en midje-hofte ratio på ca. 0,75. Men selvfølgelig er jeg ikke fornøyd, synes hoftene er for brede i forhold til midjen. Det gjør de som produserer klær også. :- ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest epler og pærer Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 ''Dermed: hoftefett er "sunnere" enn midjefett, men det kan man ikke gjøre noe med, så da skjønner jeg ikke helt vitsen med å måle det heller )'' Jeg er sta og forvirret nå - jeg har ikke mye fett på hoftene og heller ikke rundt livet (fettpølsa på magen jobber jeg med!) så jeg skjønner ikke at jeg skulle vært sunnere om jeg hadde hatt 15 cm mer spekk rundt hoftene? Men det er vel ikke alt man skal skjønne... ;o) Nei, det er vel ikke det ;-) Men et av poengene er også at intraabdominalt fett, altså det som legger seg inni buken, er "mindre sunt" enn det som ligger på hoftene. ''Det intraabdominale fedtdepot kan være af betydning, selv om personen ikke er egentlig overvægtig (Willett et al, 1995; Kissebah & Krakower, 1994; Björntorp, 1991; Despres et al., 1990; Seidell et al., 1990).'' Det er til og med gjort en litteraturstudie som viser at man har _økt_ dødelighet blant de som har gått ned i vekt enn blant de som har en stabil vekt. Man får vel bare rett og slett gjøre seg opp en mening selv, om hvordan man vil ha det med kroppen og i livet sitt, og så leve med det. Trening er vel fortsatt sunt uansett - så lenge det varer ;o) Men du, 0,83 er dønn det samme som 0,8 i denne sammenheng. Sov godt om natten du :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Du kan vel ikke se på disse tingene isolert. Hvis du har et "riktig" midje-hofte-forhold, kan du tillate deg en høyere BMI enn ellers, innenfor visse grenser. Det er ting som tyder på at det er viktigere hvor fettet er plassert enn hvor mye du har, derfor anbefales det å måle midje-hofte-forholdet, da dette gir en bedre indikasjon på risikoen for hjertesykdom enn vekt (BMI) alene. Jeg tror nok neppe det menes at så lenge du har et bra midje-hofte-forhold så kan du veie så mye du vil :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 BMI'en din lå tidligere på 25. det grenser mot overvekt, men jeg synes det er på kanten til å være hysterisk altså. Nå har du en BMI på 19,8! Det er meget slankt! Tidligere sa man vel at under 20 var undervektig, men nå har man gått ned til at under 18,5 er undervektig, men meget slank er du. ) Midje-hofte-ratioen din er 0,83 - så du ser at det forholdstallet det er helt merkelig, du er jo sylslank! Så jeg ville ikke tenkt mer på det, du har jo et midjemål som er godt under anbefalingen også så du er helflott! ) weeeeee takk for svar og gode ord Da er det bare kondisen som gjenstår Og syltynn er jeg ikke, men det har kanskje litt med benbygning og gjøre også. Jeg har en "magepølse", men det skyldes jo alle kiloene ned. Dessuten liker typen den, så det kan være det samma hehe. Jeg bestreber nå og holde meg på denne vekten og få litt mer fart i kroppen Takk for svaret 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Endelig noe som er riktig med kroppen min, har en midje-hofte ratio på ca. 0,75. Men selvfølgelig er jeg ikke fornøyd, synes hoftene er for brede i forhold til midjen. Det gjør de som produserer klær også. :- ( Synes jeg ser grei ut men sliter også med buksene, enten er de for smale over hoftene eller så er de for store for midjen. Argh. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Har for første gang i mitt liv målt min hoftevidde - altså på det bredeste litt nedenfor hofta, der rompa er størst - 97 cm. Midjemålet mitt var 82 cm en morgen for noen dager siden. Det var litt mer nå i kveld, men jeg har gumlet både lasagne og chips i kveld - så jeg tror jeg regenr 82 som mitt mål. Dermed blir det altså 82 : 97 = 0,85 Prøver å trene litt for å stramme opp her og der, så dermed vil vel trolig jaffal midjemålet synke litt, og da vil jo den ratioen synke også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 BMI = vekt : (h x h), høyden regnes i meter, altså for meg blir det 54,5 : (1,52x1,52) = 23,53. Jøss! Jeg hadde lavere bmi enn jeg trodde! ) Midje-hofte = midjemål : hoftemål, men den er veldig merkelig spør du meg. Som en tommelfingerregel heter det at kvinner bør ha et livmål på max. 80 cm for å være under faregrensen for hjerte-kar-sykdommer på grunn av fett rundt livet. Lurer på om jeg kanskje har målt hoftene på feil sted jeg? Hvor måler man? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Lurer på om jeg kanskje har målt hoftene på feil sted jeg? Hvor måler man? Jeg målte på det bredeste, litt under hoftene, der rompa er størst. Vet ikke om det var riktig. Hoftemålet mitt var 97, mijemålet 82. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg målte på det bredeste, litt under hoftene, der rompa er størst. Vet ikke om det var riktig. Hoftemålet mitt var 97, mijemålet 82. Aha hvis det er riktig blir jeg da 92 over hoftene og 74 i livet da. Ikke at det spiller noen rolle, men da har jeg målt på feil sted i tilfelle 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hmm.. etter kveldens debatt, og vurderingen av hvor det skal måles, ser jeg meg nødt til å komme med nye tall. Da blir hoftemålet ca 96, og midje hofte ratio ca. 0,79. Jippi :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hmm.. etter kveldens debatt, og vurderingen av hvor det skal måles, ser jeg meg nødt til å komme med nye tall. Da blir hoftemålet ca 96, og midje hofte ratio ca. 0,79. Jippi :-) hehehe gratulerer med nye tall Også så bra tall da gitt, suverent! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 For meg er midje-hofte-ratioen en trøst, da denne er 0.77. Har dog en del å jobbe med siden BMIen er 30.6. Det er nok forsatt stramme tøyler og godt med trim fremover som gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym på det Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Har det egentlig noe å si? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Har det egentlig noe å si? ;-) Jeg er bare sånn - er det noe som setter seg i hodet mitt så blir jeg småsprø om jeg ikke finner ut hvorfor. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tubbel Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Den er bare tull. Husker jeg regnet ut den for flere år siden da jeg var bare 50 kg. Tallet var liksom for høyt da... bmi min var 19 eller noe og jeg hadde flat mage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Den er bare tull. Husker jeg regnet ut den for flere år siden da jeg var bare 50 kg. Tallet var liksom for høyt da... bmi min var 19 eller noe og jeg hadde flat mage. Ja, ikke sant!? Det høres helt sprøtt og fullstendig ulogisk ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tubbel Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Ja, ikke sant!? Det høres helt sprøtt og fullstendig ulogisk ut! jepps.. midje-hofte-ratioen er like tullete som bmi, om ikke mer det er bare ca 10 kg som skiller normalvekt fra fedme hos en person på 160 cm greit nok at en mest sanns er rimelig lubben med bmi på 30, men en ser ikke akkurat ut som det en forbinder med ordet fedme. har sett utallige eksempler på slanke og stramme folk med overvekt ifølge bmi (selv om den nok stemmer på en del) Nei disse beregningene som skal fortelle om man er skadelig fet eller ikke... funker bare ikke. Vi har alt for forskjellige kroppsfasonger til at det går an å regne seg frem til noe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 jepps.. midje-hofte-ratioen er like tullete som bmi, om ikke mer det er bare ca 10 kg som skiller normalvekt fra fedme hos en person på 160 cm greit nok at en mest sanns er rimelig lubben med bmi på 30, men en ser ikke akkurat ut som det en forbinder med ordet fedme. har sett utallige eksempler på slanke og stramme folk med overvekt ifølge bmi (selv om den nok stemmer på en del) Nei disse beregningene som skal fortelle om man er skadelig fet eller ikke... funker bare ikke. Vi har alt for forskjellige kroppsfasonger til at det går an å regne seg frem til noe.. Jeg har hatt en bmi på 29 og var så absolutt på grensa til å se feit ut! Overvektig var jeg så det holdt! Men med en bmi på 26 ser jeg bare lubben ut, ikke overvektig som man blir klassifisert som. Litt misvisende er jo bmi også, men midje-hofte-ratio er jo helt på trynet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.