Gå til innhold

Midje-hofte-ratio?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg har hatt en bmi på 29 og var så absolutt på grensa til å se feit ut! Overvektig var jeg så det holdt! Men med en bmi på 26 ser jeg bare lubben ut, ikke overvektig som man blir klassifisert som.

Litt misvisende er jo bmi også, men midje-hofte-ratio er jo helt på trynet!

Hehe, holder du på med dette ennå? Skal si du har vanskelig for å akseptere at magefett relativt sett er farligere enn rumpefett, og at en derfor måler forholdstallet :-).

Dumpet forresten over en kjekk link: http://overvektig.net/index.php?id=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

16

• Orio

3

• tusseline

2

• tiliti

2

Mest aktive i denne tråden

Hehe, holder du på med dette ennå? Skal si du har vanskelig for å akseptere at magefett relativt sett er farligere enn rumpefett, og at en derfor måler forholdstallet :-).

en har vel ikke så mye magefett med midje på 73 cm.

var det jeg hadde da jeg veide 50 kg og hadde helt flat mage, og for høy hofte-midje-ratio.

er det så vanskelig å akseptere at disse regnemetodene ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

en har vel ikke så mye magefett med midje på 73 cm.

var det jeg hadde da jeg veide 50 kg og hadde helt flat mage, og for høy hofte-midje-ratio.

er det så vanskelig å akseptere at disse regnemetodene ikke stemmer?

Få slike overflatiske beregningsmetoder stemmer vel i alle tilfeller, men de kan likevel vise en riktig tendens for mange.

Syntes bare det var litt påfallende hvor mange som ivret for å tilbakevise denne.

*ser for meg en jentehær med rette hofter*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med det, men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at det lille fettet jeg har på hoftene (det er det første som forsvinner når jeg går ned i vekt) skal utgjøre noen større helsefare enn om jeg var 15 cm drøyere over hoftene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har ingen problemer med det, men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at det lille fettet jeg har på hoftene (det er det første som forsvinner når jeg går ned i vekt) skal utgjøre noen større helsefare enn om jeg var 15 cm drøyere over hoftene!?

Nei, kan ikke helt forstå det, men har altså hørt, og godtar til en viss grad, at forholdstallet har en viss betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er i ferd med å bli en kroppshysteriker, Lillemus! Legg fra deg målebåndet og nyt den nye, stramme kroppen din istedenfor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lege på medisnsk grunnstudium sa noe om dette med magefett. Han sa at det er ikke det fettet som du ser utenpå maven som er det farlige, men det fettet som ligger mellom tarmene. Altså tynne folk med kulemave:-)..Eller sånne maver som er stinne liksom. Jeg vet ikke..han var litt sleivkjeftet og hadde absolutt mave selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og du, det føles ganske så bra å falle innenfor "slankhetsidealet" i grunnen. (Nei jeg har ikke alltid vært innenfor...!)

Midje 67 og hofter 87 gir en hofte-ratio på 0,77. BMI er 20,4.

BMI-en min den 2. januar i år var drøye 28.

Tralalala.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du og du, det føles ganske så bra å falle innenfor "slankhetsidealet" i grunnen. (Nei jeg har ikke alltid vært innenfor...!)

Tralalala.....

Wow, da har du gått mye ned.

Har selv verken veid eller målt meg på lenge - med god grunn ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er i ferd med å bli en kroppshysteriker, Lillemus! Legg fra deg målebåndet og nyt den nye, stramme kroppen din istedenfor;)

Ingen fare. :o) Jeg kan så absolutt kunsten å kose meg med noe godt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tralalala.....

Wow! Imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Imponert!

Vektklubb.no gjorde susen. ;-) Det dreide seg om kilo akkumulert over 2 barselspermisjoner. Jeg hadde ikke godt av å gå hjemme, sånn er det med den saken.

Ellers har jeg, som deg, begynt å bevege meg. Jeg jogger til og med. :-o Har et vann i nærområdet på 8,5 km rundt . Brukte før ca 1 time 20 minutter på å gå rundt, klarer nå å jogge rundt på rett over 50 minutter. Jeg er kjempestolt - Har aldri vært i nærheten av å kunne jogge før.

Måtte det vare - Jeg er livredd for å skli tilbake til gamle uvaner igjen, sånn at kiloene baller seg på igjen.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg endelig hadde funnet noe som var "riktig" med kroppen min, og så kommer du trekkende med en link som sier at jeg ikke skal være mer enn 88 cm rundt livet. ;- (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få slike overflatiske beregningsmetoder stemmer vel i alle tilfeller, men de kan likevel vise en riktig tendens for mange.

Syntes bare det var litt påfallende hvor mange som ivret for å tilbakevise denne.

*ser for meg en jentehær med rette hofter*

;)

hehe...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektklubb.no gjorde susen. ;-) Det dreide seg om kilo akkumulert over 2 barselspermisjoner. Jeg hadde ikke godt av å gå hjemme, sånn er det med den saken.

Ellers har jeg, som deg, begynt å bevege meg. Jeg jogger til og med. :-o Har et vann i nærområdet på 8,5 km rundt . Brukte før ca 1 time 20 minutter på å gå rundt, klarer nå å jogge rundt på rett over 50 minutter. Jeg er kjempestolt - Har aldri vært i nærheten av å kunne jogge før.

Måtte det vare - Jeg er livredd for å skli tilbake til gamle uvaner igjen, sånn at kiloene baller seg på igjen.

MVH

Wow! Jogger du hele veien? *Råimponert*

Er rastløs nå, har ikke fått jogget på halvannen uke på grunn av været bl.a. Torsdag morgen før jobb (begynner kl. 12) MÅ jeg ut!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Wow! Jogger du hele veien? *Råimponert*

Er rastløs nå, har ikke fått jogget på halvannen uke på grunn av været bl.a. Torsdag morgen før jobb (begynner kl. 12) MÅ jeg ut!!!!

Høres så deilig ut å være i form *sukk*. Har ikke jogget på evigheter, sliter med dørstokkmila :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Forstår det ikke helt godt selv men tenker meg at de har laget disse reglene om "forholdstall" for at de som er en del lavere og de som er en del høyere enn gjennomsnittet skal ha noe å forholde seg til.

Har en venninne som måler 148 cm på strømpelesten og en som måler hele 182 cm. Det er jo litt pussig synes jeg om det ideelle magemål for begge disse er på 80cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns også dette ble merkelig

Jeg har bmi på 19,7 (1,64 cm høy og 53 kg). Midjen er 67 og hoften (på det aller bredeste som er NEDENFOR hoften egentlig) er 92 cm. Så da har jeg en hofteratio på 0,8.

Men syns som deg at dette er litt merkelig. Er relativt bredskuldret og smal over hoftene i forhold til søsteren min som er spinkel i skuldrene men kraftigere rundt hoftene (pærefasong). Hun veier 15-20 kg mer enn meg men vil ha mye lettere for å få "riktig" midje/hofte ratio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Det er vell noe med at ikke all overvekt er like farlig overvekt. Så om søsteren din har flere kilo så er det ikke sikkert hun har de farlige kiloene med tanke på risiko for hjerte-kar. At det er en belastning for hofter, knær og ankler uasnett hvor kiloene ligger er en annen sak med lite fokus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du blir sunnere av å legge på deg rundt hoftene, midje-hofte-ratio er vel mer et mål på hvordan det er best at kiloene du faktisk har er fordelt.

Jeg vet ikke om det er så mye du kan gjøre for å endre midje-hofte-ratio, men sånn er det jo også med en del andre risikofaktorer i forhold til hjerte- og karsykdommer, f.eks. arv. Har du en risikofaktor kan det være greit å passe litt bedre på andre ting, som f.eks. hva slags fett du bruker til matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...