Gå til innhold

ikke dusjing eller vasking på 10 dager! ARGHH!

Anbefalte innlegg

Gjest litt gruff
Skrevet

Sendte akkurat gutten min på 11 år i dusjen. Vært hos faren i 10 dager. Og når jeg spør om han har dusjet har han ikke det. Ikke vasket seg heller.

Jeg blir så irritert! Det er greit at vi har litt ulikt syn på renslighet, men dette er for drøyt. Det nytter ikke for meg å snakke med faren, så.. Ikke noe samarbeid der i gården siden jeg ikke kan nå inn til han på noe vis.

Snart blir vel gutten min opptatt av renslighet selv forhåpentligvis, men enn så lenge vet jeg ikke hva jeg skal gjøre annet enn å oppfordre han til dusjing når han ikke er hos meg. Men han liker ikke å dusje og da blir det ikke noe av. Synes ikke dere at det er altfor lenge også? Han blir vel ikke syk, men jeg vil jo ikke at det skal lukte av han på skolen. Jeg husker ennå hvem som luktet vondt fra min egen barneskoletid.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ekkelt- ja. Men ufarlig.

Barnet lærer seg ta ansvar for egen renslighet etter hvert.

Skrevet

Kanskje du kan sende en sms eller ringe i løpet av tiden han er hos pappaen, og minne han på at han må dusje?

Skrevet

Du får si helt tydelig til gutten hva som er minimumskravene til renslighet.

Jeg overhørte nettopp en samtale mellom to 10 år gamle gutter, og den ene kunne fortelle at moren hans hadde sagt at den som ikke skiftet sokker hver dag var en gris! (Hun anser det sannsynligvis ikke mulig å være for tydelig i sine beskjeder om hva hun forventer av sønnnen...*s*)

Skrevet

Det er ikkje godt å si hva du skal gjøre med dette, men eg antar det ikkje er så ofte han er hos faren så lenge om gangen ?

Har sjøl vært "helgepappa" (og feriepappa) i 10 år, her har vi alltid hatt rutiner på stell og hygiene.

Ankomst og sosialt samvær fredags kveld, ett langt bad lørdag morgen, klipping av negler og på med reine klær fra topp til tå, de han kom i vasket og tørket eg i løpet av helga, slik att han fikk de reine på seg søndag når han skulle hjem til mor.

Sønnen din tar selvfølgelig ikkje skade av det, men gode rutiner på hygiene er viktig fra starten av, du får oppmuntre din sønn til å ta ansvar for sin egen hygiene så lenge faren ikkje er i stand til det!

Ikkje bruk energi på å irritere deg over dette, du klarer sannsynligvis ikkje å endre farens holdninger allikevel, desverre...

punky brewster
Skrevet

jentungen min er ti år og hun dusjer heller ikke frivillig, kan tenke meg at hun kunne finne på å gå ti dager uten dusj, heldigvis har ikke det skjedd altså:) Men skifte truse og sokker har hun lært å gjøre hver dag, Du får avtale med guttungen at han må dusje evt sende en sms i løpet av tiden han er hos faren. ikke vits å irritere deg over faren, så lite du kan gjøre med den saken uansett.

Skrevet

Men gutten har vel kanskje gym/ svømming med påfølgende dusjing på skolen? (Ikke at det dermed er greit at faren ikke sørger for at ungen dusjer).

Skrevet

Hårreisende at faren ikke tar ansvaret her!!! Men du får prøve å oppdra gutten i stedet.

Har selv en stesønn som kunne gjort det samme for bare et år siden. Han er nå 16. Husker at han var hos svigers en uke uten å verken dusje, pusse tenna eller bytte klær. Da han kom hjem blødde han masse da han pussa tenna. Da gliste jeg godt.

Nå klarer han å komme seg i dusjen uten at vi sier noe.

Skrevet

Kan du ikke snakke med gutten din om at dere liker jo ikke folk som lukter. Og at man ikke merker det selv. Hva som er minimumskravet til vanlig hygiene - og vær litt raus, si at hos deg dusjer dere ........, men minimum bør være ......

Så kan han bestemme selv - hvis han for lov - av faren.

Jeg synes ikke du skulle sms-e, det kan være utidig innblanding, og kan være ubehagelig for gutten din også, i tillegg til provoserende for x-en.

Skrevet

Ekkelt- ja. Men ufarlig.

Barnet lærer seg ta ansvar for egen renslighet etter hvert.

Greit nok at barnet antagelig blir opptatt av hygiene etterhvert, men det er greit å påpeke at andre mennesker mest sannsynlig synes barnet lukter vondt.

Skrevet

Greit nok at barnet antagelig blir opptatt av hygiene etterhvert, men det er greit å påpeke at andre mennesker mest sannsynlig synes barnet lukter vondt.

''men det er greit å påpeke at andre mennesker mest sannsynlig synes barnet lukter vondt.''

Jeg synes slikt bør sies på en meget diplomatsik måte når det gjelder 10-åringer.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Trådstarter vet jo det. Trådstarter er jo opptatt av hygiene. Det er barnefaren som ikke er det.

Men hva skal trådstarter gjøre da? Irritere seg grønn over barnefar? og plages og plages hver gang barnet skal dit? Nytter ikke si noe til far- og samarbeidet blir ikke bedre om mor tar opp dette.

Vel- da ville jeg tatt tiden til hjelp. Tro meg- barnet lærer hygiene. kanksej kan mor "øve" med barnet hjemme, og se om barnet kan lære ta ansvar for hygiene hjemme også? Da skjer det "automatisk" også hos far?

Skrevet

''men det er greit å påpeke at andre mennesker mest sannsynlig synes barnet lukter vondt.''

Jeg synes slikt bør sies på en meget diplomatsik måte når det gjelder 10-åringer.

Enig!

Skrevet

Blir de ikke tvunget i dusjen etter gym/svømming på skolen?

Skrevet

Blir de ikke tvunget i dusjen etter gym/svømming på skolen?

Hos oss begynner de ikke å dusje etter gymmen før i 5. klasse.

Skrevet

Hos oss begynner de ikke å dusje etter gymmen før i 5. klasse.

--- hvilket er det klassetrinnet som 10-åringer flest går i...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...