Gå til innhold

Ta opp studielån når en er nesten femti

Anbefalte innlegg

Gjest synspunkter
Skrevet

Snakket med en bekjent i dag som blir snart femti. Hun holder på å ta videreutdanning og tar opp studielån. Barna er omtrent voksne og hun har en treromsleilighet som hun har over million i gjeld på (leiligheten er sikkert verdt mellom to og tre millioner).

Hun mener at sjansene for at hun får en bra jobb etterpå gjør at dette er verdt det, og at hun har gode muligheter for å klare seg bra alene.

Jeg vet ikke, jeg misunner henne motet, men synes dette er vågalt også. Hun blir over femti og ikke attraktiv på arbeidsmarkedet lenger.

Jeg mener ikke å bedømme noen. Hun er i stand til å ta avgjørelser for seg selv, men jeg vil gjerne høre hva andre mener. Kan innrømme at tanken frister å gjøre noe lignende, men jeg er nok for feig.

Persille1365381127
Skrevet

''Jeg vet ikke, jeg misunner henne motet, men synes dette er vågalt også. Hun blir over femti og ikke attraktiv på arbeidsmarkedet lenger.''

Det avhenger vel litt av bransje vil jeg tro? Hun er jo antagelig veldig aktuell for lederstillinger f.eks.

Skrevet

''Hun blir over femti og ikke attraktiv på arbeidsmarkedet lenger.

''

Det stemmer ikke. Jeg trodde også det var slik. Men det er kompetanse- og personavhengig. Ikke aldresavhengig. Og avhengig av type jobb man vil ha.

Noen jobber passer best for unge, men det er ofte jobber som ikke krever erfaring og modenhet, men bare veldig hurtig læring av relativt enkle rutingemessige ting, og tilsvarende kjapphet i utføresle av oppgavene. Ikke ting som virkelig krever god dømmekraft etc.

Skrevet

''Jeg vet ikke, jeg misunner henne motet, men synes dette er vågalt også. Hun blir over femti og ikke attraktiv på arbeidsmarkedet lenger.''

Det avhenger vel litt av bransje vil jeg tro? Hun er jo antagelig veldig aktuell for lederstillinger f.eks.

Jeg har den erfaringen at yngre kandidater ikke er like attraktive på lederstillingsmarkedet som de som er litt eldre.

De unge nyutdannede gribbene er 22-23, altvitende besservissere, og det er sjelden en kandidat over 50 får stillingen dersom det er flere om beinet.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har den erfaringen at yngre kandidater ikke er like attraktive på lederstillingsmarkedet som de som er litt eldre.

De unge nyutdannede gribbene er 22-23, altvitende besservissere, og det er sjelden en kandidat over 50 får stillingen dersom det er flere om beinet.

Nettopp - mitt inntrykk også.

Kompetanse handler om erfaring også....

Skrevet

I dag er det mangel på kvalifisert arbeidskrat, noe som gjør at det er enklere for "gamle" å få jobb. Den elddste jeg kjenner til som er begynt hos oss i år, manglet noen få måneder på 60. Flere er rundt 55. Dette gjelder personer som enten har jobbet i firmaet tidligere, eller som mange har kjennskap til. Både kontorfolk og folk på gulvet. Jeg tror ledelsen ville vært mer skeptisk om en totalt fremmed fra en annen kant av landet hadde søkt en stilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...