Gå til innhold

Først gluten/hveteallergi og så ikke og så igjen

Gjest pærebrus875

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875

For 3 år var jeg 16 år, hele oppveksten har bestått av noe jeg idag ser var psykisk mishandling av mor, mobbet på skolen, og så plutselig flyttet pappa ut (jeg forsto godt hvorfor..). Endte med at lubne meg ikke orket mat mer, og gikk så klart fort ned mot normalvekt. Så da heller ikke noen grunn til å spise, når jeg ikke orket mat uansett og det fikk denne effekten. Etter ca et halvt år

begynte problemene. Når jeg først spiste noe, gjerne etter et døgn, måtte jeg på do ganske fort etterpå. Har kastet opp noen få ganger (5 ganger eller noe, og det var etter dette begynte også) og aldri noengang brukt avføringsmiddel.

Kun sultet meg. Ble jo veldig frustrert av dette, for venner lurte på jo på hva jeg EGENTLIG gjorde etter maten.. men klarte ikke å styre magen. Flyttet etterhvert for meg selv, prøvde å spise minst 1 måltid daglig, så 2 måltider osv og prøvde å få i meg noe i løpet av en dag. Ble bedre, men også dårlige perioder. Hadde likevel veldig ofte løs mage etter større måltider. Merket etterhvert at det kunne skje selv om jeg bare hadde gått 6timer uten mat, så følte ikke det hjalp å spise jevnlig heller.

Flyttet i februar inn med en samboer, annen del av landet, og har det veldig godt her. Begynte å spise mer og mer, men tror ikke jeg spiste så mye jeg burde på en dag likevel. Spiste mye i forhold til før ihvertfall. Magen ble verre og verre.... enten løs mage etter måltider eller forstoppelse i 4-5 dager. Ofte veldig trøtt etter måltider også, spesielt middag. Sov veldig urolig og hadde mye mareritt, men marerittene var fra oppveksten så følte det var "normalt". Ble utrolig lei mot sommeren, var dårlig konstant følte jeg (heldigvis arbeidsledig..) hadde ikke energi til noe, ville typen være hos venner å drikke, ble jeg med, men holdt på å sovne der.. (vi spiste ofte rett før vi gikk) orket heller ikke å drikke selv, pga jeg bare ble trøtt uansett..

Ble så håpløst at jeg ikke orket mat mer. Men tenkte logisk, slutter jeg å spise igjen blir det neppe bedre. Begynte heller å kutte ut matvarer. 2 dager etter min siste brødskive... magen fungerte normalt, typen sa jeg virket mer våken, følte meg mer til stede også. Dagene og ukene gikk, uten mat med hvetemel i,

og magen føltes "helt normal", jeg sov mye roligere enn vanlig, følte meg bare helt fantastisk! Var ikke så oppblåst heller mer så følte jeg gikk ned noen kg bare der..

Spiste jeg mat med hvetemel, ble det løs mage og trøtthet etterpå. Gjerne urolig søvn og mareritt om jeg spiste det flere dager på rad. Var hos legen, han var jo enig i at dette burde undersøkes, men et halvt års ventetid på gastroskopi... har senere lest andre steder at jeg ikke burde ha sluttet med

hvetemel, men legen sa ikke noe om dette. Sa han skulle skrive at jeg måtte få beskjed på innkallelsen hvor lenge jeg MÅTTE spise glutenmat. Og å være syk et halvt år til, nei takk!

Har etterhvert merket at jeg kan spise f eks 1 pizzastykke uten å reagere, og da er det vel neppe cøliaki?

Så kommer det merkelige her: jeg leste et sted at hveteallergikere kan tåle spelt, så jeg spiste et speltrundstykke. Tålte det helt fint. Så ble jeg veldig sulten lørdagsmorgen, var ikke noe enkel mat i hus for meg, så ble noen pizzastykker (brødet til typen var blåflekkete og han hadde pizza i frysen..) Og spiste vel 3 stk uten problem. Fant ut at jeg ville teste vanlig brød, kjøpte meg fullkornsbrød, OG MERKET IKKE NOE AV DET! spiste vel 6 skiver i løpet av helga, + noen tortillas (som jeg heller ikke "burde" spist). Jeg skjønte lite, men ble jo glad. Kan jeg spise litt brød nå og da så gjør det ikke noe. Og det gjør jo det mye enklere med selskaper vi er i, jeg kan spise "alt".

Lørdag og søndag merket jeg altså ikke noe. Mandag var jeg på jobb 11-16, og orket ikke å lage meg noe frokost (var så trøtt da jeg våknet..) og satt på jobb helt rolig, ikke spist noe der heller. Så plutselig. Skikkelig "må-på-do-NÅ" følelse. Samme følelsen som jeg har fått rett etter måltider. Ble trøtt etterpå. Orker ikke å få en slik overaskelse dager etter jeg har spist noe jeg "ikke burde". Bedre å få det etter maten og ihvertfall vite at det kommer da og ikke senere. Så spiste jeg ikke noe på jobb fordi jeg var redd magen skulle rote mer. Spiste en "trygg" middag på kvelden, uten noe med hvetemel i. Idag våknet jeg og føler meg helt rar i magen! Den følelsen jeg er vant med fra di siste 2,5 årene liksom... Noen som har forklaring til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å vite, men du kan evt. lide av IBS, irritable bowel syndrome(irritabel tarm). Årsaken til IBS er uklar, men man tror at noe av forklaringen kan være psykisk stress.

Ellers er det riktig at for å kunne diagnostisere cøliaki sikkert, må man ikke ha gått over til glutenfri kost før prøven tas(da har skaden fått reparert seg).

Lykke til med å finne ut av dette. Det høres slitsomt ut å ha det slik.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest gastro-pasient

Er du sikker på at det bare er hvetemel du har kuttet ut? Det kan feks tenkes at du reagerer på sukker, eller fett som også har fulgt med matvarene med hvete.

Jeg tåler loff veldig dårlig, men samtidig kan jeg spise et par pizza-stykker uten å reagere. vanskelig å vite hva det er, du kan reagerer på fruktose også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Er du sikker på at det bare er hvetemel du har kuttet ut? Det kan feks tenkes at du reagerer på sukker, eller fett som også har fulgt med matvarene med hvete.

Jeg tåler loff veldig dårlig, men samtidig kan jeg spise et par pizza-stykker uten å reagere. vanskelig å vite hva det er, du kan reagerer på fruktose også.

Jeg spiser veldig variert, med kjøtt, kylling, salat og grønnsaker og diverse, og når jeg først blir dårlig så er det pga jeg eter ting med hvetemel i.. Er nøye og leser på alt jeg dytter i meg, og er kun hvetemel jeg får slike reaksjoner av. Spiste et spelt-rundstykke og reagerte ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gastro-pasient

Jeg spiser veldig variert, med kjøtt, kylling, salat og grønnsaker og diverse, og når jeg først blir dårlig så er det pga jeg eter ting med hvetemel i.. Er nøye og leser på alt jeg dytter i meg, og er kun hvetemel jeg får slike reaksjoner av. Spiste et spelt-rundstykke og reagerte ikke.

du kan ha hveteintoleranse. det er ikke sikkert at det vil kunne påvises hvis du tar gastroskopi, men det betyr ikke at du ikke reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som sønnen min. Han tåler ikke hvetemel, men tåler spelt. Hvis han er nøye på å holde seg unna hvete, kan han tåle noen utskeielser, men blir det for mange tar det tid før magen roer seg igjen.

Han har tatt biopsi for cøliaki og har ikke det, men likevel er vi rimelig sikre på at han reagerer på hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gluten i spelt - så hvis du tåler det så er det ikke cøliaki ihvertfall. Men det vet du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Det er gluten i spelt - så hvis du tåler det så er det ikke cøliaki ihvertfall. Men det vet du sikkert.

ja, det er derfor jeg ikke forstår hva som skjer.. men hveteallergi er jo betydelig enklere å leve med da, så jeg er jo glad. Har tenkt meg litt tilbake, føler ikke jeg har hatt like mye problemer med magen da.. såå litt rart at resultatet av halvt år med veldig lite mat førte til hveteallergi.

Fant et speltbrød på Ica, som jeg prøvde. Åt vel en fjerdedel på en dag, det var så godt! og jeg tålte det uten problemer.. så da er jeg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...