Gjest Tahita Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei! Jeg er en kvinne på 22 år som sliter med mye hjertebank og skjelvinger, særlig i situasjoner hvor jeg må prate foran mange mennesker osv. Har alltid ekstremt hjertebank dagen etter jeg har drukket alkohol, selv om jeg bare har tatt et par glass vin. Gikk på Cipralex i nesten 3 år, sluttet for et halvt år siden og det har fungert greit. Som sagt så er det bare denne hjertebanken som kommer innimellom. Jeg vil ikke begynne på Cipralex igjen, men jeg har lest om Seloken og Pranolo, såkalte betablokkere, at disse kan roe hjertebanken? Kan det hjelpe meg tror du? Vil helst bare ha noe liggende som jeg kan ta i de situasjonene jeg vet er ille, men vil slippe å gå på medisiner hver dag. Har du noen andre forslag til medisiner som kan hjelpe meg? Har også brukt Vival og Sobril i perioder, men jeg blir så sløv, vil gjerne ta noe som ikke sløver meg ned, men som bare roer de fysiske symptomene. Vet også at disse medisinene ikke letter angsten... Skal begynne i psykoterapi igjen, men blir så utslitt av det så tar en god pause. Jeg er helt frisk ellers, ingen lunge- eller hjertesykdom. På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg vet ikke hvor vanlig det er å gi ut slike medisiner pga hjertebank. Jeg er akkurat som deg spesielt når jeg må prestere foran andre. Pappa er lege og gav meg noen betablokkere før en rettsak jeg var med i. Også forand en tale jeg holdt for datteren min i hennes konfirmasjon så fikk jeg litt betablokkere. Alle mente jeg hadde et naturtalent for taler:-) etterpå.Han er veldig streng med medisiner egentlig da. Men jeg må bare si at det var vanvittig hvor mye det hjalp å få litt kontroll på hjertet. Jeg presterte som bare det. Selvfølgelig kjente jeg fremdeles nervøsitet, men den fikk ikke kontroll over kroppen min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2330324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skipohoi Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg synes dette er noe du skal ta opp med legen din jeg. Selv bruker jeg betablokkere pga en stoffskiftesykdom og dette er ingen ukomplisert medisin man bare tar når det passer seg. Jeg vet at noen bruker det ved store prestasjoner for og roe ned hjertet og skjelvinger, feks pianister og fiolinister. Men min mening er at det blir feil og bruke disse medisinene for hjertebank hvis dette kan unngås. Er du mye og ofte plaget er jo situasjonen annerledes. Men hjertebank etter inntak av alkohol synes jeg man best løser ved og la være og drikke. Ikke medisinere seg for og kunne drikke. Blir litt bakvendt for meg Du sier du blir ruset av beroligende - da tar du for mye av gangen. Prøv en gang og halver dosen. Og ta den i god tid før du skal prestere noe - så du rekker og få virkninger før prestasjonen. Du vet sikkert allerede at hjertebank er helt ufarlig, men ekstremt ubehagelig.... Det er utrolig mange som har dette. Og i hvertfall i slike situasjoner som du beskriver her. Jeg vet ikke hva som er beste for deg - men betablokkere er ikke medisiner uten bivirkninger. Så jeg synes det er en leges vurdering om dette er riktig for deg jeg Forresten et godt råd er og drikke et glass iskaldt vann når det står på, det kan hjelpe. Det kan også det og klemme seg på halsen rett under haken med tommel og pekefinger. Ikke veldig hardt, men et jevnt trykk i 10-15 sekunder. Noen har også fått god hjelp av daglig inntak av magnesium. Verdt et forsøk før andre tiltak kanskje 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2330534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muskatnot Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg var plaget av hjertebank i perioder før, og fikk Selo-Zok av legen for det. Tok det over tid i perioder, den minste dosen som er 25 mg. Nå har jeg sluttet med det, men legen sier at jeg kan ta 25 mg ved behov. Det er liten dose da, og jeg vet ikke om det hjelper deg. Men det hjalp meg. Nå har jeg mindre angst og mye mindre hjertebank. Håper du finner noe som kan hjelpe deg, for jeg vet hvor plagsomt det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2330618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg synes dette er noe du skal ta opp med legen din jeg. Selv bruker jeg betablokkere pga en stoffskiftesykdom og dette er ingen ukomplisert medisin man bare tar når det passer seg. Jeg vet at noen bruker det ved store prestasjoner for og roe ned hjertet og skjelvinger, feks pianister og fiolinister. Men min mening er at det blir feil og bruke disse medisinene for hjertebank hvis dette kan unngås. Er du mye og ofte plaget er jo situasjonen annerledes. Men hjertebank etter inntak av alkohol synes jeg man best løser ved og la være og drikke. Ikke medisinere seg for og kunne drikke. Blir litt bakvendt for meg Du sier du blir ruset av beroligende - da tar du for mye av gangen. Prøv en gang og halver dosen. Og ta den i god tid før du skal prestere noe - så du rekker og få virkninger før prestasjonen. Du vet sikkert allerede at hjertebank er helt ufarlig, men ekstremt ubehagelig.... Det er utrolig mange som har dette. Og i hvertfall i slike situasjoner som du beskriver her. Jeg vet ikke hva som er beste for deg - men betablokkere er ikke medisiner uten bivirkninger. Så jeg synes det er en leges vurdering om dette er riktig for deg jeg Forresten et godt råd er og drikke et glass iskaldt vann når det står på, det kan hjelpe. Det kan også det og klemme seg på halsen rett under haken med tommel og pekefinger. Ikke veldig hardt, men et jevnt trykk i 10-15 sekunder. Noen har også fått god hjelp av daglig inntak av magnesium. Verdt et forsøk før andre tiltak kanskje Jeg er ikke medisniner og vet lite om det, men beroligende hvorfor mener du at det er mindre farlig? Slik jeg har forstått det så er beroligende avhengighetsskapene. Om man bruker litt betablokkere forand store prestasjoner så tror jeg faktisk ikke det er farlig, kanskje mindre farlig enn å bruke beroligende? Eller beroligende brukt slik er sikkert ikke farlig det heller. Men faren for å misbruke beroliginene tror jeg er høyere enn å betablokkere. Men jeg lurer på hva som er farlig med betablokkere. Min far mente dette var ganske ufarlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2330671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skipohoi Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg er ikke medisniner og vet lite om det, men beroligende hvorfor mener du at det er mindre farlig? Slik jeg har forstått det så er beroligende avhengighetsskapene. Om man bruker litt betablokkere forand store prestasjoner så tror jeg faktisk ikke det er farlig, kanskje mindre farlig enn å bruke beroligende? Eller beroligende brukt slik er sikkert ikke farlig det heller. Men faren for å misbruke beroliginene tror jeg er høyere enn å betablokkere. Men jeg lurer på hva som er farlig med betablokkere. Min far mente dette var ganske ufarlig. Jeg tror du får lese innlegget mitt om igjen jeg Jeg nevnte ikke farlig, jeg sa ingen ukomplisert medisin, og med bivirkninger. Jeg har heller ikke sagt at beroligende ikke kan være vanedannende, jeg ba vedkommende prøve og halvere dosen. Kanskje da med ønsket effekt, men uten rusfølelsen Jeg svarte slik fordi det høres ut som om den som har skrevet innlegget bruker beroligende tabletter sjelden (kan selvfølgelig ikke jeg vite), men slik det er skrevet virker det slik. Og da er IKKE beroligende vanedannende. Du kan jo feks lese felleskatalogen og sammenligne bivirkninger på betablokkere kontra beroligende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2331484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg tror du får lese innlegget mitt om igjen jeg Jeg nevnte ikke farlig, jeg sa ingen ukomplisert medisin, og med bivirkninger. Jeg har heller ikke sagt at beroligende ikke kan være vanedannende, jeg ba vedkommende prøve og halvere dosen. Kanskje da med ønsket effekt, men uten rusfølelsen Jeg svarte slik fordi det høres ut som om den som har skrevet innlegget bruker beroligende tabletter sjelden (kan selvfølgelig ikke jeg vite), men slik det er skrevet virker det slik. Og da er IKKE beroligende vanedannende. Du kan jo feks lese felleskatalogen og sammenligne bivirkninger på betablokkere kontra beroligende. Jeg var bare interessert:-) Jeg har ingen erfaring med beroligende midler og vet ikke hvordan de virker. Men jeg vet at da jeg brukte betablokkere ved disse to andledningene så virket det utmerket for min angst. Eller angsten var der men den fikk ikke kontroll over meg. Det var en undelig opplevelse. Beklager om jeg har uttrykt meg slik at du føler at jeg har tillagt deg meninger du ikke har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2331562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skipohoi Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Jeg var bare interessert:-) Jeg har ingen erfaring med beroligende midler og vet ikke hvordan de virker. Men jeg vet at da jeg brukte betablokkere ved disse to andledningene så virket det utmerket for min angst. Eller angsten var der men den fikk ikke kontroll over meg. Det var en undelig opplevelse. Beklager om jeg har uttrykt meg slik at du føler at jeg har tillagt deg meninger du ikke har. Det er helt okei Jeg har erfaring med begge, men de virker selvsagt ulikt på oss. Men du har helt rett i at de virker effektivt på hjertebank, eller la oss kalle det høy puls. Men hvor riktig det derimot er og bruke det medikamentet hvis du har hjertebank etter alkoholinntak, eller fordi du opplever hjertebank en gang i blant det er jeg usikker på. Er du derimot mye plaget synes jeg man skal ta det opp med legen sin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290274-seloken-mot-hjertebank-for%C3%A5rsaket-av-angst/#findComment-2333183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.