Gjest Thorald Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg har en kamerat som på en eller annen måte har klart å manipulere leger over lengre tid til å skrive ut div. medisiner. Avhengighetsdannende medisiner altså, som valium, paralgin forte og zopiclon (sovemedisin). Han har fullstendig mistet gangsynet og er overbevist selv om at han er syk, selv om han ikke har noen diagnose (annet enn dårlig helse pga generelt pga null mosjon og elendig kosthold). Diffuse smerter i ledd etc, og rare former for hodepine kan oppstå visstnok når som helst. Selv om det hadde vært sant så forsvarer det ikke at en gutt på 29 tar fem paralgin forte, flere valium og tre zopiclon daglig... Så hvordan kan legene gi ham dette? Jeg trodde de var forsiktige med sånne midler, og han har en forhistorie med litt rusmisbruk. To leger har tidligere luktet lunten og har prøvd å snakke med ham, men han blir kjempefornærmet og tror de er ute etter han (paranoid, det er alle andre det er noe i veien med) også skifter han lege! Er ikke dette systemet litt sykt? Den siste legen hadde ikke engang fått papirene hans, men skrev ut alt mulig uten diagnose (det finnes heller ingen). Vi bor i Stavanger forresten. Jeg synes det er trist, for det er tydelig at vennen min er syk. Men ikke fysisk... 0 Siter
Speak Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg synes du skal ringe den nye legen hans (eller skrive et brev) og forklare at dette ødelegger din venn. 0 Siter
Gjest Thorald Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg synes du skal ringe den nye legen hans (eller skrive et brev) og forklare at dette ødelegger din venn. Takk for forslag. Har tenkt på det, men han bytter jo bare lege da.. Skjønner ikke hvorfor de ikke samarbeider mer, det burde være et individuellt register over hva den enkelte får foreskrevet på resept - uavhengig av legen. Sånn at folk ikke kan få medisiner fra flere steder samtidig. Burde ikke vært et problem å lage i denne "data-alderen", synes de har registre over alt mulig rart... 0 Siter
multippel Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Takk for forslag. Har tenkt på det, men han bytter jo bare lege da.. Skjønner ikke hvorfor de ikke samarbeider mer, det burde være et individuellt register over hva den enkelte får foreskrevet på resept - uavhengig av legen. Sånn at folk ikke kan få medisiner fra flere steder samtidig. Burde ikke vært et problem å lage i denne "data-alderen", synes de har registre over alt mulig rart... Jeg syns jo at diagnose er viktig for å få rett behandling og fokus. Dette høres litt i hytt og pine ut. Valium er avhengihetsskapene. Jeg er ike helt sikker på zopiclon men tror det er en gammel allergimedisin og ikke så farlig. Paralgin forte kan jeg ikke tenke meg at bør brukes for mye av. Har han hodepine så kan det være stressrelatert f.eksempel. Nei først utredning så behandling! 0 Siter
multippel Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Takk for forslag. Har tenkt på det, men han bytter jo bare lege da.. Skjønner ikke hvorfor de ikke samarbeider mer, det burde være et individuellt register over hva den enkelte får foreskrevet på resept - uavhengig av legen. Sånn at folk ikke kan få medisiner fra flere steder samtidig. Burde ikke vært et problem å lage i denne "data-alderen", synes de har registre over alt mulig rart... Tok foressten feil av zopiclon. Det er et sovemiddel som ikke skal brukes mer enn to til tre uker. Om han har søvnproblemer så går det an å bruke ufarlige ting som Vallergan isteden. Det r ikke avhengighetsskapene. 0 Siter
Gjest Thorald Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg syns jo at diagnose er viktig for å få rett behandling og fokus. Dette høres litt i hytt og pine ut. Valium er avhengihetsskapene. Jeg er ike helt sikker på zopiclon men tror det er en gammel allergimedisin og ikke så farlig. Paralgin forte kan jeg ikke tenke meg at bør brukes for mye av. Har han hodepine så kan det være stressrelatert f.eksempel. Nei først utredning så behandling! Zopiclon er avhengighetsdannende jo, det er sikkert vallergan du tenker på. Det er et antihistamin, mye mildere. (han har prøvd det, altfor svakt..) Og paralgin forte er jo veldig regulert, selv fikk jeg ikke engang det når jeg brakk foten for et par år siden. Han må være veldig manipulerende foran legene... Jeg er helt enig i at utredning og diagnose må komme først, og det trodde jeg vat vanlig?? Men tror han lyger på seg "sykdommer" som er vanskelig å motbevise. Hodepinen (eller migrenen som han feilaktig kaller det, sier også at han har influensa når han er litt forkjølet) er sikkert reell, med det livet han har som er så helsemessig usunt. Og kanskje det er noe arvelighet inne i bildet. Men uansett finnes det jo andre mer spesifikke medisiner mot det. Jeg synes også det er rart at ikke legene prøver å få han til å ta tak i helsen generellt sett. Han kunne tjent enormt mye på å bli mer aktiv og spise sunnere. Men nå har jeg jo selvsagt bare hans side av saken, det er sikkert noen som har prøvd å ta det opp, også har han byttet dem ut. Igjen. Frustrerende, og det er helt umulig å nå gjennom til han! 0 Siter
multippel Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Zopiclon er avhengighetsdannende jo, det er sikkert vallergan du tenker på. Det er et antihistamin, mye mildere. (han har prøvd det, altfor svakt..) Og paralgin forte er jo veldig regulert, selv fikk jeg ikke engang det når jeg brakk foten for et par år siden. Han må være veldig manipulerende foran legene... Jeg er helt enig i at utredning og diagnose må komme først, og det trodde jeg vat vanlig?? Men tror han lyger på seg "sykdommer" som er vanskelig å motbevise. Hodepinen (eller migrenen som han feilaktig kaller det, sier også at han har influensa når han er litt forkjølet) er sikkert reell, med det livet han har som er så helsemessig usunt. Og kanskje det er noe arvelighet inne i bildet. Men uansett finnes det jo andre mer spesifikke medisiner mot det. Jeg synes også det er rart at ikke legene prøver å få han til å ta tak i helsen generellt sett. Han kunne tjent enormt mye på å bli mer aktiv og spise sunnere. Men nå har jeg jo selvsagt bare hans side av saken, det er sikkert noen som har prøvd å ta det opp, også har han byttet dem ut. Igjen. Frustrerende, og det er helt umulig å nå gjennom til han! Ja jeg slo opp zopiclon og det bør ikke brukes mer enn i to til tre uker. Legene pleier å stoppe ett slikt forbruk etter en stund. Han høres jo ut som han sliter han kammeraten din, men akkurat hva han sliter med kan være vanskelig å si selvsagt. Hvis det er noe psykisk som du antyder så trenger han utredning for det på et DPS: Jeg har en følelse av at for legene så kan det være ganske vanskelig å motivere mange mennesker til ny livsstil:-) så kanskje har de gitt dette opp. Det kan jo ofte være litt dobbelt det der når folk lever usunt. man lever usunt fordi man f.eks er deprimert, man blir mer deprimert av den usunne livsstilen osv. Så å finne ut av høna og egget må jo være viktig, men vanskelig er det om kammeraten din ikke selv forstår hva som er galt. Da kan det jo hende at han må bli enda litt dårligere før han gjør noe med det. 0 Siter
Gjest Thorald Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Ja jeg slo opp zopiclon og det bør ikke brukes mer enn i to til tre uker. Legene pleier å stoppe ett slikt forbruk etter en stund. Han høres jo ut som han sliter han kammeraten din, men akkurat hva han sliter med kan være vanskelig å si selvsagt. Hvis det er noe psykisk som du antyder så trenger han utredning for det på et DPS: Jeg har en følelse av at for legene så kan det være ganske vanskelig å motivere mange mennesker til ny livsstil:-) så kanskje har de gitt dette opp. Det kan jo ofte være litt dobbelt det der når folk lever usunt. man lever usunt fordi man f.eks er deprimert, man blir mer deprimert av den usunne livsstilen osv. Så å finne ut av høna og egget må jo være viktig, men vanskelig er det om kammeraten din ikke selv forstår hva som er galt. Da kan det jo hende at han må bli enda litt dårligere før han gjør noe med det. Og det er det som gjør det ekstra frustrerende for oss som står rundt, at han kanskje må nå bunnen før han tar tak i det. Da vil det jo kreve enda mer for å komme seg på fote igjen, hvis det i det hele tatt går an... Jeg kritiserer egentlig ikke legene, som du sier er det sikkert vanskelig for dem også å nå gjennom til pasienten mhp livsstil ol. Man kan lede hesten til elven men ikke tvinge den til å drikke. Dessverre! 0 Siter
multippel Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Og det er det som gjør det ekstra frustrerende for oss som står rundt, at han kanskje må nå bunnen før han tar tak i det. Da vil det jo kreve enda mer for å komme seg på fote igjen, hvis det i det hele tatt går an... Jeg kritiserer egentlig ikke legene, som du sier er det sikkert vanskelig for dem også å nå gjennom til pasienten mhp livsstil ol. Man kan lede hesten til elven men ikke tvinge den til å drikke. Dessverre! Jeg tror at om du tar opp dette med han så skal du være forsiktig med å kritisere han. Kanskje heller forsøke å få tak i hva han tenker selv om sine problemer. Hvis man kan få til en samtale istedenfor skjerp deg samtale så tror jeg det er mer nyttig. Hvis han føler seg kritisert så kan han komme i forsvar. Dessuten kan det jo være at han selv ikke helt forstår dette selv, da kan det være greit å belyse litt. Kanskje er det noe psykisk ikke sant, da må man komme dit at man forstår det selv også. Jeg vet ikke. 0 Siter
Gjest Thorald Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg tror at om du tar opp dette med han så skal du være forsiktig med å kritisere han. Kanskje heller forsøke å få tak i hva han tenker selv om sine problemer. Hvis man kan få til en samtale istedenfor skjerp deg samtale så tror jeg det er mer nyttig. Hvis han føler seg kritisert så kan han komme i forsvar. Dessuten kan det jo være at han selv ikke helt forstår dette selv, da kan det være greit å belyse litt. Kanskje er det noe psykisk ikke sant, da må man komme dit at man forstår det selv også. Jeg vet ikke. Takk for tips, du har nok helt rett. Jeg har sikkert kritisert han litt for mye før, og da stenger han seg helt inne og kommer, som du sier, i forsvarsposisjon. Jeg skal prøve å bli litt smidigere, og kanskje lytte mer. Hvis ikke kan jeg jo risikere at han ser MEG som en av dem som er ute etter han, for dem finnes det nok av! Og de hører han ikke på uansett.. 0 Siter
multippel Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Takk for tips, du har nok helt rett. Jeg har sikkert kritisert han litt for mye før, og da stenger han seg helt inne og kommer, som du sier, i forsvarsposisjon. Jeg skal prøve å bli litt smidigere, og kanskje lytte mer. Hvis ikke kan jeg jo risikere at han ser MEG som en av dem som er ute etter han, for dem finnes det nok av! Og de hører han ikke på uansett.. Jeg syns det høres ut som om han er syk og faktisk bør utredes på et DPS: Får være litt lur og lirke litt kanskje. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.