Gjest Lysefine Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei. Jeg er en kvinne på 37 år som har et spørsmål om bruk av Reductil for å holde vekten nede. Litt om min historie: Jeg har jobbet med vekten min siden barne- og ungdomsårene. Jeg var overvektig som ung, og vært på utallige slankekurer siden jeg var ca. 17 år. De fleste har vært ganske vellykkede, slik at jeg fra 20-års alderen stort sett har vært normalvektig, men med noen variasjoner opp og ned på 5-6 kg. Jeg har trent jevnlig siden jeg var 20, de siste 7 årene også daglig, noe som har vært nødvendig for å holde vekta i sjakk. Jeg har også vært spiseforstyrret (bulimi) i perioder (dvs. spiseforstyrrelsene er selvsagt latente , men verre og bedre i perioder). Til tross for en konstant diett og daglig trening, så har jeg de siste 6-7 årene ligget et par kg for mye i vekt enn det jeg foretrekker, noe som fører til mye frustrasjon og at spiseforstyrrelsene mine (stort sett bulimi) 'aktiveres'. Men, det siste året har jeg brukt reductil, noe som fungerer utrolig bra for meg. Siden jeg ikke oppfyller kravene, har jeg kjøpt det på internett. Poenget er at reductil, kombinert med diett og mye trening (løper ei mil 6 dager i uken, og styrketrening 3 dager i uken) gjør at jeg nå er akkurat der jeg ønsker å være, jeg er i stand til å holde meg på et vektnivå jeg er fornøyd med, , noe som gjør at problemene knyttet til bulimien min også stabiliseres, siden dette ligger veldig mye på det mentale. Jeg har det med andre ord veldig bra med reductil, er harmonisk og har det veldig godt til sinns når det er slik. Når jeg slipper å tenke så mye på vekt og frustreres over at all min innsats ikke belønnes noe særlig. Jeg det også veldig bra på alle andre områder i livet, når jeg nå kan 'slappe' av i forhold til vekta. Men problemet er jo at Reductil skal jo ikke være noe varig løsning på vektproblemer, men en midlertidig hjelp. For meg fungerer imidlertid reductil først og fremst som en måte å holde meg 'frisk' på, og jeg vil igjen understreke at jeg bruker det som et supplement til diett og trening. Å finne seg til rette på en høyere vekt enn det jeg er nå, går bare ikke, det er et slags vannskille på 67-68 kg, og kommer jeg over det så føler jeg meg overvektig og får problemer igjen. Noen lurer sikkert på hvordan det er mulig å ikke holde vekten med så mye trening og diett (ca. 1500 -1700 kcal om dagen og mye proteiner) , men det er altså tilfelle. Det skjedde også et skifte etter at mitt andre barn ble født for sju år siden, hvor det virker som om det skjedde noe med forbrenningen min. Alderen gjør vel også sitt, i tillegg til at jeg som sagt har vært ganske overvektig i ungdommen (veide opp mot 90 kg), og at dette vel gjør at jeg må anstrenge meg mye mer for å holde meg nede i vekt enn folk som legger på seg i voksen alder. Jeg er 172 høy, og veier nå 66 kg, noe som gjør meg normalt slank (er spinkelt bygd, men har endel muskelmasse siden jeg har trent mye kroppsbygging og styrkeløft). Jeg røyker ikke og har fint blodtrykk (og bruker Yasmin p-piller). Så, altså spørsmålet mitt er: kan jeg fortsette å bruke reductil? Hvor 'farlig' er det å fortsette å bruke det? Går det an å evt. bruke det i perioder? Hvor lange 'opphold' bør jeg i såfall ha? Og et tilleggsspørsmål: virker reductil også litt som en anti-depressiva...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.