Gå til innhold

En sterk (og litt nifs) naturopplevelse (1)

Anbefalte innlegg

I dag har jeg fri, og jeg tok meg en skikkelig lang tur i skogen. Gikk og løp om hverandre i to timer :-) Tok et par stopp også, da jeg traff på eldstemann på tur med hans klasse, og minstejenta på tur med barnehagen. En flott tur, som jeg ble ordentlig god og sliten av.

Men - mot slutten av løypa hørte jeg plutselig en lyd et stykke fra meg. Trodde det var en hund eller et rådyr - men det var en diger elg!

Elgen kom brasende gjennom skogen, med en hund etter seg - og de løp rett mot meg. Elgoksen var enormt stor, med digert gevir med mange mange takker. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre - tenkte at elgen var redd for hunden, og sikkert kom til å bli irritert hvis jeg stod i veien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290464-en-sterk-og-litt-nifs-naturopplevelse-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg gjemte meg bak tre trær som stod i en klynge. Det så først ut som elgen skulle løpe forbi på min høyre side, men 5-10 meter før han nådde meg, snudde han brått og forsvant bak meg på min venstre side. Hunden etter.

Det var litt av en opplevelse! Var jo litt redd, men siden det gikk bra, var det jo først og fremst en flot naturopplevelse! Eieren av hunden kom etter, og hadde ikke sett hva hunden gjødde og jaget.

Merkelig - her er den forholdsvis lille skogen full av unger (jeg kom til at jeg hadde truffet på ca 100 barn + ca 15 voksne) og så tusler selveste Skogens Konge omkring!

Så jeg gjemte meg bak tre trær som stod i en klynge. Det så først ut som elgen skulle løpe forbi på min høyre side, men 5-10 meter før han nådde meg, snudde han brått og forsvant bak meg på min venstre side. Hunden etter.

Det var litt av en opplevelse! Var jo litt redd, men siden det gikk bra, var det jo først og fremst en flot naturopplevelse! Eieren av hunden kom etter, og hadde ikke sett hva hunden gjødde og jaget.

Merkelig - her er den forholdsvis lille skogen full av unger (jeg kom til at jeg hadde truffet på ca 100 barn + ca 15 voksne) og så tusler selveste Skogens Konge omkring!

Så gøy! Jeg hadde nok også fått ganske høy puls av det der, ja! Jeg går ut fra at en elg som blir jaget av en hund, lett kunne ha løpt deg ned hvis du stod i veien. Men bak et tre er man nok trygg! Men det er vel båndtvang nå?!

Oj, nå i etterkant er det sikkert spennende å ha opplevet noe slikt, men jeg må innrømme at jeg hadde blitt livredd! Jeg er kjemperedd for ville dyr, jeg leser til stadighet i avisene og bjørn som er observert på Vestlandet, og ser for meg hvordan de snart dukker opp på byfjellene utenfor Bergen!

(Jeg er egentlig engstelig for mye, tror jeg er en gammel dame fanget i en 41-årings kropp!)

mvh

Jøsses! Jeg trodde at elgen holdt seg borte om han hørte lyder.... En opplevelse av de sjeldne håper du vel, selv om alt gikk fint :)

Tenk om den hadde brast rett inn i skolebarna da! Godt ikke det skjedde noe, og fint at du ikke sitter i toppen av et tre :) :)

Skjønner at det var litt skremmende, men artig historie i ettertid, da!

En venninne og jeg opplevde noe lignende en gang da vi var ca 13-14 år, og på sykkeltur langs en skogsvei. Vi hørte bulder bak oss, og lurte først på om det begynte å tordne eller noe. Men så kom de løpende forbi bakfra - rett ved siden av oss der vi syklet: Først en diger elgokse, så kua og til slutt kalven! ;-)

Annonse

Bodde i Nord-Trøndelag en kort periode, og da traff jeg elg daglig. Flotte dyr, utrolig hvor mykt de beveger seg,

Var sikkert skremmende fordi elgen kom mot deg mens den ble jaget. Ellers funker det alltid å stå stille inntil den tar retning vekk fra deg.

Så gøy! Jeg hadde nok også fått ganske høy puls av det der, ja! Jeg går ut fra at en elg som blir jaget av en hund, lett kunne ha løpt deg ned hvis du stod i veien. Men bak et tre er man nok trygg! Men det er vel båndtvang nå?!

Kan ikke reglene om båndtvang, men trodde vel egentlig at hundene hadde lov til å gå løse i skogen seinhøstes og om vinteren?

Det jeg tenkte litt på, var om at hvis elgen var i brunst (heter det det for hanner?) så var den kanskje ekstra ilsk....

Oj, nå i etterkant er det sikkert spennende å ha opplevet noe slikt, men jeg må innrømme at jeg hadde blitt livredd! Jeg er kjemperedd for ville dyr, jeg leser til stadighet i avisene og bjørn som er observert på Vestlandet, og ser for meg hvordan de snart dukker opp på byfjellene utenfor Bergen!

(Jeg er egentlig engstelig for mye, tror jeg er en gammel dame fanget i en 41-årings kropp!)

mvh

Da jeg fortalte det til minstejenta mi (som var på tur med barnehagen bare et par hundre meter fra elgen), så utrbrøt hun:

"Men mamma, elgen skal jo være i Dyreparken!"

Så det er nok litt spesielt å høre om virkelige dyr i skogen... Men jeg er nå glad at det var elg og ikke bjørn, ja!

Kan ikke reglene om båndtvang, men trodde vel egentlig at hundene hadde lov til å gå løse i skogen seinhøstes og om vinteren?

Det jeg tenkte litt på, var om at hvis elgen var i brunst (heter det det for hanner?) så var den kanskje ekstra ilsk....

Elgokser er vel klare for befruktning hele året? Er det ikke der som hos andre pattedyr hunnen som har sykluser? Kanskje var den ute etter å markere revir.

Jøsses! Jeg trodde at elgen holdt seg borte om han hørte lyder.... En opplevelse av de sjeldne håper du vel, selv om alt gikk fint :)

Tenk om den hadde brast rett inn i skolebarna da! Godt ikke det skjedde noe, og fint at du ikke sitter i toppen av et tre :) :)

Ja, tenk om jeg hadde blitt sittende som typisk Donald - i toppen av et tre med en rasende elg prustende rundt!!!!

Annonse

Skjønner at det var litt skremmende, men artig historie i ettertid, da!

En venninne og jeg opplevde noe lignende en gang da vi var ca 13-14 år, og på sykkeltur langs en skogsvei. Vi hørte bulder bak oss, og lurte først på om det begynte å tordne eller noe. Men så kom de løpende forbi bakfra - rett ved siden av oss der vi syklet: Først en diger elgokse, så kua og til slutt kalven! ;-)

kan virkelig tenke meg synet ja!

Er forsåvidt fornøyd med at det bare var én elg!

Elgokser er vel klare for befruktning hele året? Er det ikke der som hos andre pattedyr hunnen som har sykluser? Kanskje var den ute etter å markere revir.

Nei - jeg tror den har brunst-perioder. Husker en gang vi var i DYreparken, og da hadde elgoksen der en sånn periode. Han luktet ekstremt sterkt, og dyrepasseren sa at han var ekstra irritabel akkurat da.

Såfremt det ikke er lokale særbestemmelser, så er det ikke båndtvang nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...