Gå til innhold

Bestille varer fra Asia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er en gave er tollgrensen 1000 kr. Men min erfaring er at hvis det ser ut som om det kommer fra en kommersiell aktør, dvs. en butikk, blir den stoppet i tollen likevel og du må bevise at det er en gave eller vise hva du har betalt for den. Jeg har fått stoppet pakker merket tydelig som gift, tollvesenet bare lot som de ikke var merket.

spyrothedragon

Hvis det er en gave er tollgrensen 1000 kr. Men min erfaring er at hvis det ser ut som om det kommer fra en kommersiell aktør, dvs. en butikk, blir den stoppet i tollen likevel og du må bevise at det er en gave eller vise hva du har betalt for den. Jeg har fått stoppet pakker merket tydelig som gift, tollvesenet bare lot som de ikke var merket.

Du måtte mao betale toll uansett?

Du måtte mao betale toll uansett?

Ja, jeg måtte det. Det er mulig jeg kunne bedt selger om å sende en erklæring om at det var en gave, men jeg hadde ikke lyst til å mase så mye med det, og det er ikke så greit å be noen skrive en falsk erklæring.

Hvis du skal få en pakke merket som gave, bør du be om at de ikke skriver firmanavn på pakken.

spyrothedragon

Ja, jeg måtte det. Det er mulig jeg kunne bedt selger om å sende en erklæring om at det var en gave, men jeg hadde ikke lyst til å mase så mye med det, og det er ikke så greit å be noen skrive en falsk erklæring.

Hvis du skal få en pakke merket som gave, bør du be om at de ikke skriver firmanavn på pakken.

Det er ganske frekt da, selv om det er bare juks ;-)

Hvis jeg feks kjøper varer for 700kr, hva må jeg betale i toll da tro? Vet du?

Det er ganske frekt da, selv om det er bare juks ;-)

Hvis jeg feks kjøper varer for 700kr, hva må jeg betale i toll da tro? Vet du?

Det kommer an på varen. For de aller fleste varer, som elektronikk, musikk, film, klær, leker, osv. er det ikke toll, men moms som vel er på 25%. I tillegg kommer et tollgebyr på 85kr. Momsen beregnes av varens verdi + fraktkostnader.

Annonse

spyrothedragon

Har bestilt mye på ebay og har til dags dato ikke betalt toll på noen ting. Ber alltid om at de skal skrive gift. Ikke alltid de gjør det, men har ikke betalt toll på noe likevel. :o)

Hvor mye var de varene verdt da? Det er de jo pliktig å skrive på. Tror jeg?

Det hjelper ikke hva de erklærer, for 1000-kronersgrensen for gave gjelder kun for gave fra privatperson.

Gjest AlBundy

Det kommer an på varen. For de aller fleste varer, som elektronikk, musikk, film, klær, leker, osv. er det ikke toll, men moms som vel er på 25%. I tillegg kommer et tollgebyr på 85kr. Momsen beregnes av varens verdi + fraktkostnader.

Klær er det toll på og det beste løsningen for å få inn en pakke tollfritt er å få de som sender den til å skrive på verdien så de passer iht tollgrensen uten å legge med noe faktura. Det gavetrikset funker sjelden. Det må i tilfelle være at de overser pakken totalt. Det skjer jo det.

Har bestilt øyedråper bl.a som er ulovlig i Norge som har gått igjennom som regel men når de først sjekker blir de returnert til USA.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...