Gå til innhold

Nå vil han ha "ny" bil.

Anbefalte innlegg

Gjest nissebarnet
Skrevet

Takk for det ;)

Det må bli en dag snart, jeg holder ikke ut ;) Ha en god helg!

Skrevet

De færreste kvinner har et sånt forbruk. Uansett skal det ganske mange par sko til for å komme opp på prisen av en bil.

ugggh..jeg har sko nok til å finansiere en helt ok bil....

Men har heldigvis ny bil da, noe som betyr at det blir MYE færre skohandler fremover..

Skrevet

ugggh..jeg har sko nok til å finansiere en helt ok bil....

Men har heldigvis ny bil da, noe som betyr at det blir MYE færre skohandler fremover..

Skulle skoene mine finansiere et bilkjøp, ville det blitt en skranglete bil. :-)

Skrevet

Var det ikke du som skrev inn et innlegg her for en tid siden, hvor dere vurderte kassakreditt eller forbrukslån for å betale noe "gammel moro"?

Det er jo riktig det han sier om at det er bare å fortsette med det lånet dere har, men at løpetiden på lånet blir lenger. Men det er nok ikke så lurt, betal heller ned lånet og vent litt, så blir det letter å betjene et billån senere, når dere har fått betalt det andre "rasket" dere har pådratt dere.

Dette her hadde jeg ikke orket, hadde jeg ikke hatt noen store forpliktelser ovenfor en partner bortsett fra litt lån sammen og bare har vært kjærester, så hadde jeg skygget "banen" raskt. Jeg hadde ikke orket å leve slik med økonomisk rot.

Du får sette hardt mot hardt.

Gjest enda litt trist doler
Skrevet

Var det ikke du som skrev inn et innlegg her for en tid siden, hvor dere vurderte kassakreditt eller forbrukslån for å betale noe "gammel moro"?

Det er jo riktig det han sier om at det er bare å fortsette med det lånet dere har, men at løpetiden på lånet blir lenger. Men det er nok ikke så lurt, betal heller ned lånet og vent litt, så blir det letter å betjene et billån senere, når dere har fått betalt det andre "rasket" dere har pådratt dere.

Dette her hadde jeg ikke orket, hadde jeg ikke hatt noen store forpliktelser ovenfor en partner bortsett fra litt lån sammen og bare har vært kjærester, så hadde jeg skygget "banen" raskt. Jeg hadde ikke orket å leve slik med økonomisk rot.

Ja, det var meg det også.

"Gammel morro" var en stor uventet regning, så vi har ikke brukt penger på tull. ;-)

Når han bestemmer seg for noe så vil han ikke gi seg, men jeg skal prøve å være hard.

Skrevet

Jeg kan kanskje spørre deg om råd ang. lånet?

Er det lurt å ta billånet inn under forbrukerlånet eller annet banklån? Der betaler vi effektiv rente 17,10 (det var 20.08) og nominell rente 7,05. Termingebyr er 75 kr. Om vi følger planen er billånet utbetalt til september neste år. Vi har ellers SR-bank.

Jeg prøver å regne på det nå for å se om vi muligens slipper forbrukslån, men det kommer an på når en stor regning vi venter på skal betales.

Skrevet

Jeg kan kanskje spørre deg om råd ang. lånet?

Er det lurt å ta billånet inn under forbrukerlånet eller annet banklån? Der betaler vi effektiv rente 17,10 (det var 20.08) og nominell rente 7,05. Termingebyr er 75 kr. Om vi følger planen er billånet utbetalt til september neste år. Vi har ellers SR-bank.

Jeg prøver å regne på det nå for å se om vi muligens slipper forbrukslån, men det kommer an på når en stor regning vi venter på skal betales.

Du må i tilfelle ta forbrukslånet inn under billånet og ikke omvendt. Jeg antar at det er dyrere med forbrukslån enn billån.

Du vil i tilfelle få lavere rente på forbrukslånet enn om du tar det alene.

Dere kan låne på huset/leiligheten, hvis dere eier noe sånt og hvis det er sikkerhet for det innen for det huset/leiligheten er verdt.

Da vil dere få enda lavere rente på lånet.

Men hvis dere kun ønsker å låne til bil og legge forbruklånet inn der, så kan dere gjøre det. Det vil føre til at månedsbeløpet vil øke noe utover de kr. 1.500,- dere har på billånet i dag, hvis ikke må dere øke lånetiden.

Om det lønner seg å legge lån innunder hverandre er avhengig av rentene på de to lånene. Er det lavere rente på billånet enn et forbruslån alene så lønner det seg å legge forbrukslånet inn under billånet. Er renta lik på begge lånene så spiller det ikke så mye hva dere gjør, bortsett fra at dere sparer gebyr på det ene lånet hvis dere får ett i stedenfor to lån.

Var dette svar på spørsmålet ditt forresten?

Min anbefaling er å vente med billkjøp til lånet er betalt, sørget for å betale eventuelt forbrukslån og så låne til bil litt senere.

Skrevet

Du må i tilfelle ta forbrukslånet inn under billånet og ikke omvendt. Jeg antar at det er dyrere med forbrukslån enn billån.

Du vil i tilfelle få lavere rente på forbrukslånet enn om du tar det alene.

Dere kan låne på huset/leiligheten, hvis dere eier noe sånt og hvis det er sikkerhet for det innen for det huset/leiligheten er verdt.

Da vil dere få enda lavere rente på lånet.

Men hvis dere kun ønsker å låne til bil og legge forbruklånet inn der, så kan dere gjøre det. Det vil føre til at månedsbeløpet vil øke noe utover de kr. 1.500,- dere har på billånet i dag, hvis ikke må dere øke lånetiden.

Om det lønner seg å legge lån innunder hverandre er avhengig av rentene på de to lånene. Er det lavere rente på billånet enn et forbruslån alene så lønner det seg å legge forbrukslånet inn under billånet. Er renta lik på begge lånene så spiller det ikke så mye hva dere gjør, bortsett fra at dere sparer gebyr på det ene lånet hvis dere får ett i stedenfor to lån.

Var dette svar på spørsmålet ditt forresten?

Min anbefaling er å vente med billkjøp til lånet er betalt, sørget for å betale eventuelt forbrukslån og så låne til bil litt senere.

Ja, svaret ditt forklarte godt! Takk. :-)

Det var ikke snakk om å ta opp forbrukslån for å kjøpe ny bil, men for å få betalt regningene.

Vi eier ikke egen bolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...