Gå til innhold

Kortspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

På hytta spiller vi mye, også kort.

Av kortspill går det mye i amerikaner, spardam og davosa jazz.

Når vi spiller kort med barna går det i uno, gris og vri åtter.

''davosa jazz.''

Morsomt navn, men det har jeg aldri hørt om engang :)

Gjest gudrunnn
Skrevet

''davosa jazz.''

Morsomt navn, men det har jeg aldri hørt om engang :)

Et spill er fem runder med kort.

Runde 1, om å gjøre å ikke få spar.

Runde 2. om å gjøre å ikke få stikk

Runde 3, om å gjøre å ikke få damer og siste stikk

Runde 4, en form for kabal man legger sammen, om å gjøre å bli kvitt kortene sine først,

Runde 5, om å gjøre å ikke få kløver kongen og de tre siste stikkene.

Vi teller da poeng hver runde, den som har flest poeng etter alle fem rundene har tapt. Eller den som har færrest poeng har vunnet da.

Skrevet

Runde 4, en form for kabal man legger sammen, om å gjøre å bli kvitt kortene sine først,

Vi teller da poeng hver runde, den som har flest poeng etter alle fem rundene har tapt. Eller den som har færrest poeng har vunnet da.

Jøss, tror kanskje jeg spilte det i fjor sommer. Hvor mange kort deles ut til hver? Ja det var jo morsomt å spille det da :)

Gjest gudrunnn
Skrevet

Jøss, tror kanskje jeg spilte det i fjor sommer. Hvor mange kort deles ut til hver? Ja det var jo morsomt å spille det da :)

Vi bruker hele kortstokken, også må vi være minst 3 spillere. Et artig spill, spesielt fordi de fem rundene i kortspillet er forskjellige.

Skrevet

Vi kaller det enkelt og greit "femkamp".

Leeenge siden jeg har spilt det, så takk for påminnelsen. Regner med at det går an å lære barna det nå, soden reglene er relativt enkle

Skrevet

Spilte endel monopol i min ungdom, men spill som tar såå lang tid er ikke helt min greie lengre. Jeg spilte kort med tulla mi i to timer i går, og det var leeenge :)

Men det er forskjell på å spille to timer med et barn og å spille et kjempespennende og utfordrende spill i 4 timer med voksne;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...