Gjest Maybeelin Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Jeg skal lage ostekake. Har aldri laget med gele-lokk over og lurer nå på hvordan jeg skal gjøre det? Også lurer jeg på om jeg kan ha bær over gele-lokket? Kan jeg helle på kalde bær over lokket før det er stivnet? Men da synker vel bare bærene ned i gelen og vil kanskje ikke synes? Eller vil være inni geleen og ikke over? Tar jeg bærene over geleen når den har stivnet vil vel ikke bærene feste seg og vil dette av når man spiser kaken eller?? Ja jeg er håpløs når det gjelder "baking" så tar i mot tips med stor stor TAKK! :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Om du lar gelèen stivne litt mer enn halvveis unngår du alle problemene du nevner 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Du må vente til geleen er stiv eller nesten stiv ja, ellers synker jo bærene ned i geleen, 0 Siter
pastell Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Når jeg lager ostekake med gele-lokk, lar jeg først ostekaken stå i kjøleskapet til den er "fast i fisken". Så legger jeg bær eller halve druer oppå, (enten lager jeg mønster eller så bare heller jeg bær over). Så lager jeg gele av 1 pakke gele og 3 dl vann. Deretter avkjøler jeg geleen til den begynner å tykne. Hell den forsiktig over kaken og sett den i kjøleskapet. Selv om bærene ligger inni geleen blir det veldig flott likevel. Men bare vær obs (særlig hvis du danderer bærene i mønster) at du ikke gjør noen brå bevegelser med formen når du setter den i kjøleskapet, da begynner nemlig bærene å flyte opp. Jeg synes druer er veldig godt til slik kake, og jordbær. Har også prøvd pose med frosne bær av skogsbær, men det synes jeg ble altfor syrlig. 0 Siter
Sofline Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Om de ruller av når man spiser kaken gjør vel ikke noe. Jeg har laget gelelokk med bær i en gang. Jeg blandet bærene inn i geleen, og det ble kjempegodt og så pent ut. 0 Siter
adelie Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 I tillegg til det som er skrevet: jeg lager gelelokket såpass tynt at det ikke dekker bærene. Det blir fint. Hvis kaken er til voksne, synes de det er greit at det ikke er altfor mye gele uansett, men mer ostekake liksom. Stikkelsbærgele er min favoritt, ev. sitrongele. 0 Siter
Gjest Knallside for bakere :) Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Kaken din har sikkert allerede blitt vellykket med bær i gele-lokket Vil bare sende deg linken min som jeg stadig bruker, detsoteliv.no 0 Siter
Gjest Maybeelin Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Kaken din har sikkert allerede blitt vellykket med bær i gele-lokket Vil bare sende deg linken min som jeg stadig bruker, detsoteliv.no Hei :-) Tusen takk for alle de flotte svarene og tipsene jeg fikk fra dere! :-) Det ble både gelé-lokk og bær og den ble kjempegod! ;-) Takket dere!! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.