Gå til innhold

Heter det ikke "liter" lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge denne artikkelen er ikke liter godkjent betegnelse lenger. Men hva heter det da??

*føler meg gammel og utdatert*

Skrevet

Hm, heter det ikke liter? Hva heter det da? 10 desiliter? Jeg visste faktisk ikke at det ikke var en godkjent måleenhet.

Jeg skjønner heller ikke hva det da skal hete, for liter er jo grunnenheten trodde jeg... Det gir jo ikke noe større mening å snakke om f.eks. 1000 ml.

Skrevet

*klør seg i hodet*

Jeg som trodde jeg var relativt ung enda! Det står iallfall liter på melkekartongene. Måtte ut å sjekke nå.

Siden du fortsatt er ung, kan du da finne ut av dette for meg??

Skrevet

*hopper nysgjerrig inn på nettsidene til BIPM*

Skrevet

Nå skal vi tilbake til....åtte potter rømme, fire merker smør..."

:0)

hidi, the scorpion
Skrevet

Leste nettopp at det ikke skal hete kilo heller lenger.....Begynner å forstå britenes frustrasjon over mål som skal endres...;)

Skrevet

Hør på Atene tror jeg Så vidt jeg kan skjønne (mulig jeg ER blitt for gammel) så er det korrekte å angi d i m3 (får ikke sånt lite tre-tall), men d gir tydeligvis de fleste, inkludert Tine blaffen i. Heldigvis...

Liter er ikke en del av det metriske systemet.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

10 cm^3 ?

Litt tungvint, men...

Det du skriver er vel det samme som 1dm3= 1 liter.

Skrevet

Liter har så vidt jeg vet aldri vært en del av SI-systemet, og vi bruker det allikevel.

Jeg tviler på at det nye navnet på kilogram vil få konsekvenser for andre enn fysikere.

Skrevet

Hm, heter det ikke liter? Hva heter det da? 10 desiliter? Jeg visste faktisk ikke at det ikke var en godkjent måleenhet.

I SI-systemet heter det ikke liter, men det blir jo brukt allikevel. Det er vel bare fysikere osv. som ikke har lov til å bruke det. I England har de jo nesten ingen måleenheter som er med i SI-systemet, men de holder ikke opp med å bruke dem av den grunn. :-)

Skrevet

Det du skriver er vel det samme som 1dm3= 1 liter.

Ja, det var jo meningen at det skulle være det samme.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, det var jo meningen at det skulle være det samme.

OK. :-)

Ble litt forvirret, jeg. Det her betegnelsene er ikke det jeg kan best. Så takk for bekreftelsen.

Skrevet

Leste nettopp at det ikke skal hete kilo heller lenger.....Begynner å forstå britenes frustrasjon over mål som skal endres...;)

''Begynner å forstå britenes frustrasjon over mål som skal endres...;)''

Tiltredes! :-)

Skrevet

Nå skal vi tilbake til....åtte potter rømme, fire merker smør..."

:0)

For noen år tilbake var det en som ba om "ei mork kjøttpålegg" på lokalbutikken, men den unge betjeningen visste ikke hvor mye det var (ca. 250 gr.)!

Skrevet

For noen år tilbake var det en som ba om "ei mork kjøttpålegg" på lokalbutikken, men den unge betjeningen visste ikke hvor mye det var (ca. 250 gr.)!

Det visste ikke jeg heller, så jeg vet ikke om det betyr at jeg er "ung"? ;-)

En ting at slike betegnelser forandrer seg, men jeg har opplevd en ung person i kassa på dagligvaren som spurte meg hva detvar for slags grønnsak jeg skulle kjøpe, slik at hun fikk slått inn riktig kode. Svaret var "kålrabi"! ;-)

Skrevet

Dialekt for merker? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...