Gjest master30 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg har som mange noe slapp mavemusklatur, men da det strammes er det nogelunde flat mave. Jeg vet om situps , men hvor mange situps om dagen, og hvor mange dgr i uken, og hva slagst situps, for å få merkbar effekt, jeg synes det ggår tregt, trente litt før 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hei og takk for spørsmål! Magemuskler er noe som opptar mange! For å ”stramme opp” magen er det nok sannsynligvis ikke bare sit-ups som er svaret. Sannsynligvis vil det være lurt å trene kondisjon i tillegg til styrketrening på magen. Dette fordi ”slappe mager” oftest skyldes fettlaget som ligger mellom magemuskulaturen og huden. Så til et konkret forslag: Øk aktivitetsnivået generelt slik at energiforbruket ditt øker. Det vil føre til at fettlagrene, også de rundt magen reduseres. Dvs at du bruker beina mer i dagliglivet, for eksempel gå til og fra butikken, gå til/fra jobb, gå mer mens du er på jobb etc. Legg inn kondisjonstrening, for eksempel to til tre ganger i uka. Jeg vet ikke hvor mye du ev trener nå, men hvis du kan holde på i 30 – 45 minutter vedvarende med ganske høy intensitet (75 – 80% av din makspuls) er det flott. Pass på a tdu ikke stivner i beina, men har bra kontroll, selv om du blir ganske sliten tungpustet. Dette vil bidra til å redusere energilagrene rundt magen. Mageøvelser I tillegg til sit-ups i alle mulige varianter, kan trene ”planken”. Denne øvelsen trener stort sett alle de mangemusklene (pluss korsryggen) du har og er en meget funksjonell mageøvelse. Gjennomføring: Hvil kroppstyngden på underarmene og tærne og løft opp kroppen slik at den ligger helt rett. Sett knærne i gulvet for å gjøre øvelsen litt lettere. Innta og hold denne posisjonen (statisk) i hele arbeidsperioden. Holdetiden vil øke i takt med økning i styrke. Start med holdetid på 30 sekunder, pauselengde på 30 – 60 sekunder, totalt fire ganger. For å øke belastningen etter hvert som utøverne blir sterkere, kan man enten flytte albuene lenger fram eller legge på en belastning, for eksempel en vektskive, på korsryggen. Du kan også plassere albuene på en ball dersom du ønsker å gjøre øvelsen mer komplisert. Her er en link til bilde av ”planken” posisjonen: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/07/09/341923.html?i=5 Denne øvelsen kan du gjerne gjøre omtrent daglig. Ta den etter at du har trent kondisjon de dagene du gjør det, samt et par andre dager i tillegg. God trening! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.