Orio Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 I morgen skal jeg starte et nytt og bedre liv. Offentlig. (I alle fall her på dol.) Grovt brød, sunn mat, mer frukt og grønnsaker, mindre godteri, hyppigere måltider og alt det som skal være så bra. Mer aktivitet, skal prøve å få gått en tur en eller to ganger i uka. Skal begynne å registrere skritt igjen (har fått meg ny skritteller), kontrollere livvidden en gang i uka. Som om jeg ikke har prøvd det 100 ganger før, alltid har noe skjært seg. Men jeg er sterk i troen på at bare jeg klarer å ta meg tilstrekkelig sammen vil det gå denne gangen. 100% kontroll, 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Noe sier meg at det ikke kommer til å fungere denne gangen heller, jeg klarer ikke ta meg så mye sammen hele tiden, og da ender jeg bare med å hate meg selv enda mer (og spise mer, legge på meg, hate meg selv mer osv.) Når jeg har prøvd så mange ganger uten å lykkes er det kanskje lurt å prøve noe nytt? Så, hvis noen har noen gode forslag (annet enn å "ta meg sammen") ville jeg sette pris på det. Og gjerne litt oppmuntring underveis. :- ) Men, uansett, i morgen skal jeg starte et nytt og bedre liv. Tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Ventet på "trur eg" ja.. Dersom du satser på 100% 24/7 så kan jeg love deg at det skjærer seg. Er ikke ofte jeg tør å være påståelig, men her tør jeg faktisk! Kjenner ikke et menneske som klarer det. På noen områder. Så - enten må du satse litt lavere, eller ha storsinn for en del feiltrinn! Hilsen en for anledningen påståelig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Gratulerer med første dagen i ditt nye liv ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Ventet på "trur eg" ja.. Dersom du satser på 100% 24/7 så kan jeg love deg at det skjærer seg. Er ikke ofte jeg tør å være påståelig, men her tør jeg faktisk! Kjenner ikke et menneske som klarer det. På noen områder. Så - enten må du satse litt lavere, eller ha storsinn for en del feiltrinn! Hilsen en for anledningen påståelig Mine tidligere erfaringer (mange) tyder på at du har rett. Det er bare det at når det først glipper, så glipper det veldig og jeg kan stappe i meg alt jeg kommer over. I alle fall i perioder når jeg har bestemt meg for å ta meg sammen og leve sunt. Hittil har det gått veldig bra, da. :- ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Gratulerer med første dagen i ditt nye liv ) Takk, takk. Det har fungert veldig bra hittil, ikke så mye som en eneste liten sjokoladebit har kommet over mine lepper i dag. :- ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym på det Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Viktig: om du en dag skeier ut og får dårlig samvittighet, så må du ikke gi opp! Det er ingen krise det, og du kan fortsette med å tenke i sunne baner alikevel. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Lykke til med starten på resten av livet ditt :-) Tror nok det er viktig å ha 100% fokus på det du bestemmer deg å fullføre, men ikke nødvendigvis at du legger listen så utrolig høyt. Bestem deg for å ta små skritt. Det trenger ikke å bety full sprekk fordi om du tar 1 liten sjokoladebit. Kanskje det er denne ene biten som skal til for at du når det store målet ditt, at du unngår fullstendig sprekk med overspising av "forbudte" ting? Det som har vært suksessfaktoren for meg under min livsstilsomlegging, er at jeg har unnet meg godteri, chips, kaker og fet mat, men i mye mindre mengder og ikke så ofte som før. Etter hvert som månedene har gått, har jeg også fått mindre lyst på feil mat og spiser derfor disse mye sjeldnere uten å tenke over det. Første uken kan du jo fokusere på flere, mindre måltider med grovt brød og frukt. Andre uken kan du i tillegg begynne å fokusere på å drikke minst 2 liter med vann til dagen, og redusere forbruket av brus/saft/juice/melk. Tredje uken kan fokuset være på å spise mye mondre godteri. Fjerde uken kan jo du legge til det med å komme ut på 1-2 turer i uken. Av og til kan det være lurt å legge inn små skritt litt etter litt framfor å legge helt om i løpet av en dag. Du må kjenne etter hva som kan gi deg den letteste veien mot målet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicketinick Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mine tidligere erfaringer (mange) tyder på at du har rett. Det er bare det at når det først glipper, så glipper det veldig og jeg kan stappe i meg alt jeg kommer over. I alle fall i perioder når jeg har bestemt meg for å ta meg sammen og leve sunt. Hittil har det gått veldig bra, da. :- ) Lykke til og følger spent med 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 I dag er vel den andre dagen i ditt nye liv? :-) Vil bare si at jeg også ville begynt med små steg hvis jeg var deg. Men jeg ville nok ikke ventet helt til uke tre før jeg begynte å bevege meg mere. Jeg ville begynt i dag om jeg var deg. Grunnen er rett og slett at når en går tur beveger en på seg, og det har så mange positive egenskaper. Så dersom du klarer å gå en tur i dag og ikke spise sjokolade i dag heller, er du faktisk kommet ett langt steg på veien allerede. Du trenger ikke gå lange turer i begynnelsen. Dersom du er i veldig dårlig form, sats på 15 min. turer annenhver dag eller noe. Ikke tenk timesturer, da blir det fort sprekk. Samt at en 15 min tur annenhver dag er bedre for kroppen enn to timesturer i uka. Pass på å drikke masse vann. Dersom du klarer å ikke spise sjokolade og går tur i dag, og f.eks. på torsdag og så igjen på lørdag (husk at du forbrenner kalorier ved å shoppe også) kan du unne deg en sjokoladebit på lørdagskvelden! Eller noe annet godt du har lyst på. Lykke til videre med ditt nye liv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei Orio:-) Er du sikker på at det ville vært umulig for deg å gå en kort tur hver dag? Kanskje bare 10 minutter hver dag i begynnelsen? For meg ville det vært lettere å ha en fast rutine på å gå ut hver dag f.eks. rett før lunch, enn å skulle gå bare en dag i uka. (Skjønner at det kanskje er angst som gjør at du ikke kommer deg ut, men spør allikevel). Når det gjelder kostholdet, så tror jeg at jeg først ville ha bestemt meg for å følge en fast måltidsrytme, og så ville jeg forsøkt å unngå å kjefte på meg selv for den maten jeg evt. spiste i tillegg til den faste planen. Lykke til:-) (Og full kontroo 24/7 kommer du ikke til å oppnå, så du må være fornøyd med et noe mer moderat resultat) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Lykke til og følger spent med Jeg er ganske spent selv, det skar seg litt i går, da. Noe skjedde som dyttet meg langt ned, og som vanlig trodde jeg sjokolade skulle hjelpe meg å klatre oppover, og kjøpte en stor pose smågodt. Klarte i alle fall å nøye meg med litt av. ;- ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Viktig: om du en dag skeier ut og får dårlig samvittighet, så må du ikke gi opp! Det er ingen krise det, og du kan fortsette med å tenke i sunne baner alikevel. Lykke til! Rent teoretisk vet jeg at du har rett. Og i dag skal jeg til og med tro på det, så selv om jeg ikke klarte å følge helt opp i går har jeg ikke tenkt å gi opp. :- ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Lykke til med starten på resten av livet ditt :-) Tror nok det er viktig å ha 100% fokus på det du bestemmer deg å fullføre, men ikke nødvendigvis at du legger listen så utrolig høyt. Bestem deg for å ta små skritt. Det trenger ikke å bety full sprekk fordi om du tar 1 liten sjokoladebit. Kanskje det er denne ene biten som skal til for at du når det store målet ditt, at du unngår fullstendig sprekk med overspising av "forbudte" ting? Det som har vært suksessfaktoren for meg under min livsstilsomlegging, er at jeg har unnet meg godteri, chips, kaker og fet mat, men i mye mindre mengder og ikke så ofte som før. Etter hvert som månedene har gått, har jeg også fått mindre lyst på feil mat og spiser derfor disse mye sjeldnere uten å tenke over det. Første uken kan du jo fokusere på flere, mindre måltider med grovt brød og frukt. Andre uken kan du i tillegg begynne å fokusere på å drikke minst 2 liter med vann til dagen, og redusere forbruket av brus/saft/juice/melk. Tredje uken kan fokuset være på å spise mye mondre godteri. Fjerde uken kan jo du legge til det med å komme ut på 1-2 turer i uken. Av og til kan det være lurt å legge inn små skritt litt etter litt framfor å legge helt om i løpet av en dag. Du må kjenne etter hva som kan gi deg den letteste veien mot målet. Jeg tror jeg skal følge det rådet, endre noen små ting hver uke i stedet for alt på en gang. (Alt på en gang har jeg allerede prøvd mange ganger, og det har ikke fungert i lengden.) Denne uken blir det hyppige måltider og å gå tur to ganger. (Har allerede avtalt med de jeg skal gå med.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 I dag er vel den andre dagen i ditt nye liv? :-) Vil bare si at jeg også ville begynt med små steg hvis jeg var deg. Men jeg ville nok ikke ventet helt til uke tre før jeg begynte å bevege meg mere. Jeg ville begynt i dag om jeg var deg. Grunnen er rett og slett at når en går tur beveger en på seg, og det har så mange positive egenskaper. Så dersom du klarer å gå en tur i dag og ikke spise sjokolade i dag heller, er du faktisk kommet ett langt steg på veien allerede. Du trenger ikke gå lange turer i begynnelsen. Dersom du er i veldig dårlig form, sats på 15 min. turer annenhver dag eller noe. Ikke tenk timesturer, da blir det fort sprekk. Samt at en 15 min tur annenhver dag er bedre for kroppen enn to timesturer i uka. Pass på å drikke masse vann. Dersom du klarer å ikke spise sjokolade og går tur i dag, og f.eks. på torsdag og så igjen på lørdag (husk at du forbrenner kalorier ved å shoppe også) kan du unne deg en sjokoladebit på lørdagskvelden! Eller noe annet godt du har lyst på. Lykke til videre med ditt nye liv! Turer har jeg begynt med, men det blir en - to litt lengre turer i uka, for da har jeg noen å gå sammen med. (Ikke timesturer, men en halv time - tre kvarter i alle fall.) Prøver også å drikke mer vann, har tenkt å fylle en flaske og ha med når jeg går ut, ha et stort glass ved siden av meg når jeg er hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg er ganske spent selv, det skar seg litt i går, da. Noe skjedde som dyttet meg langt ned, og som vanlig trodde jeg sjokolade skulle hjelpe meg å klatre oppover, og kjøpte en stor pose smågodt. Klarte i alle fall å nøye meg med litt av. ;- ) Hei Orio! Husk at det ikke har skjært seg før det blir vanen igjen da. Så lenge du i dag fortsetter sundt og godt, hadde du bare ett lite avbrekk ;-) Flott at du allerede har avtalt å gå tur med noen, det er litt lettere å holde også, i tillegg som man slipper å gå alene. Lykke til videre! Jeg henger så vidt i stroppen selv også her.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Hei Orio:-) Er du sikker på at det ville vært umulig for deg å gå en kort tur hver dag? Kanskje bare 10 minutter hver dag i begynnelsen? For meg ville det vært lettere å ha en fast rutine på å gå ut hver dag f.eks. rett før lunch, enn å skulle gå bare en dag i uka. (Skjønner at det kanskje er angst som gjør at du ikke kommer deg ut, men spør allikevel). Når det gjelder kostholdet, så tror jeg at jeg først ville ha bestemt meg for å følge en fast måltidsrytme, og så ville jeg forsøkt å unngå å kjefte på meg selv for den maten jeg evt. spiste i tillegg til den faste planen. Lykke til:-) (Og full kontroo 24/7 kommer du ikke til å oppnå, så du må være fornøyd med et noe mer moderat resultat) En KORT tur alene hver dag er målet, jeg har tenkt å komme dit etter hvert. Angsten er et problem der, så det må starte med en kort tur. Men det er jo litt overvinnelse å bare gå til enden av gata og hjem også, da. For hva vil naboene si? Grunnen til at jeg i første omgang satser på en til to ganger i uka er at da har jeg noen å gå sammen med. Det er faste avtaler, så det å gjennomføre blir nok ikke noe problem. En relativt fast måltidsrytme har jeg begynt med, men tror jeg vil trenge litt tid på å finne ut av det. Med litt småspising ut over hele ettermiddagen som jeg har drevet med hittil har jeg ikke helt oversikt over når jeg blir sulten hvis jeg holder meg til faste måltider. Det å ikke kjefte på meg selv for det jeg spiser utenom blir nok verre. Men er nok viktig, å hele tiden kjefte på meg selv og fortelle meg selv at jeg ikke får til noe som helst gjør det ikke akkurat lettere å holde ut i stedet for å gi opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg tror jeg skal følge det rådet, endre noen små ting hver uke i stedet for alt på en gang. (Alt på en gang har jeg allerede prøvd mange ganger, og det har ikke fungert i lengden.) Denne uken blir det hyppige måltider og å gå tur to ganger. (Har allerede avtalt med de jeg skal gå med.) Tror du har satt deg en fint mål for denne uken :-) Lykke til og husk at en liten endring er mye bedre enn ingen endring videre fremover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 En KORT tur alene hver dag er målet, jeg har tenkt å komme dit etter hvert. Angsten er et problem der, så det må starte med en kort tur. Men det er jo litt overvinnelse å bare gå til enden av gata og hjem også, da. For hva vil naboene si? Grunnen til at jeg i første omgang satser på en til to ganger i uka er at da har jeg noen å gå sammen med. Det er faste avtaler, så det å gjennomføre blir nok ikke noe problem. En relativt fast måltidsrytme har jeg begynt med, men tror jeg vil trenge litt tid på å finne ut av det. Med litt småspising ut over hele ettermiddagen som jeg har drevet med hittil har jeg ikke helt oversikt over når jeg blir sulten hvis jeg holder meg til faste måltider. Det å ikke kjefte på meg selv for det jeg spiser utenom blir nok verre. Men er nok viktig, å hele tiden kjefte på meg selv og fortelle meg selv at jeg ikke får til noe som helst gjør det ikke akkurat lettere å holde ut i stedet for å gi opp. Tror det anbefales å spise her 3-4 time, så du kan bruke klokka (og ikke sult) til å finne ut av når neste måltid skal være. Gi blaffen i naboene og gå ut av døra di og snu like etter minst en gang om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Tror det anbefales å spise her 3-4 time, så du kan bruke klokka (og ikke sult) til å finne ut av når neste måltid skal være. Gi blaffen i naboene og gå ut av døra di og snu like etter minst en gang om dagen. Klokka er nok mer pålitelig enn magen. Du er visst ikke så dum, du. :- ) ''gå ut av døra di og snu like etter minst en gang om dagen.'' Holder det å gå til postkassa? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Tror du har satt deg en fint mål for denne uken :-) Lykke til og husk at en liten endring er mye bedre enn ingen endring videre fremover. Tiden vil nå vise hvor flink jeg er til å følge opp de målene jeg har satt meg. I dag har jeg i alle fall spist stadig vekk, så den biten har jeg foreløbig orden på. :- ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.