Gå til innhold

foreldre med to etternavn hver, hva får barna?

Anbefalte innlegg

Enig.

Er virkelig Joppeline et navn? Jeg vet om noen som kalte sin nyfødte datter for Snuppeline i starten (og det var bare koselig, altså), og det blir liksom samme navneklassen (kose- og kjæledyrnavn) for meg.

Om det er et navn så er det iallfall et komisk et! Høres ut som en tegneseriefigur.

Og Navaho? Er ikke det en indianerstamme??

Fortsetter under...

Om det er et navn så er det iallfall et komisk et! Høres ut som en tegneseriefigur.

Og Navaho? Er ikke det en indianerstamme??

Tror du har rett i det. Joppeline Navaho Snowflake blir uansett helt parodisk i mine ører.

I jobben sender jeg ut en del brev der navnet hentes fra Folkeregisteret, og ser en del - eh - originale navneløsninger i den forbindelse. Men vi forkorter hvis det ikke går på én linje, og da er det jeg som bestemmer hva vi stryker... (ser for meg brevet til Joppeline Snowflake Knutsen med et ondt smil).

Gjest solstice

Dersom dere får flere barn, så vil altså barna ha forskjellige etternavn? Kan det ikke bli rot av det?

Et ektepar her på stedet opererte med mange ulike etternavn på barna. I tillegg til til diverse kombinasjoner av foreldrenes etternavn, brukte de også Persdatter og Nilssønn. Endatil et tvillingpar av samme kjønn hadde ulike etternavn. De skiftet navn på et eller flere av barna etter noen år!

Dersom foreldrene "glemmer" å oppgi hvilket etternavn barnet skal ha, mener jeg det nå får morens ( da slipper de spesielle regler for enslige mødre uten kontakt med barnefaren og for "far-ukjendt-barn").

Den diskusjonen har vi ikke tatt ennå (foreløpig har vi bare den ene), men jeg tenker at alle barna bør få samme etternavn uansett kjønn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...