Gå til innhold

Falske attester

Anbefalte innlegg

Gjest Hepphepphepp
Skrevet

I forbindelse med jobbsøking, er det straffbart eller bare flaut om man blir ferska?

Jeg har vært sjuk i en lengre periode (4år) og det hullet i arbeidslivet er ikke akkurat noe pluss når jeg nå skal ut i jobb igjen, har jeg merket ...

Greia er at før jeg ble syk jobbet jeg hos en god venn av meg og han sier det er helt greit om jeg lager en ny attest og sier jeg jobbet der i de fire årene mens jeg var sjuk, bedriften er konk for lenge siden så de kan jo finne det ut om de går inn å sjekker det men hva er sjansen for det? Og er det eventuelt straffbart eller bare pinlig og bli ferska.

:)

Skrevet

Dokumentfalsk er straffbart. Jeg ville ikke tatt sjansen.

Skrevet

Det er straffbart, og jeg regner det for ikke usannsynlig om du blir politianmeldt dersom det blir oppdaget. Vet at mange arbeidsgivere av prinsipp politianmelder slik dokumentfalsk.

Skrevet

Jeg kan dekke opp for deg. Jeg kan si du jobbet sammen med meg de fire årene.

Skrevet
  mallet skrev (På 15.11.2007 den 14.00):

Dokumentfalsk er straffbart. Jeg ville ikke tatt sjansen.

Det er straffbart å tisse ute blant folk på gaten også, men vi bryr oss jo ikke noe om det. Jeg synes ikke man skal ta regler så alvorlig.

Skrevet

Du kan jo risikere å få mer detaljerte spørsmål omhva du jobbet med i de fire årene. Også etter at du evt er begynt i jobben vil kanskje kolleger spørre om ditt tidligere liv og arbeid. Du kommer bare til å stadig måtte ty til nye løgner. Til slutt tror ingen på noe av det du sier.

Jeg ville forklart at jeg hadde vært syk, men at jeg nå var fullstendig frisk og arbeidsfør.

Lystløgnere eller persomner som lyver for å oppnå fordeler vil jeg helst ikke ha noe å gjøre med verken på jobb eller i fritiden! Jeg hadde en venninne som løy om alt mulig helt ned til tåpelige detaljer (som at hun hadde vært på klubb hos Kari, når hun hadde vært hos Lisa). Når hun ble konfrontert med sannheten, blånektet hun. Til slutt trodde jeg ikke på noe av det hun sa.

Skrevet
  Jølsen skrev (På 15.11.2007 den 15.16):

Det er straffbart å tisse ute blant folk på gaten også, men vi bryr oss jo ikke noe om det. Jeg synes ikke man skal ta regler så alvorlig.

Nei nei, deg om det. Det er da tross alt bare deg det går ut over uansett...

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er straffbart å forfalske attester. Det blir sett på som ganske grovt i tillegg og kan medføre fengselstraff. Høye bøter er heller ikke uvanlig, så om jeg var deg ville jeg heller hatt et hull i attesten....!

Skrevet
  Jølsen skrev (På 15.11.2007 den 15.16):

Det er da ganske mange som får bot for å urinere på offentlig plass.

Skrevet

Vel det eneste du oppnår her er jo å få en jobb med falske forutsettinger.

Dette går jo også på ansinitet og vil derfor gi utslag i lønnen du får, og da vil du motta løn du ikke har ansinitet for!

Dessuten kan det hende du stiller forran noen ærlige og rederlige søkere som ikke lar seg falle for lettvindte løsninger!

Hadde selv 4 års hull i cv min etter at jeg gikk på attføring. Noen arbeidsgivere spørr om grunnen, men de har ikke rett til å vite det! De eneste plassene jeg ikke har fått tilbud om jobb er de jeg ikke ble innkalt på intervju på!

Vær Ærlig, så går det som oftest bra!

Gjest Gurojenta
Skrevet

Hvordan dette stiller seg juridisk vet jeg egentlig ikke, men jeg ville ikke tatt den sjansen. Man blir jo ansatt på feil grunnlag isåfall, så jeg vil tro du egentlig har en dårlig sak.

Skrevet
  Elextra skrev (På 15.11.2007 den 14.04):

Det er straffbart, og jeg regner det for ikke usannsynlig om du blir politianmeldt dersom det blir oppdaget. Vet at mange arbeidsgivere av prinsipp politianmelder slik dokumentfalsk.

Bedre med hvite løgner om at du har reist verden rundt eller jobbet svart enn å bruke falske attester, i hvert fall. Selv om det kanskje ikke er å anbefale heller, du har neppe særlig lyse fremtidsutsikter på arbeidsplassen om det senere kommer frem at du oppga usann informasjon.

Gjest Hepphepphepp
Skrevet
  Elextra skrev (På 16.11.2007 den 8.08):

Bedre med hvite løgner om at du har reist verden rundt eller jobbet svart enn å bruke falske attester, i hvert fall. Selv om det kanskje ikke er å anbefale heller, du har neppe særlig lyse fremtidsutsikter på arbeidsplassen om det senere kommer frem at du oppga usann informasjon.

Eh, jeg ser ikke hvorfor de løgnene skulle være noe bedre. Man får like mye ett forklaringsproblem om noen finner ut det. Husk at jeg har vært gjennom omskolering og skal ikke jobbe med det jeg har drevet med før, altså får jeg ikke noen store fordeler ut av dette, bare at jeg ikke har gått hjemme i lang tid.

Det er uansett ikke sjans i havet for at noen skal finne ut det, det er som sagt en venn av meg jeg jobbet for, og jeg jobbet der , vet hva jeg drev med osv, tror du fremtidige kolleger kommer til å gå i dybden og drive avhør av meg om min tidligere jobb som ikke har en eneste forbindelse til hva de driver med?

Skrevet
  Hepphepphepp skrev (På 16.11.2007 den 13.15):

Eh, jeg ser ikke hvorfor de løgnene skulle være noe bedre. Man får like mye ett forklaringsproblem om noen finner ut det. Husk at jeg har vært gjennom omskolering og skal ikke jobbe med det jeg har drevet med før, altså får jeg ikke noen store fordeler ut av dette, bare at jeg ikke har gått hjemme i lang tid.

Det er uansett ikke sjans i havet for at noen skal finne ut det, det er som sagt en venn av meg jeg jobbet for, og jeg jobbet der , vet hva jeg drev med osv, tror du fremtidige kolleger kommer til å gå i dybden og drive avhør av meg om min tidligere jobb som ikke har en eneste forbindelse til hva de driver med?

Moralsk sett er det kanskje ikke store forskjellen, men juridisk sett er det veldig stor forskjell på "hvite" løgner og dokumentfalsk.

Gjest Hepphepphepp
Skrevet
  Elextra skrev (På 16.11.2007 den 13.18):

Moralsk sett er det kanskje ikke store forskjellen, men juridisk sett er det veldig stor forskjell på "hvite" løgner og dokumentfalsk.

Jepp det var det jeg lurte på, for det er jo ikke noe nytt fenomen å juge på seg ting i jobbsøknader, og jeg har aldri hørt om noen som ble tatt for det, selv om jeg vet det helt sikkert har skjedd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...