Gå til innhold

Et nytt og VERRE liv

Orio

Anbefalte innlegg

Mitt nye liv ble ikke bedre.

Pga. uvennskap med badevekta har jeg satset på midjemål i stedet. Og det har økt. :- (

Hva har jeg gjort?

* Spist oftere, stort sett. (Ikke i går.)

* Gått to turer (halvtime - tre kvarter)

* Spist mer frukt (i alle fall i starten av uka)

* Kjøpt en pose knaskegulrøtter for å ha hvis jeg skulle bli sulten.

Det jeg ikke har klart er å redusere noe særlig på alt jeg spiser utenom (godteri etc.) Og så har det blitt servert litt kake et par ganger (selvfølgelig nå som jeg skulle starte et nytt og bedre liv), og jeg har ikke klart å stå imot.

Har sovet dårlig/lite noen netter, og har da lett for å spise i stedet. Dessuten har det vært smågodt på tilbud, en uimotståelig fristelse. (I alle fall i starten, når det ikke bare er seige og uspiselige ting igjen.)

Og jeg har helt klart ikke klart å følge froskens råd om ikke å kjefte på meg selv for alt jeg har spist i tillegg til måltidene.

Nå skal jeg se nøye på hvordan dagene mine ser ut, og sette opp faste måltider med tre - fire timers mellomrom. Et lite spørsmål om det. Hva hvis det naturlig blir et stort hopp mellom to måltider, skal jeg da legge inn et lite "ekstra" måltid? Og ev. hva? Det blir i så fall stort sett mellom lunsj og middag, middagen er vanskelig å få på et helt fast tidspunkt. Og hva gjør jeg med kveldsmat hvis middagen blir senere enn den pleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde målt meg rundt rumpe, hofter og under brystene. Magen kan variere mye! Jeg går opp flere cm rett før mensen, når tarmene er fulle eller jeg har litt vann i kroppen. Selv om du går ned er det ikke sikkert at det er rundt magen du går ned, jeg går mer ned rundt rumpa enn magen i perioder. Ikke gi opp, men finn flere steder å måle deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanligvis frokost i 7-tiden, en frukt i 9:45-tiden, lunsj ca. 12-12:30, middag rundt kl. 17 og noen ganger et knekkebrød eller to til kvelds.

Når jeg jobber seinvakt blir matplanen noe annerledes - frokost kl. 9, en frukt kl. 12, lunsj1 kl. 14, lunsj 2 kl. 18 og middag kl. 21:30-22, da en lett middag, gjerne grønnsaker, kikerter og fisk.

Du er nødt til å kutte ut, eller i alle fall kraftig ned på!, godis og småspising skal du kunne minske midjemålet. Det hjelper ikke å spise knaskerøtter og frukt om du fortsetter med snop like mye som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanligvis frokost i 7-tiden, en frukt i 9:45-tiden, lunsj ca. 12-12:30, middag rundt kl. 17 og noen ganger et knekkebrød eller to til kvelds.

Når jeg jobber seinvakt blir matplanen noe annerledes - frokost kl. 9, en frukt kl. 12, lunsj1 kl. 14, lunsj 2 kl. 18 og middag kl. 21:30-22, da en lett middag, gjerne grønnsaker, kikerter og fisk.

Du er nødt til å kutte ut, eller i alle fall kraftig ned på!, godis og småspising skal du kunne minske midjemålet. Det hjelper ikke å spise knaskerøtter og frukt om du fortsetter med snop like mye som før.

Nå har jeg mest lyst til å gi opp hele prosjektet. Jeg klarer jo ikke følge opp ordentlig, ender bare med å hate meg selv. Og det jeg faktisk gjør er ikke bra nok, det er helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde målt meg rundt rumpe, hofter og under brystene. Magen kan variere mye! Jeg går opp flere cm rett før mensen, når tarmene er fulle eller jeg har litt vann i kroppen. Selv om du går ned er det ikke sikkert at det er rundt magen du går ned, jeg går mer ned rundt rumpa enn magen i perioder. Ikke gi opp, men finn flere steder å måle deg. Lykke til.

Mener du det? At grunnen til at midjemålet er gått opp er at jeg venter mensen? Eller sier du det bare for å trøste meg? Nå har jeg mest lyst til å gi opp hele greia. Jeg kommer aldri til å klare det, kommer aldri til å leve sunt nok eller bli tynn nok. Og nå orker jeg ikke mer av dette, ender bare med å hate meg enda mer. Skulle ønske jeg ikke hadde skrevet noe her. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du skal ALDRI spise ett stort måltid! Alle måltidene skal være små,slik at magesekken kan krympe og metthetsfølelse inntreffer fortere....

Frokost er kjempeviktig, for du starter dagen med forbrenning, og du ønsker å forbrenne kalorier, ikke sant?

Tro det eller ei, men søvn er også viktig, ikke bare pga småspising i løpet av natten, men fordi kroppen slapper av og stresser ikke. Stress er en dårlig slankefaktor, dessverre..;(

Lykke til, Orio;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du det? At grunnen til at midjemålet er gått opp er at jeg venter mensen? Eller sier du det bare for å trøste meg? Nå har jeg mest lyst til å gi opp hele greia. Jeg kommer aldri til å klare det, kommer aldri til å leve sunt nok eller bli tynn nok. Og nå orker jeg ikke mer av dette, ender bare med å hate meg enda mer. Skulle ønske jeg ikke hadde skrevet noe her. Unnskyld.

''Mener du det? At grunnen til at midjemålet er gått opp er at jeg venter mensen? Eller sier du det bare for å trøste meg?''

Jeg er ikke Lotus78, men jeg har også den erfaringen.. Gikk på Grete Roede kurs (16 uker), hvor vi målte og veide oss hver uke.

Jeg gikk opp i både vekt og midjemål i tiden før og rundt mens.

Dessuten "krymper" buksene alltid i denne tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Mener du det? At grunnen til at midjemålet er gått opp er at jeg venter mensen? Eller sier du det bare for å trøste meg?''

Jeg er ikke Lotus78, men jeg har også den erfaringen.. Gikk på Grete Roede kurs (16 uker), hvor vi målte og veide oss hver uke.

Jeg gikk opp i både vekt og midjemål i tiden før og rundt mens.

Dessuten "krymper" buksene alltid i denne tiden..

Trodde det gjaldt alle kvinner, jeg! Vekta går jo også opp ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skyter inn - jeg går for min del gjerne opp 2 kg i forkant av mensen... Så det kan nok ha en innvirkning på midjemålet også, ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det gjør det (takk hidi, jeg glemte å skrive det;)

Mente det ikke slik, fikk bare litt panikk, jeg har ikke lyst til å være den eneste som har det slik :)

Om du ser en kvinne som er 5 mnd gravid to-tre dager i hver måneden, så er det bare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på grete roede kurs og gikk ned 18 kg på to 16 uker.

Jeg spiste:

*2 brødskiver (grovt) med magert pålegg (ikke smør) til frokost, inkl 1 glass lett melk

'2 brødskiver til lunsj med det samme

*2 poteter og (helst) rent kjøtt, fisk eller fugl, saus og _masse_ grønnsaker til middag (gjerne ferdig saus på pakke).

*1 brødskive, men ellers grønt, som feks kålrabbi, gulrot, tomat, salat til kvelds

I tillegg var det viktig å drikke minst 10 glass vann (2 liter) per dag. Dette drakk jeg før hvert måltid, noe som også gjorde sulten mindre.

Jeg drakk også ubegrenset med kaffe, te, pepsi max el cola light.

Godteri og "nei mat" satte jeg av lørdagene til.

Jeg gikk en 1/2 times tur hver dag.

''Hva hvis det naturlig blir et stort hopp mellom to måltider, skal jeg da legge inn et lite "ekstra" måltid?'

Nei, det trenger du ikke. Men tror det er viktig at du prøver spise regelmessig.

''Og hva gjør jeg med kveldsmat hvis middagen blir senere enn den pleier?''

Jeg vil anbefale deg å ikke spise mat etter 19 - 20 tiden på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det ikke slik, fikk bare litt panikk, jeg har ikke lyst til å være den eneste som har det slik :)

Om du ser en kvinne som er 5 mnd gravid to-tre dager i hver måneden, så er det bare meg!

Skjønner det. Og du er _ikke_ alene. Jeg har hørt mange har det slik, deriblant noen av mine venner.

Jeg ser også 5 mdr gravid ut noen dager hver mnd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det gjaldt alle kvinner, jeg! Vekta går jo også opp ;(

Gjelder ikke meg. Har aldri gått opp i vekt i forbindelse med mensen jeg. Har jo veid meg 1-2 ganger i uka de siste mnd og har ikke merket noen endring oppover i forbindelse med mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mest lyst til å gi opp hele prosjektet. Jeg klarer jo ikke følge opp ordentlig, ender bare med å hate meg selv. Og det jeg faktisk gjør er ikke bra nok, det er helt håpløst.

Du kan ikke gi opp etter en uke! Ikke kjeft på deg selv, det gagner ingen. :o)

Start på nytt igjen i morgen - dette går bra skal du se! *Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Gjelder ikke meg. Har aldri gått opp i vekt i forbindelse med mensen jeg. Har jo veid meg 1-2 ganger i uka de siste mnd og har ikke merket noen endring oppover i forbindelse med mensen.

Beist! Du er en kvinne verdt å hate ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort mye bra denne uka Orio - og det gjelder enten midjemålet har gått ned eller ikke.

Bra at du har vært ute på tur, og bra at du har spist oftere.

Jeg synes du skal lage en matplan - evt. få hjelp av en ernæringsfysiolog til å lage en (du kan sannsynligvis henvises til ernæringsfysiolog av legen din). Sannsynligvis bør du spise etter klokka, men det er selvfølgelig også viktig hva du spiser til de faste måltidene.

Neste mål må være å slutte å kjøpe smågodt. Mange blir avhengie av sukker akkurat som man kan bli avhengige av andre ting. Det er faktisk bare en vanesak å slutte med sukkeret (og fettet som er i sjokolade), etter et par uker vil du ikke lenger savne smågodtet.

I en overgangsfase er det ok at du spiser når du fører at du "MÅ", selv om det ikke er til måltidene, men du kan ikke spise smågodt. Du kan i stedet spise grønnsaker og frukt, yoghurt og cottage cheese, grove knekkebrød med magerost etc.

Siden du sliter med å gå ut, har du noen mulighet til å få trent litt innendørs?

Ikke gi opp nå. Det har sannsynligvis tatt en del tid å oppnå den overvekten jeg antar at du har (?), og det vil ta minst like lang tid å overvinne vekt- og spiseproblematikken . Det gjelder å ta en uke av gangen :-)

Tenk på hvorvidt du kan få hjelp fra en ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; ettersom jeg har inntrykk av at du har en kombinasjon av et vekt og et spiseproblem, så tror jeg du skal være svært forsiktig med å følge dietter du får foreslått både her og finner i bøker og blader. Du trenger sannsynligvis mer mat enn det som angis (i en periode), dersom du ikke skal ende opp med økt tendens til overspising. Din målsetning bør være en svært laaaaangsom vektnedgang, med fokus i begynnelsen på bedre struktur og økt aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok å hate badevekten bare du ikke hater deg selv!

Tenk fremover nå, tenk at du til jul kan se resultater om du NÅ

klarer å kutte ut kaker og snop.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok å hate badevekten bare du ikke hater deg selv!

Tenk fremover nå, tenk at du til jul kan se resultater om du NÅ

klarer å kutte ut kaker og snop.

Lykke til!

Det er jo ikke lenge til jul, da.

Dette blir visst vanskeligere enn jeg hadde trodd, har ikke engang klart å etablere en noenlunde fast måltidsrytme.

Å la være å hate meg selv? Har du noen tips til hvordan jeg får til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...