Gå til innhold

Hva gjør dere når du merker tenåringen drikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde avtale med datteren mon på femten og et halvt år at hun skulle komme hjem kl 24.00 i går. Hun kom ikke før ett. Gikk rett på rommet. Etter ei stund var hun på do å kasta opp. Så da er tanken selvfølgelig alkohol. Hun nekter hardnakket likevel. Er sammen med folk som er eldre. Dette gjentar seg nå stadig vekk. Hennes 16 årige venninne bor i leilighet sammen med kjæresten på over 20 år, og der festes det og nytes alkohol. Foreldre til 16 åringen sier at de synes det er greit at hun drikker, hun må da ta eget ansvar. Dette føler jeg ikke er riktig. Dermed drikker min datter også. Hvordan takle dette?

Skrevet

Akkurat det spørsmålet har jeg stilt meg selv en gang for noen år siden da min sønn var på den alderen, min løsning den gang var å la ungdommen forstå at jeg viste va som foregikk og at for meg var det totalt uakseptabelt før han var atten år, jeg kjeftet ikke på han men bare lot han forstå holdningen min og mitt ståsted ang. dette.Krangel og spetakkel fører ikke frem her, jeg tror at ved å holde hodet noenlunde kalt kan vi bevare ett noenlunde godt og nært forhold til tenåringene våre,

i denne alderen prøves og sprenges mange grenser og ungdommene trenger å ha ett trygg base hvor

Skrevet

....en trygg base der De vet at noen venter på dem.....(skulle det stå men innlegget bare fløy av gårde) Lykke til

Skrevet

Eg sliter med samme problemstilling, har en gutt på seksten og ett halvt år.

Har gitt klart utrykk for at eg ikkje aksepterer drikking av alkohol før han er 18 år, så eg er veldig enig med "sirill" her og tror det er den beste måten å takle dette på.

De vil nok drikke uansett, men det vil kanskje få de til å tenke seg om "to ganger" før de drikker.

Sønnen min er heldigvis en grei og fornuftig kar, og opptatt sport og trening, dessuten har han sjøl tatt på seg jobb som løssalgsarbeider for to aviser lørdag og søndag morgen, så da er seine nattetimer og alkohol utelukket av den grunn.

Men lørdag for 14 dager siden var han i bursdagsselskap til en gammel kamerat (på en annen kant av landet) og sa rett ut at han hadde drukket 4 halvliterbokser med øl.

Eg bare spurte åssen det hadde gått, og om han følte seg dårlig osv. Noe mer kunne eg ikkje gjøre, for eg syntes (og har sagt) han skal slippe og føle seg som en forbryter om dette skjer.

Når det gjelder dattera di så har ho helt sikkert drukket alkohol, eller eventuellt røykt hasj (en spyr ikkje uten grunn), men tydeligvis ikkje i store mengder da ville du garantert ikkje vært i tvil.

Så se det positive ved det!

Desverre så begynner de å drikke i den alderen (av en eller annen merkelig grunn, som eg ikkje forstår) men du bør stå på ditt, og gi klart utrykk for at du ikkje aksepterer (liker) drikkinga hennes.

Ps! Lykke til, det går helt sikkert bra til slutt ! :-)

Skrevet

Ja, for alkohol er jo det aller verste tenåringer kan drive med. Skjønner ikke hvorfor dere skal lage så mye drama ut av det. Typisk for enkelte dette, å ha moralen i den ene hånda og p**ken i den andre. Hykleri.

Skrevet

Ja, for alkohol er jo det aller verste tenåringer kan drive med. Skjønner ikke hvorfor dere skal lage så mye drama ut av det. Typisk for enkelte dette, å ha moralen i den ene hånda og p**ken i den andre. Hykleri.

Du må enten ha store hender eller liten moral.

Og hvis ikkje eg tar helt feil så er det bare meg (og deg?) som er mann i denne tråden, og da må det være meg du sikta til når du skreiv at de satt med "P**ken i den andre hånda".

Ellers måtte det jo være noen andre sin P**k de satt med i handa?

Skrevet

Du må enten ha store hender eller liten moral.

Og hvis ikkje eg tar helt feil så er det bare meg (og deg?) som er mann i denne tråden, og da må det være meg du sikta til når du skreiv at de satt med "P**ken i den andre hånda".

Ellers måtte det jo være noen andre sin P**k de satt med i handa?

Jeg tenkte ikke på deg i det hele tatt, jeg. Jeg mente bare at det er så mye drama og styr rundt temaet. La ungdommen drikke, de lærer av sine egne valg hva som er best for dem. Norges drikkekultur (ukultur) er jo helt på trynet uansett om det gjelder "ansvarsfulle voksne" eller ungdom. Drikk til du spyr, om å gjøre å tylle i seg mest mulig for å tørre å ha sosiale samvær med andre.

Send de et par år sørover, så lærer de kanskje at det går an å kose seg med alkohol, uansett hvor gammel man er.

Skrevet

Jeg er 22 år, og har ikke barn, men mine foreldre latet som at de ikke oppdaget at jeg drakk da jeg var 14-15 år. Men de var alltid oppe da jeg kom hjem, luktet alltid på meg og satte strenge innetider. Dette hadde en ganske grei preventiv effekt på meg, gitt.... Jeg drakk, men bare mellom seks og ni og i ganske små mengder.

Skrevet

Hei!

Du tar opp et viktig og vanskelig tema.

Jeg tror det er kjempe viktig å fortelle at alkohol ikke er akseptert før hun er 18 år. Prøv å snakke med henne om hva som skjer på festene, bli litt nysgjerrig på livet hennes uten at det høres ut som et avhør:-)Fortell henne litt om din ungdomstid slik at hun kan lære noe nytt om deg som person og ikke bare som mor, kanskje vil hun åpne seg litt mer når hun føler at du ikke bare er på” mamma” oppdrag? Ta med henne på kino, shopping etc.

Kanskje du kan spørre henne om hva hun mener om at ungdom drikker, om hun føler drikke press eller lignende.

Når hun nekter for at hun har drukket, kan dere sammen snakke om konsekvensene for den dagen det kanskje vil skje? ,hva mener hun dere skal gjøre hvis det skjer.

Ta disse diskusjonene når stemningen er god, når det ikke ligger noen konflikter i luften, da kan det hende hun åpner seg mer.

Tenåringer føler også trygghet i regler, selv om de er i en løsrivningsfase. Hun kan kanskje se opp til venninnen sin for all friheten hun har, men innerst inne kan det hende at hun er veldig glad for at hun fortsatt kan være litt barn, ha regler og foreldre som gir henne regler.

Når det gjelder venninnen hennes syns jeg det er forferdelig trist at foreldrene hennes ikke reagerer på det hun gjør, dette er omsorgssvikt!! Forskjellen på en over 20 kontra en på 16 er stor, tross om den ene er veldig moden og den andre umoden. Hun er bare 16år, hun kan ikke ta det hele og fulle ansvaret for livet sitt enda. Hjernen hennes er enda ikke fullt utviklet slik at hun skjønner konsekvensene for sine handlinger.

Dette er et alt for stort ansvar for en 16åring.

Jeg syns du høres ut som en omsorgsfull oppegående mamma, stol på det.

Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...