Gå til innhold

Hva serverer man ti kalkun?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan se ut som det blir kalkun (av alle ting!) hos oss på julaften. Men hva serverer man egentlig til kalkun?? Og hva stuffer man den med? Min kjære påstår at epler og svisker holder i lange baner, men han er kanskje ikke så utforskende på kjøkkenet...

Vi er nemlig svært uenige om julematen... ;o) Jeg vil ha viltstek, han vil ha ribbe og truer med å lage lutefisk om jeg ikke gir meg, det er nemlig hans hus. *Hehe* Så kalkun er et foreløbig kompromiss...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• morsan

8

• mariaflyfly

5

• adelie

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest vil ikke si det da blir du trist
Skrevet

jeg vet ikke

hare1365380455
Skrevet

Poteter, brun saus, rosenkål, gulerøtter. Kanskje noe rødkål, tyttebærsyltetøy eller rødbeter også?

Skrevet

Poteter, brun saus, rosenkål, gulerøtter. Kanskje noe rødkål, tyttebærsyltetøy eller rødbeter også?

Ok, ikke noe annet spesielt man _må_ ha til kalkun med andre ord? Bare vanlige grønnsaker og en god saus laget på kraften, saus er kjæresten god på så det får han ta seg av. :o)

Gjest god julemiddag
Skrevet

Stuffing er ikke helt min greie, så der uttaler jeg meg ikke :o) Men tilbehøret kan jeg prøve meg på, hva vi pleier å ha ihvertfall. Aller først er sausen viktig, bruk sjyen fra kalkunen og lag en god fløtesaus, evt toro's fløtesaus blandet med masse sky. Ellers poteter, gulerøtter, gjerne en "seng" av grønnsaker som du steker i ildfast form (husk babymais og rosenkål oppi der, kjempegodt til). Asparges, ertestuing og surkål passer også ypperlig som tilbehør. Jo mere tilbehør, jo bedre ;o) Lykke til, og

Skrevet

Dette må dere finne ut av. Stuffingen er nemlig det beste av alt. Jeg aner ikke helt hva min tideligere svigermor stuffet kalkunen med...men jeg snek meg ned i kjelleren etter juleaften og puttet små biter av denne stufingen i munnen. Det var brød og rosiner og et eller annet....men himmelsk.....

Skrevet

Stuffing er ikke helt min greie, så der uttaler jeg meg ikke :o) Men tilbehøret kan jeg prøve meg på, hva vi pleier å ha ihvertfall. Aller først er sausen viktig, bruk sjyen fra kalkunen og lag en god fløtesaus, evt toro's fløtesaus blandet med masse sky. Ellers poteter, gulerøtter, gjerne en "seng" av grønnsaker som du steker i ildfast form (husk babymais og rosenkål oppi der, kjempegodt til). Asparges, ertestuing og surkål passer også ypperlig som tilbehør. Jo mere tilbehør, jo bedre ;o) Lykke til, og

Nam nam! Grønnsaksform hørtes lurt og godt ut! Den kan jo stekes mens kalkunen hviler og min elskede lager sausen. :o)

Skrevet

Dette må dere finne ut av. Stuffingen er nemlig det beste av alt. Jeg aner ikke helt hva min tideligere svigermor stuffet kalkunen med...men jeg snek meg ned i kjelleren etter juleaften og puttet små biter av denne stufingen i munnen. Det var brød og rosiner og et eller annet....men himmelsk.....

Jeg kan _ingenting_ om kalkun og stuffing, men min kjære fnyser om jeg nevner noe annet enn svisker og epler og påstår det er amerikansk og ikke godt. Han spiste vel noe av det når han jobbet på cruisebåten der borte. Nå er vi temmelig sta og egne begge to så om vi klarer å enes om dette så blir jeg nesten overrasket...

Men det blir riskrem med varm kirsebærsaus (og is) til dessert. Der firer jeg ikke en millimeter! :o)

Skrevet

Ok, ikke noe annet spesielt man _må_ ha til kalkun med andre ord? Bare vanlige grønnsaker og en god saus laget på kraften, saus er kjæresten god på så det får han ta seg av. :o)

Ja, sausen og grønnsakene er viktig, godt med flere typer grønnsaker, men ihvertfall rosenkål, gulerøtter og rødkål synes jeg. Synes den "senga" med grønnsaker nevnt her også høres bra ut. Rørte tyttebær eller ripsgele er også godt til.

Gjest god julemiddag
Skrevet

Nam nam! Grønnsaksform hørtes lurt og godt ut! Den kan jo stekes mens kalkunen hviler og min elskede lager sausen. :o)

Høres topp ut!! En god soppstuing er også å anbefale! Enkel å lage, til og med ;o) Kjøp fersk champingnon som du skjærer i skiver/biter, stek dette i godt meierismør. krydre med salt, pepper og en god krydderblanding, og hell over en god dæsj med fløte (vanlig eller matfløte). La dette småkoke en stund (5-10 minutter). Smaker bare heeeerlig!! :o) Tyttebærsyltetøy er også godt til. Fytterakker'n, får helt alvorlig lyst på kalkun!!

hare1365380455
Skrevet

Rosenkål er et must!

Skrevet

Høres topp ut!! En god soppstuing er også å anbefale! Enkel å lage, til og med ;o) Kjøp fersk champingnon som du skjærer i skiver/biter, stek dette i godt meierismør. krydre med salt, pepper og en god krydderblanding, og hell over en god dæsj med fløte (vanlig eller matfløte). La dette småkoke en stund (5-10 minutter). Smaker bare heeeerlig!! :o) Tyttebærsyltetøy er også godt til. Fytterakker'n, får helt alvorlig lyst på kalkun!!

Sopp ja, det elsker søstrene mine, men da bare stekt i meierismør og krydret med pepper. Det må de få. :o)

Skrevet

Rosenkål er et must!

:o| Rosenkål er vel ikke akkurat favoritten min, men....

Skrevet

Og kanskje en liten dæsj konjakk oppi....(soppstuinga) setter prikken over i'en, helt sant.

hare1365380455
Skrevet

:o| Rosenkål er vel ikke akkurat favoritten min, men....

Har du smakt smørdampede? Nam.... :D

Skrevet

Det fikk jeg også lyst på, men får servert kalkunrullestek i dag, ikke å forakte det heller, men ikke like godt som helstekt kalkun. Håper dattera mi har masse godt tilbehør, viktig det.

Skrevet

Jeg kan _ingenting_ om kalkun og stuffing, men min kjære fnyser om jeg nevner noe annet enn svisker og epler og påstår det er amerikansk og ikke godt. Han spiste vel noe av det når han jobbet på cruisebåten der borte. Nå er vi temmelig sta og egne begge to så om vi klarer å enes om dette så blir jeg nesten overrasket...

Men det blir riskrem med varm kirsebærsaus (og is) til dessert. Der firer jeg ikke en millimeter! :o)

Hehe stå på ditt når det gjeldr dessæren....men når det gjelder stuffingen...skulle ønske jeg kunne dette for da kunne jeg forklart deg hva der må gjøre...men dette med brød, rosiner og epler er hlt sikkert deilig...men saken er at stuffingen er noe som blir deilig i seg selv...det er kalkunen som tilfører stuffingen noe og kanskje ikke omvendt...om du forstår hva jeg mener...men det må være mulig å finne en eller annen god oppskrift på dette. Min eks svigemor var ikke en gorme kokk...men hun var gammel nok til å kunne god gammeldags matkultur om du forstår hva jeg mener. men jeg mener brød er viktig...når saftene fra kalkunen går inn idette stoffet blir det bare...vanvittig godt...og det er faktisk aller best kaldt...etter juleaften...

Skrevet

Forresten, ang stuffing: Mormor pleide å lage en amerikansk utgave, litt spicy sak som var nydelig. Men jeg kan ikke finne oppskrifta i boka hennes. :(

Ta en titt her for tips, Ole Martin Alfsen er en kul kokk som har peiling! :)http://www.aperitif.no/?id=77154

Skrevet

Jeg har vært så heldig å få smake kalkun laget på ekte amerikansk vis, men deilig stuffing. Epler og svisker kan bare gå hjem og legge seg!! ;-)

Jeg aner ikke oppskriften på stuffingen, men den var i stor grad basert på brød, med selleri, løk, rødvin, krydder, kraft etc. Kanskje var det noe ala denne, men med en mer personlig 'touch'?

http://southernfood.about.com/od/stuffingrecipes/r/bldressing5.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...