Gå til innhold

Trøtt av kofferin

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875
Skrevet

Noen kaller jeg gal, noen påstår jeg lyver... men jeg blir altså helt rolig om jeg går fra sint/oppgiret tilstand og drikker sterk kaffe, eller trøtt om jeg er "normal" fra før. Har sovnet ganske fort av koffein også.

Jeg drikker ikke vanlig kaffe, syns ikke det er noe godt, men drikker gjerne cappucino osv, eller lager meg kaffe med MYE melk i, og espressoen i cappucinoen er jo sterkere enn "vanlig" kaffe. Har også blandet meg en veldig sterk kopp kaffe fra pulver, hadde i melk, og drakk. Sovnet kort tid etterpå, gjorde det bare for å "bevise" at det faktisk skjer.

Spørsmålet er hvorfor? Flere som meg? Jeg har ingen diagnoser som f eks adhd/add, men har jo hørt at f eks amfetamin ikke girer opp de med den diagnosen mer, men roer dem ner. Kan koffein også gjøre det? At jeg kan ha en slik diagnose, bare aldri "lagt merke til" ?

Skrevet

Det er vanlig å kunne bli trett av varme drikker, effekten er størst de første 20 minuttene etter inntak. Videre har varm melk en beroligende effekt (jfr. varm melk med honning som råd mot søvnløshet), så det er ikke noe merkelig med at du kan bli trøtt etter å ha drukket kaffedrikker.

Gjest pærebrus875
Skrevet

Det er vanlig å kunne bli trett av varme drikker, effekten er størst de første 20 minuttene etter inntak. Videre har varm melk en beroligende effekt (jfr. varm melk med honning som råd mot søvnløshet), så det er ikke noe merkelig med at du kan bli trøtt etter å ha drukket kaffedrikker.

hmm det er jo en mulighet, tenkte litt på det selv også, men da burde vel flere reagere slik? Ingen jeg kjenner reagerer slikt, og det burde jo være ihvertfall en til i venneflokken som da blir avslappet av slike ting?

Skrevet

hmm det er jo en mulighet, tenkte litt på det selv også, men da burde vel flere reagere slik? Ingen jeg kjenner reagerer slikt, og det burde jo være ihvertfall en til i venneflokken som da blir avslappet av slike ting?

Jeg har både lest rapporter om nettopp dette fenomenet, og erfart det selv, så jeg er rimelig overbevist om at det er kombinasjonen av varm drikke og melk som gjør deg søvnig, og ikke en spesifikk reaksjon på koffein.

Gjest frggadffgdffaffg
Skrevet

har opplevd noe merkelig selv med kæffe, har drikki bare etpar måneder og ble skikkelig gira men er sykemeldt nå og jeg våkner på samme tid som før i 7 tiden også står jeg opp og spiser og drikker kaffe og da blir jeg kjempetrøtt etterpå og sover en 5-6 timer til he he. rart ja. bruker ikke noe medisiner eller noe så dette er merkelig

Skrevet

Jeg reagerer ibalnt som deg. Som regel blir jeg veldig gira, tåler egentlig nesten ingenting, men en sjelden gang blir jeg som deg bare kjempetrøtt. Veldig rart.

Men ang koffeininnhold - det er visst mye mer koffein i en kopp vanlig svart kaffe enn i en espressodrikk. Jeg oppdaget at jenta mi som jeg ammet, fikk så plager med luft i magen når jeg drakk svart kaffe, men ikke hvis jeg holdt meg til espressobasert kaffe. Spurte en jeg kjenner som er barista på kaffelandslaget(!) og fikk vite dette. Skjønte ikke helt detaljene, men slik var det visst... :-)

Gjest pærebrus875
Skrevet

Jeg reagerer ibalnt som deg. Som regel blir jeg veldig gira, tåler egentlig nesten ingenting, men en sjelden gang blir jeg som deg bare kjempetrøtt. Veldig rart.

Men ang koffeininnhold - det er visst mye mer koffein i en kopp vanlig svart kaffe enn i en espressodrikk. Jeg oppdaget at jenta mi som jeg ammet, fikk så plager med luft i magen når jeg drakk svart kaffe, men ikke hvis jeg holdt meg til espressobasert kaffe. Spurte en jeg kjenner som er barista på kaffelandslaget(!) og fikk vite dette. Skjønte ikke helt detaljene, men slik var det visst... :-)

Jøss, har da faktisk har omvendt? Men mulig det er varme drikker jeg reagerer på da, for typen mener han ikke får noen reaksjon i det hele tatt på koffein. Syns bare det er rart at jeg kan helle i meg kaffe og sovne.. da var det kanskje ikke så unormalt likevel :)

Skrevet

Jøss, har da faktisk har omvendt? Men mulig det er varme drikker jeg reagerer på da, for typen mener han ikke får noen reaksjon i det hele tatt på koffein. Syns bare det er rart at jeg kan helle i meg kaffe og sovne.. da var det kanskje ikke så unormalt likevel :)

Det var pga hvor lenge vannet er i kontakt med kaffen, og det er bare noen sekunder når man lager espresso, kontra flere minutter med vanlig kaffe.

Kanskje vi er litt uvanlige begge to, i hver vår ende av skalaen. Hehe, vi skulle drukket kaffe sammen, jeg sitter der på høygir og skravler manisk, mens du gjesper og må ta deg en bikk. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...