Gå til innhold

hybelboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev inn tidligere angående at jeg leier ut og har noen regler fikk tilbakemelding at jeg var for kravstor og vanskelig og har tatt det til etterretning, men no får jeg ikke til å si noe og synes det er feil også.

Hun deler kjøkken med meg og det er mitt hus og bare mine ting. Hun trekker brødfjøla over benken slik at den er blitt kjempe ripete har uikke turt å si ifra, siden jeg er så vanskelig ifølge dere. Er det virkelig sånn at man ikke kan kommentere ting når det faktisk er mitt utstyr? Forøvrig synes jeg det er stygt med brødfjøl og masse smuler liggende konstant på benken, hun pakker den ikke bort slik jeg gjør med min, men det har jeg innfunnet meg med at jeg aldri har ryddig kjøkkenbenk så lenge jeg leier ut, men riper må jeg vel å finne meg i?

Skrevet

Jeg var en av dem som ikke mente du var så kravstor. Jeg er helt enig i at du ikke må finne deg i riper. Det må da være lov til å si fra.

Skrevet

''Hun deler kjøkken med meg og det er mitt hus og bare mine ting.''

Det er soleklart at du må si hva du forventer av leieboeren. Skal du overse alt (ha frie grenser) så har du ikke mye til liv til slutt.

Enkle ordensregler bør du forvente at leietakeren kan holde. Så er det slik at vonde vaner er vonde å vende. Kanskje du skal se om leietakeren klarer å ordne opp etter seg på kjøkkenet først, men dersom det ikke går så kan du legge på en bit gulvbelegg (løst) der hvor denne lager riper?

Jeg kan ikke huske å ha svart deg noe tidligere...Håper det ordner seg!!

Skrevet

Jeg var en av dem som ikke mente du var så kravstor. Jeg er helt enig i at du ikke må finne deg i riper. Det må da være lov til å si fra.

Takk, godt å høre at det er noen som er enig med meg også, selv om jeg synes det var godt å få de tankevekkerne og er blitt litt rundere i kantene:) Forøvrig har jeg bestandig hatt problemer med å si ifra om ting til folk, blir nervøs og lurwer på om det kan virke kvassere enn ment av den grunn. Slitsomt å bruke så mye energi på å gruble å grue seg til ting og det gjelder ikke bare denne filletingen om brødfjøla, men generelt i livet, både tol venner, famile og jobb. Hi hi, no fikk du litt av frustrasjonen min

Skrevet

Det er soleklart at du må si hva du forventer av leieboeren. Skal du overse alt (ha frie grenser) så har du ikke mye til liv til slutt.

Enkle ordensregler bør du forvente at leietakeren kan holde. Så er det slik at vonde vaner er vonde å vende. Kanskje du skal se om leietakeren klarer å ordne opp etter seg på kjøkkenet først, men dersom det ikke går så kan du legge på en bit gulvbelegg (løst) der hvor denne lager riper?

takk for tips. Hadde et innlegg tidligere i høst og fikk mye pepper:) Har tatt det til etterretning og ikke kommentert noe. Fungerer forøvrig fint,er ikke de store problemene, men når man ikke kan si ifra om ting, så blir de store til slutt:)

Skrevet

takk for tips. Hadde et innlegg tidligere i høst og fikk mye pepper:) Har tatt det til etterretning og ikke kommentert noe. Fungerer forøvrig fint,er ikke de store problemene, men når man ikke kan si ifra om ting, så blir de store til slutt:)

Håper det går fint. Man må kunne forvente noe av hverandre når det er felles bruksrom. Så sånn sett så må jo du også ordne opp etter deg. Tvi tvi

Skrevet

Håper det går fint. Man må kunne forvente noe av hverandre når det er felles bruksrom. Så sånn sett så må jo du også ordne opp etter deg. Tvi tvi

Ja, helt klart. Forøvrig har jeg det alltid helt blåst og forventer ikke at en evt leieboer skal være like "prippen". Hun er jo forøvrig stortsett flink å rydde etter seg, men det var altså denne brødfjøla:)

Skrevet

mente du at gulvbelegget skal ligge under brødfjøla? Vil den skli med fjøla når hun drar den over benken? tenkte også på å ta sånn filt under, slik man bruker under stoler etc. Forøvrig glad dor flere tips til hva ha under brødfjøla slik at den ikke riper når hun trekker den. En klut etc sklir ikke med fjøla

Skrevet

mente du at gulvbelegget skal ligge under brødfjøla? Vil den skli med fjøla når hun drar den over benken? tenkte også på å ta sånn filt under, slik man bruker under stoler etc. Forøvrig glad dor flere tips til hva ha under brødfjøla slik at den ikke riper når hun trekker den. En klut etc sklir ikke med fjøla

Hvis det ligger løst så vil det nok skli, men uten å ripe. Du kan også kjøpe en slik liten antisklibrikke. Kanskje du kan lime den på på baksiden?

Skrevet

Riper på kjøkkenbenken er ødeleggelser og unødvendig slitasje, så det bør du forsøke å si fra om, ja. Det blir noe annet enn å sette på et par ekstra klesvasker i uka :) Men jeg synes også det høres litt rart ut at det blir riper av å dra en brødfjøl over kjøkkenbenken. Det tror jeg ikke at jeg hadde klart med mine fjøler og benker, selv om jeg hadde prøvd. Jeg tror deg, altså, det er ikke det. Det bare virker som en litt dårlig kombinasjon av materialer i utgangspunktet.

Skrevet

Det med riper på kjøkkenbenken, skjønner jeg at du ikke vil finne deg i - men at hun lar brødfjøla ligge fremme (med eller uten smuler) er igjen pirkete. Hvis du har satt deg selv i en situasjon hvor du skal dele kjøkken med "en ukjent", må du virkelig jenke deg litt - jeg tror kanskje du må vurdere om du i det hele tatt SKAL dele noen rom med noen i det hele tatt jeg... Du kan ikke forvente at alle andre lever på samme måte som deg...

Skrevet

Det med riper på kjøkkenbenken, skjønner jeg at du ikke vil finne deg i - men at hun lar brødfjøla ligge fremme (med eller uten smuler) er igjen pirkete. Hvis du har satt deg selv i en situasjon hvor du skal dele kjøkken med "en ukjent", må du virkelig jenke deg litt - jeg tror kanskje du må vurdere om du i det hele tatt SKAL dele noen rom med noen i det hele tatt jeg... Du kan ikke forvente at alle andre lever på samme måte som deg...

''men at hun lar brødfjøla ligge fremme (med eller uten smuler) er igjen pirkete''

Det kommer da an på om man også bruker brødfjøla til andre ting. Det må være irriterende å skulle vaske etter andre hver gang man skal bruke en fjøl.

Skrevet

Stakkar traff jeg et ømt punkt;)

Skrevet

Forøvrig så er det egoistisk å levne en benk med smuler og rot hver dag, synes du det er rett at andre skal rydde opp når man feks trenger benken ren til baking etc. Nei, leier man hybel og låner kjøkken hos husvert med alt av utstyr, så synes jeg at det er på sin plass å rydde opp etter seg. Hadde vært noe annet om vi hadde felles utstyr etc, hvert sitt utstyr.

Skrevet

Stakkar traff jeg et ømt punkt;)

Nei, egentlig ikke, men skal lure på om jeg gjorde det... Jeg kommenterte ditt innlegg, det var derfor du skrev inn her, var det ikke?

Skrevet

Forøvrig så er det egoistisk å levne en benk med smuler og rot hver dag, synes du det er rett at andre skal rydde opp når man feks trenger benken ren til baking etc. Nei, leier man hybel og låner kjøkken hos husvert med alt av utstyr, så synes jeg at det er på sin plass å rydde opp etter seg. Hadde vært noe annet om vi hadde felles utstyr etc, hvert sitt utstyr.

Jeg synes man burde rydde opp dette uansett om man har felles utstyr eller ikke.

Jeg har delt kjøkken både med utleiere og med andre hybelboere. Sistnevnte var klart å foretrekke, fordi da stiller man på 'lik linje'.

Men selv der syntes jeg ikke noe særlig om rot på kjøkkenet, selv om man ikke krever at man vasker opp en enkelt kniv etter å ha smurt seg en brødskive. Vi var da 7 personer som delte, og det sier seg selv at det ville blitt ille dersom man ikke ryddet etter seg.

Delt med utleier har jeg gjort i et par tilfeller, ett av dem var den eldre damen meget ryddig av seg, og det stresset meg å skulle leve opp til hennes standarder, og det var også litt slitsomt, men jeg måtte jo bare gjøre så godt jeg kunne.

Men om det var stressende å dele med en superryddig dame, var det _ingenting_ mot neste utleier, som var et ungt par. De lot oppvasken stå i det vide og brede etter middagen mens de slappet av (noe jeg også selvsagt gjør i mitt eget hjem), men dette betød at jeg ofte måtte vaske stekepanne osv før jeg selv kunne få laget meg litt mat.

Alt i alt er jeg sjeleglad for at tiden med deling av kjøkken ,med andre enn samboer/ektefelle/barn tok slutt i 1990! ;-) Nå kunne jeg absolutt ikke tenke meg verken hybelboer eller au pair.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...